Szybki i bezpieczny hosting stron WWW – jak wpływa na konwersję, sprzedaż i skuteczność strony?


Zwiększanie zainteresowania produktem lub usługą to nadrzędny cel przyświecający działaniom marketingowym. Chodzi w końcu o to, aby pieniądze przeznaczone na marketing przekuwały się w nowych klientów, nowe zlecenia, wyższe wyniki sprzedażowe. W jaki sposób wpływa na to hosting?

W sprzedaży zaufanie jest kluczowym czynnikiem. Żeby zdobyć zaufanie klienta, musisz pokazać się z jak najlepszej strony. To samo dotyczy Twojej witryny internetowej. Jeżeli odwiedzający zauważy, że strona działa wolno, pojawiają się na niej monity bezpieczeństwa czy też ma inne problemy techniczne – z pewnością odbije się to także na Twojej renomie.

Zresztą – nie opierajmy się tutaj na teoretycznych dywagacjach. Szybkość strony faktycznie ma wpływ na skuteczność sprzedaży. W przypadku gigantów takich jak Amazon, jedna sekunda opóźnienia w działaniu strony generuje straty na poziomie 1,6 miliarda dolarów rocznie. Jeżeli Twoim celem jest skuteczna strona WWW, musisz mieć z tyłu głowy takie informacje.

Z kolei inne badania pokazują, że 1 sekunda opóźnienia:

  • zmniejsza konwersję o 7%;
  • zmniejsza satysfakcję klienta o 16%;
  • prowadzi do 10-procentowego wzrostu odrzuceń.

Zastanów się – jak Twoi potencjalni klienci mają Ci zaufać i np. pozostawić swoje dane kontaktowe, skoro nie zdążą zapoznać się z ofertą przez zbyt długi TTFB (czyli zbyt długi czas reakcji serwera)? Albo nie znajdą odpowiedniego formularza, ponieważ będzie on się zbyt długo ładował? Zobacz, co możesz z tym zrobić.

Page Experience – czyli doświadczenie użytkownika

Szybkość strony ma wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania – a w konsekwencji także na współczynnik konwersji na stronie, sprzedaż w internetowym sklepie czy np. skuteczność pozyskiwania leadów. Do oceny jakości strony Google wykorzystuje Core Web Vitals, które z kolei są elementem składającym się na Page Experience, czyli doświadczenie użytkownika na stronie.

Page Experience – czyli jak tworzyć strony, w których to użytkownik jest na pierwszym planie. Źródło

Core Web Vitals to:

  • LCP – czyli Largest Contentful Paint – czyli czas potrzebny do załadowania największego elementu na stronie (powinno to być poniżej 2,5 sekundy);
  • FID – czyli First Input Delay – czyli czas, jaki potrzebuje strona by umożliwić odwiedzającym pierwszą interakcję (powinno to być poniżej 100 milisekund);
  • CLS – czyli Cumulative Layout Shift – czyli wizualna stabilność strony, rozumiana jako brak samoczynnych zmian położenia elementów na stronie bez ingerencji użytkownika. Miernikiem CLS jest wskaźnik Layout Shift Score, który nie powinien być mniejszy niż 0,1.

Podstawowe wskaźniki Google mają kluczowy wpływ na widoczność strony. Źródło

Widzisz jednak, że Page Experience to nie tylko szybkość strony. Równie ważne jest bezpieczeństwo (certyfikat SSL + brak jakichkolwiek innych zagrożeń), responsywność oraz brak pełnoekranowych reklam. To właśnie od tych elementów internetowych zależy doświadczenie użytkownika.

Jeżeli na Twojej stronie to właśnie klient stawiany będzie w centrum uwagi, to skorzystasz na tym na dwa sposoby:

  • UX (doświadczenie użytkownika) sprzyja wzrostowi konwersji;
  • UX przekłada się na szybkość strony, a w konsekwencji na lepsze wyniki organiczne w wyszukiwarce.

Nie tylko wyniki organiczne

Kampanie linków sponsorowanych to niezwykle istotny element strategii nastawionej na pozyskiwanie leadów czy generowanie sprzedaży. Dzięki Google Ads możesz trafić ze swoją reklamą bezpośrednio do Twojej grupy docelowej.

Jednak nawet jeżeli przeznaczysz spory budżet na kampanię w Google Ads, może ona nie przynieść oczekiwanych efektów. Musisz bowiem wiedzieć, że także w przypadku sponsorowanych działań reklamowych nie przeskoczysz kwestii szybkiego działania strony.

Google – mając do wyboru wyświetlenie kilku reklam od innych wydawców – kieruje się oceną jakości strony. Uwzględnia przy tym nie tylko trafność i przewidywany wysoki współczynnik klikalności, ale także jakość strony. A na jakość w dużej mierze składa się szybkość i łatwość obsługi użytkownika. Czyli możesz spodziewać się, że mając dobre Core Web Vitals – zwiększasz prawdopodobieństwo wyświetlenia Twojej reklamy.

Hosting a szybkość strony

To, gdzie znajdują się pliki Twojej strony internetowej, ma kluczowy wpływ na szybkość jej działania. Oczywiście istotna jest optymalizacja strony i kodu źródłowego witryny, jednak to właśnie parametry hostingu mają bezpośredni lub pośredni wpływ na jej szybkość i stabilność. Musisz wiedzieć, że dwa z trzech Core Web Vitals (LCP i FID) w dużej mierze zależą właśnie od wydajności serwera.

Parametry hostingu, które mają wpływ na szybkość to m.in.:

  • rodzaj dysku twardego – w przypadku typów SSD NVMe lub SSD dostęp do plików strony internetowej jest od kilkunastu do kilkudziesięciu razy szybszy niż w przypadku HDD;
  • wersja PHP lub HTTP – korzystając z najnowszych technologii (aktualnie: 8 generacja PHP czy protokół www w wersji HTTP/3) możesz zwiększyć szybkość swojej strony. Każdy update PHP lub HTTP uwzględnia specyfikę Internetu i oferuje poprawki w zakresie wydajności i bezpieczeństwa;
  • limity serwerowe – zarówno limity procesów PHP, jak i jednoczesnych połączeń HTTP mogą opóźniać czy nawet blokować wyświetlanie się strony. Warto zadbać o to, aby limit jednoczesnych procesów PHP wynosił przynajmniej 10, a jednoczesnych połączeń HTTP przynajmniej 100;
  • oprogramowanie na serwerze – silniki pamięci podręcznej Redis lub Memcached przechowują przetworzone dane w pamięci szybkiego dostępu, co przyspiesza wyświetlanie strony. Z kolei nowoczesne oprogramowanie serwerowe (jak LiteSpeed) optymalizuje zużycie zasobów serwera i także przyczynia się do nawet 84 razy większej wydajności (w porównaniu do standardowego Apache).

Lokalizacja serwera ma znaczenie

Nieważne, czy chcesz pozyskiwać ruch na stronę poprzez pozycjonowanie czy kampanie linków sponsorowanych – lokalizacja serwera może mieć dla takiego procesu bardzo istotne znaczenie. Umiejscowienie serwera ma bowiem wpływ na szybkość ładowania strony. W jaki sposób?

Jeżeli serwer umieszczony jest w Polsce lub w innych krajach UE, różnice w czasie ładowania strony to zaledwie od kilku do kilkunastu ms. Jednak, gdy serwer leży na drugim końcu świata, wówczas czas potrzebny na reakcję serwera może sięgać nawet kilkuset milisekund. To już widoczna różnica.

Miej także na uwadze, że Google uwzględnia lokalizację IP serwera podczas wyświetlania wyników wyszukiwania. W związku z tym, jeżeli zależy Ci na klientach z Polski – dobrze, aby Twój serwer był umiejscowiony w naszym kraju. A jeżeli Twoja strona jest przeznaczona dla osób z całego świata, warto wybrać hosting oferujący funkcję CDN (Content Delivery Network). Dzięki niej hosting zawsze skorzysta z serwera umieszczonego najbliżej lokalizacji odwiedzającego.

Bezpieczeństwo jest zawsze w cenie

Wiesz już o tym, że odwiedzający wchodzący na stronę musi mieć nie tylko pozytywne doświadczenie, ale także poczucie bezpieczeństwa. Jeżeli ma pozostawić swoje dane kontaktowe, to powinien on czuć, że nie trafią one w niepowołane ręce.

Bardzo istotnym elementem zwiększającym poczucie bezpieczeństwa jest certyfikat SSL. Ten protokół odpowiada za szyfrowanie połączenia pomiędzy przeglądarką użytkownika a serwerem.

Zielona kłódka przy adresie strony ma bardzo istotne znaczenie dla budowania zaufania u klientów. Zgodnie z badaniami CA Security Council ponad 40% badanych wie o tym, że taki symbol zwiększa bezpieczeństwo na stronie. Jednocześnie tylko 3 na 100 badanych jest skłonnych do pozostawienia danych karty kredytowej na witrynie bez takiego oznaczenia.

Istnieje wiele typów certyfikatów SSL, jednak warto wiedzieć, że podstawowe zalety tego certyfikatu możesz mieć… całkowicie za darmo. Oczywiście – o ile Twój dostawca usług hostingowych zapewni Ci taką możliwość.

Gdy mowa o bezpieczeństwie, trzeba także wspomnieć o kwestii antywirusów. Nie chcesz chyba, żeby Twój landing page, strona czy sklep został zainfekowany – wtedy zamiast zdobywać nowe leady czy sprzedaże będziesz tylko zrażać do siebie potencjalnych klientów. Dlatego też zadbaj o to, aby na Twoim hostingu było zainstalowane oprogramowanie antywirusowe.

Stabilność i dostępność serwera

Żeby strona była w stanie skutecznie generować konwersje, konieczna jest jej stabilność. Musi ona być dostępna przez cały czas. Nie możesz sobie pozwolić, żeby niektórzy potencjalni klienci byli “odprawiani z kwitkiem” przez problemy techniczne serwera. Pamiętaj, że 88% badanych nie powróci na stronę, po negatywnym doświadczeniu – a takim doświadczeniem mogą być problemy z dostępnością serwera.

Bardzo istotnym elementem powinien być dla Ciebie uptime. Pod tym pojęciem kryje się gotowość do nieprzerwanej pracy serwera. Jeżeli uptime wynosi, 99,9%, to w skali miesiąca serwer może być niedostępny dla odwiedzającego zaledwie przez 0,1% czyli ok. 44 minut.

Uptime jest określany w SLA czyli Service Level Agreement. Pod tą nazwą kryje się umowa o gwarantowanym poziomie usług. Jeżeli aktualizacje, prace techniczne czy po prostu awarie sprawią, że serwer niedostępny będzie częściej niż jest to wskazane w umowie – wówczas masz możliwość dochodzenia swoich praw.

Nie zapominaj także o tym, że jeżeli serwer ma problemy z uptimem to może się to odbić na pozycji Twojej witryny w wyszukiwarce. Algorytmy badają strony przez cały czas, a jeżeli dostrzegą tego typu problemy z dostępnością na Twoim serwerze, może to być podstawą do spadku pozycji w wyszukiwarce.

Na skuteczność strony WWW wpływ ma ogromna ilość czynników – od atrakcyjności oferty, poprzez ciekawą oprawę graficzną, na angażujących treściach kończąc. Jednak ogromne znaczenie mają także bardziej techniczne aspekty.

Szybkość ładowania strony, jej interaktywność czy bezpieczeństwo – to wszystko wskaźniki, które stawiane są w centrum uwagi przez Google. Jak widzisz, hosting ma bardzo duży wpływ na te czynniki. Można zatem śmiało powiedzieć, że zły wybór serwera może przyczynić się do zmniejszenia współczynnika konwersji i przychodów.

Gdy Walmart poprawił szybkość swojej strony, zapewnił sobie:

  • 2% wzrostu konwersji za każdą 1 sekundę poprawy;
  • 1% wzrostu przychodów za każde 100 ms poprawy.

Jak widzisz – nawet tak niewielkie wartości mają znaczenie. Warto więc powalczyć niemal o każdą milisekundę, by zwiększyć skuteczność podejmowanych działań marketingowych.

Artykuł gościnny, którego autorem jest Mateusz Mazurek. Przedsiębiorca internetowy. Wydawca i autor blogów. Twórca projektu „Jak Wybrać Hosting?” w ramach którego publikuje darmowe poradniki i wskazówki poświęcone wyborowi hostingu dla stron WWW oraz przeprowadza testy, recenzje i prowadzi rankingi najlepszych hostingów.

Photo by Liza Summer from Pexels


About Damian Rams

Cześć! Nazywam się Damian Rams i jestem konsultantem ds. analityki internetowej. Pomagam firmom wdrażać Google Analytics i inne narzędzia analityczne, a także optymalizować konwersję.

1 comment add your comment

  1. To czynnik rankingowy, więc zdecydowanie wpływa na naszą pozycję w rankingu. Ale także na doświadczenie klienta. Nie każdy klient dobrze potrafi nawigować na naszej stronie.

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.