Outbound marketing – definicja, narzędzia i przykłady


Outbound marketing to działania reklamowe, których celem jest poinformowanie klientów o marce i zachęcenie ich do zakupu. To wszystkie otaczające nas billboardy, reklamy w telewizji i radio, a także niechciane ulotki czy telefony z ofertami. Głównie kojarzymy go z nachalną i wścibską formą marketingu.

Jednak wiele firm wykorzystuje outbound marketing w pozytywny sposób. Tworzą przykuwające wzrok reklamy i budują pozytywny wizerunek firmowy. Należy tylko przestrzegać kilku istotnych zasad.

Outbound marketing – co to jest?

To świetne narzędzie, które wykorzystane z pomysłem trafi do szerokiego grona odbiorców, a tym sam pobudzi ludzi do rozpoczynania rozmów o marce. Choć przez wielu uznawany jest za przestarzały, to w połączeniu z kreatywnością może przynieść firmie dobre rezultaty.

Definicja outbound marketingu

Outbound marketing (inaczej marketing wychodzący, marketing przeszkadzający czy push marketing) to działania opierające się na bezpośrednim zachęcaniu klientów do skorzystania z oferty firmy. Często uznawane są za nachalne i chamskie – do tego stopnia, że wielu z nas nauczyło się je ignorować.

Przedsiębiorcy wychodzą do odbiorców i pokazują im, co mają do zaoferowania. Outbound marketing cechuje się więc szerokim zasięgiem, jednak taki sposób promocji powoduje, że niekoniecznie jest on dopasowany do grupy docelowej.

Outbound marketing obejmuje działania offline (bilboardy, ulotki, reklamy w radio i telewizji), a także formy internetowe, takie jak cold mailing oraz płatne reklamy w wyszukiwarce i mediach społecznościowych.

Marketing wychodzący – znaczenie

Outbound marketing najlepiej umiejętnie łączyć z inbound marketingiem.

Marketing wychodzący to idealne rozwiązanie dla firm, które chcą stać się bardziej rozpoznawalne wśród klientów. Reklama, która trafia do dużej grupy odbiorców sprawia, że marka zaczyna pojawiać się coraz częściej w umysłach potencjalnych klientów, a to z kolei stanowi świetną podstawę do wprowadzenia w życie działań z zakresu inbound marketingu.

Kampanie płatne w sieci przyczyniają się z kolei do szybkiego zdobywania leadów i zwiększania sprzedaży. Billboardy, a także możliwie mocno spersonalizowany cold mailing i cold calling pozwolą na poinformowanie konsumentów o wprowadzeniu na rynek nowego produktu.

Jakie narzędzia stosować w outbound marketingu?

Choć marketing wychodzący kojarzy nam się z nachalną i wścibską reklamą, to dopasowując rodzaj narzędzia do grupy docelowej możesz osiągnąć satysfakcjonujący rezultat.

Formy outbound marketingu:

Reklamy offline

Promocja firmy w ATL (Above the line), czyli reklama w prasie, telewizji oraz radio. Outbound marketing to również billboardy umieszczone w miastach.

Kluczowe jest, aby nie zanudzać odbiorców opowieścią o produkcie, ale pokazać jakąś historię, która poruszy ich serca i przykuje uwagę. A kreatywne reklamy czy nieszablonowe billboardy rozejdą się wśród konsumentów jak ciepłe bułeczki przy pomocy marketingu wirusowego.

Ulotki, katalogi

Małe, kolorowe karteczki prezentujące ofertę firmy wraz z cennikiem usług raczej nie przykują uwagi. Prędzej wylądują w koszu, a jeśli trafisz na miłego klienta to wyrzuci on ulotkę dopiero za rogiem – tak abyś tego nie widział.

Nie oznacza to jednak, że ulotki czy katalogi firmowe nie działają w outbound marketingu. Wystarczy zaprojektować je z jajem lub zaoferować odbiorcy wraz ulotką dodatkowe rabaty na zakup produktów czy darmowe konsultacje.

Cold calling

W większości przypadku cold calling (zimny telefon) jest nieskuteczny. Nie lubimy gdy ktoś na siłę wciska nam jakieś produkty czy usługi, a w dodatku od razu każe się na nie zdecydować.

Jeśli jednak skupisz się na osobach, firmach, którym faktycznie możesz pomóc i odpowiednio skonstruujesz swój przekaz, to cold mailing może okazać się skuteczny.

Istotny jest kontakt bezpośrednio z osobami decyzyjnymi.

Mailing

Najbardziej powszechna forma mailingu, czyli newslettery to klasyczny przykład inbound marketingu, gdyż na regularną wysyłkę wiadomości zapisujemy z własnej i nieprzymuszonej woli.

Nadal jednak zdarzają się firmy, które pozyskują bazy danych z zewnątrz i dostarczają maile do szerokiego grona odbiorców. Większość z tych wiadomości trafia do spamu, znajdą się jednak i takie, którym uda się „wpaść” do głównej zakładki mailowej. I to jest właśnie marketing przeszkadzający – zapychanie naszej skrzynki odbiorczej.

Bardziej popularną formą outbound marketingu jest cold mailing, czyli wysyłanie zapytań do starannie wybranych grup odbiorców. Jeśli dobrze dobierzemy grupę docelową i odpowiednio skonstruujemy wiadomość to cold mailing ma spore szanse na otwarcie i nawiązanie współpracy.

Stosując cold mailing starajmy się pomagać i doradzać w zakresie różnych rozwiązań, a nie na siłę sprzedawać.

Reklamy w sieci

Dobrym sposobem na błyskawiczne zareklamowanie firmy są płatne reklamy. Mamy tutaj do dyspozycji kilka miejsc, w których będą się one wyświetlać.

Google Ads

Kampania reklamowa Google Ads pozwala na umieszczenie reklam w wyszukiwarce (nad bezpłatnymi wynikami wyszukiwania), a także na wybranych stronach internetowych w formie banerów reklamowych.

Po uruchomieniu kampanii reklamy zaczynają się wyświetlać klientom w odpowiedzi na wpisywane przez nich słowa kluczowe, a Ty możesz wtedy przedstawić im swoją ofertę umieszczoną na stronie.

Facebook Ads

Outbound marketing to również reklamy Facebookowe. W trakcie ustawiania reklam na Facebooku wybierasz grupę odbiorców, do których chcesz trafiać z przekazem, a także preferowany zasięg. Dodatkowo analizę klientów i szersze opcje targetowania ułatwiają Ci narzędzia, takie jak Audience Insights oraz Piksel Facebooka.

Outbound marketing – czy warto?

Dobrze przemyślana kampania marketingu wychodzącego z pewnością przyniesie firmie klientów. Zanim jednak zdecydujemy się na przeprowadzenie takich działań, powinniśmy przestrzegać kilku ważnych zasad.

1.    Personalizuj przekaz najbardziej jak się da

W przypadku reklam w telewizji czy radio może to być dobór odpowiedniej godziny emisji czy wybór stacji, którą lubią Twoi potencjalni odbiorcy. Dużo łatwiej będzie w trakcie cold mailingu i cold callingu, gdzie to Ty decydujesz z kim i kiedy się kontaktujesz. Ważne jest jasne ustalenie celu rozmowy czy wysłania wiadomości.

Ścisła personalizacja jest możliwa przy uruchamianiu kampanii płatnych. Możemy dobrać płeć, status społeczny, zainteresowania i inne czynniki, które zidentyfikują grupę docelową, do której chcesz kierować swoją reklamę.

2.    Nie sprzedawaj, ale pomagaj

Zanim zdecydujesz się na outbound marketing, zastanów się komu i w jaki sposób możesz pomóc. Kontaktując się z odbiorcami pokaż im, że Ci na nich zależy i że masz coś ciekawego do zaoferowania.

3. Bądź kreatywny

Outbound marketing ma ogromną moc – trafia przecież do naprawdę dużej grupy odbiorców. Wykorzystaj to do szerzenia pozytywnych doświadczeń z marką. Twórz zabawny i zapadający w pamięć przekaz, który ma duże szanse rozejść się samoistnie przy pomocy plotki.

Push marketing jest łatwiejszy w kontroli od inbound marketingu, daje też znacznie szybsze efekty. Świetnie sprawdzi się, gdy chcemy przekonać się, czy nowy produkt zyska zwolenników bądź wtedy, gdy interesuje nas błyskawiczna sprzedaż.

Jednak outbound marketing przeprowadzony szybko i bez wprawy zostanie zignorowany, a dodatkowo pochłonie spore ilości budżetu reklamowego. Zanim więc zdecydujesz się na wprowadzenie go do swoich działań marketingowych, dobrze zaplanuj strategię.

Przykłady outbound marketingu

Poniższe przykłady pokazują pozytywne przykłady promocji firm przy pomocy marketingu przeszkadzającego.

1. Spotify

Połączenie banneru reklamowego z popularnością memów okazało się strzałem w dziesiątkę. Firma oparła swoją promocję o mema „Me, Also Me”. Dzięki temu jednocześnie wywoływała uśmiech na twarzach osób oglądających reklamę i promowała swoje usługi.

https://www.adsoftheworld.com/media/integrated/spotify_spotifys_latest_global_brand_campaign

2. Penline, zwyczajna taśma

Przy odrobinie kreatywności nawet tak z pozoru zwyczajny produkt można pokazać w niezwykły sposób. Billboard mówi sam za siebie, jeśli szukasz mocnej taśmy, to Penline jest dla Ciebie.

https://www.boredpanda.com/creative-billboard-ads/

3. Żabka

Przygotowanie ciekawej reklamy to trudne wyzwanie. Żabce się udało. Sieć stworzyła krótkie, ale za to regularne odcinki serialu Żabka, w których pokazuje życie i rozterki klientów. Jest pozytywna i zdecydowanie przykuwa uwagę. 

4. Volkswagen

Volkswagen postawił w reklamie na storytelling. Subtelnie promuje produkt, ale jednocześnie sprawia, że każdy chce obejrzeć reklamę do końca.

Inbound marketing vs outbound marketing – porównanie

Outbound marketing kieruje swój przekaz do szerokiego grona odbiorców, niekoniecznie skupiając się na personalizacji grupy docelowej. Często jest nachalny i przeszkadzający. Pojawia się bez zgody konsumenta i promuje konkretne produkty i usługi.

Inbound marketing jest za to jego przeciwieństwem. Promocja odbywa się przy pomocy przydatnych treści, a użytkownicy muszą wyrazić zgodę, aby utrzymywać bliskie relacje z marką. Nie ma tu miejsca na spam i niechciane wiadomości. Dodatkowo marketing przychodzący to dwukierunkowa komunikacja, marki mogą w każdej chwili odpowiedzieć na sugestie klientów, np. w komentarzach w mediach społecznościowych czy wprowadzając zmiany po przeczytaniu opinii o produkcie.

Podsumowanie

Outbound marketing to narzędzie o ogromnej mocy, jednak nieumiejętnie wykorzystane może przynieść firmie straty. Pochłania spore ilości pieniędzy, ale wprowadzony z nutą kreatywności pozytywnie wpłynie na odbiór marki przez odbiorów oraz zwiększy jej zasięgi.


Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.