11 książek dla freelancerów + lekcje z każdej z nich

ksiazki dla freelancera

Bycie freelancerem wymaga ode mnie nie tylko wiedzy o analityce, ale też całej masy innych umiejętności – produktywności, strategii, planowania, zarządzania energią, sprzedaży, marketingu…

Uczyć muszę się cały czas. Pomagają w tym książki.

W tym wpisie dzielę się 11 pozycjami, które mocno na mnie wpłynęły i pomogły się rozwinąć jako freelancer.

Do każdej z książek dopisałem 2-3 najważniejsze lekcje, jakie z nich wyniosłem.

Jest tu kilka klasyków, ale też parę mniej popularnych pozycji.

#1: Esencjalista | Greg McKeown

Autor przekonuje, aby nie łapać zbyt wielu srok za ogon. Pozbycie się nadmiaru projektów, zadań, ubrań, przedmiotów i zobowiązań pozwala znaleźć czas i energię na to, co ważne.

Idea jest świetna, wdrożenie jej w życie mozolne. Każdego dnia się z tym zmagam, starając się mówić „nie” trochę częściej.

  • Zastanawiasz się, czy trzymać w szafie tę bluzę, w której dawno nie chodziłeś? Nie pytaj „Czy mi się przyda?”, spytaj „Czy wyglądam w niej świetnie?”. Zero-jedynkowe kryterium oceny – albo jest super, albo mówisz „NIE”.
  • Zabawa jest niezbędna. Wyleczyłem się z myślenia, że LEGO czy gry na konsolę są marnowaniem czasu i pieniędzy.
  • Ustal granice z góry. Na przykład o 18:00 kończysz pracę, pierwsze 1,5h pracy danego dnia nie otwierasz maila, w sobotę nie otwierasz komputera etc.

#2: Remote| Jason Fried, David Heinemaier Hansson

Książka twórców Basecampa. Dała mi przekonanie, że praca zdalna ma korzyści nie tylko dla pracownika, ale też dla pracodawcy. A to właśnie o zdalnej pracy i braku konieczności chodzenia codziennie do biura marzyłem, gdy sięgnąłem po raz pierwszy po tę pozycję.

  • Biuro to przestrzeń, która nie sprzyja produktywności. Gdy musisz coś zrobić, zamknij się w samotności.
  • Umiejętność pisania zwięźle i konkretnie jest nieoceniona. Jakość Twojej komunikacji pisanej wychodzi właśnie przy pracy zdalnej. Warto świadomie pisać lepsze maile.
  • Zdalna praca to wyższa jakość życia.

#3: Rework | Jason Fried, David Heinemaier Hansson

Klasyk. Jednocześnie kolejna (ale już ostatnia!) na liście książka, którą napisali twórcy Basecampa.

Książka pokazuje, że można pracować „inaczej”. W wielu firmach, które widziałem, panował chaos.

Przekroczone deadline’y, słaba komunikacja, bezsensowne spotkania będące stratą czasu, brak procesów (lub nadmiernie skomplikowane działanie).

Pracując w takim otoczeniu można pomyśleć, że tak jest wszędzie, zawsze tak było i zawsze będzie.

Rework zmotywował mnie do tego, aby poszukać środowiska pracy, które wspiera skuteczne działanie (lub takie środowisko sobie stworzyć).

  • Ograniczam spotkania do minimum. Unikam spotkań face-to-face, które wymagają dojazdu. Oszczędza mi to wiele czasu i energii.
  • ASAP oznacza, że coś poszło nie tak z planowaniem i egzekucją. Dla własnego dobra lepiej unikać pracy z osobami działającymi w takim trybie. A jeśli sami coś robimy na ASAP, to czas na analizę popełnionych wcześniej błędów.

#4: Deep work | Cal Newport

Spora dawka argumentów i badań przekonujących, że wyłączenie maila, powiadomień, social media i telefonu na 2-3h dziennie potrafi zdziałać cuda. Bo w tym czasie nareszcie mogę się skupić i zabrać za trudne zadania. Za tak zwaną „pracę głęboką”.

Zgadzam się ze stwierdzeniem, że praca głęboka jest konieczna, aby stworzyć coś wartościowego.

Genialny artykuł na bloga czy kompleksowa implementacja analityki nie powstaną, kiedy ciągle spoglądasz na Facebooka i rozmawiasz na WhatsAppie.

Książka daje kilka rad na temat tego, jak się zorganizować i „pomóc” sobie w pracy głębokiej.

  • NIC się nie stanie, jeśli nie sprawdzisz maila i Facebooka przez 2 godziny. A możesz w tym czasie spokojnie popracować nad trudnym tematem. Praktykuj codziennie.
  • Wyeliminuj rozpraszacze z otoczenia. Wyczyść pulpit, posprzątaj biurko, odstaw telefon, przygotuj sobie wodę i przekąski. Niech nic Cię nie odciąga od zadania.

#5: The Dip | Seth Godin

Świetna książka – jest krótka, konkretna i na istotny temat.

Tłumaczy, kiedy kontynuować (pomimo trudności), a kiedy coś porzucić (biznes, projekt czy hobby).

  • Jeśli napotykasz na trudności, to się ciesz – jeśli je pokonasz, to zbudujesz przewagę konkurencyjną nad innymi.
  • Przejście trudnego okresu wymaga wysiłku. Nie ma tu wyjątków (chociaż trawa może się wydawać bardziej zielona gdzieś indziej).
  • Wycofywanie się z projektów, biznesów, relacji czy hobby jest OK. Trzeba tylko wiedzieć, z czego się wycofać i kiedy.

#6: Kiedy | Daniel Pink

Interesujące spojrzenie na to, jak funkcjonujemy w zależności od pory dnia oraz jak wpływają na nas początek, środek i zakończenie (roku, projektu, miesiąca).

Chociaż nie jest to czysto biznesowa książka, to pozwoliła mi przełożyć kilka spostrzeżeń na freelance.

  • 13:00 – 16:00 to najmniej produktywna część dnia. Jesteśmy znużeni, mamy niższą uważność, mało energii. Warto ten czas wykorzystać na spacer, drzemkę, ćwiczenia, oderwanie się od pracy (na szczęście freelancer ma taką możliwość 🙂
  • Picie kawy rano to zły pomysł. Przez 2-3h będziesz zbyt nakręcony, aby się na czymś skupić. Później wpadniesz w dołek energetyczny. Teraz zwykle piję kawę ok. 13:00, aby zniwelować negatywny efekt popołudniowego „spowolnienia”.
  • Podsumowania na zakończenie projektu, tygodnia czy roku dają moc do działania w kolejnym okresie.

#7: Niskobudżetowy startup | Chris Guillebeau

Sporo inspirujących historii przedsiębiorców, którzy z nieoczywistych pomysłów rozwinęli małe, ale zapewniające im spokojne życie biznesy.

  • Prowadzenie jednoosobowej firmy, zapewniającej spokojny byt i nie dostarczającej zbyt wielu problemów jest wykonalne. Nie trzeba się „skalować”, żeby fajnie żyć.
  • Sprzedawaj to, czego chcą inni – nie to, co Tobie się wydaje fajne. (tego się ciągle uczę).

#8: 7 nawyków skutecznego działania | Stephen Covey

Ponadczasowa książka, do której często wracam. Można ją odnieść od niemal każdej dziedziny życia.

  • Najpierw ustal „Dokąd”, a później „Jak”. Trzeba „oprzeć drabinę o odpowiednią ścianę”, a dopiero później pomyśleć, jak najskuteczniej po niej wejść.
  • Odpoczynek, szlifowanie umiejętności, czas na refleksję – to nieintuicyjne, ale znalezienie czasu na te sprawy jest konieczne, aby skutecznie pracować. Inaczej się zajedziesz.
  • Pytaj, słuchaj, zrozum (na przykład klienta), a dopiero później proponuj rozwiązania.

#9: The Ultimate Sales Machine | Chet Holmes

Książka raczej dla dużych biznesów, ale freelancer też trochę informacji o sprzedaży z niej wyciągnie.

  • 12 kluczowych rzeczy zrobionych po 4 000 razy > 4 000 rzeczy zrobionych po 12 razy. Konsekwentnie i z uporem rób to, co istotne (u mnie jest to m.in. blogowanie), zamiast ciągle szukać „Tej jednej sprawdzonej techniki, która magicznie zwiększy sprzedaż o 10000%”.
  • Dla większość produktów / usług da się znaleźć dane i argumenty, które są niezaprzeczalne. Opracuj je, a będziesz skuteczniej sprzedawać.
  • Edukuj, edukuj, edukuj, sprzedaj. Nie odwrotnie.

#10: Alkaliczny styl życia | Beata Sokołowska

Niespodzianka! Książka o odżywianiu się na liście książek dla freelancera? Tak, tak.

Jedzenie > Samopoczucie i zdrowie > Energia i czas na działanie. Odkąd zmieniłem nawyki żywieniowe, to pracuję wydajniej i lepiej się czuję na co dzień. Polecam.

  • Ogranicz przetworzoną żywność, przekąski, chipsy, cukier, białe pieczywo, kiepskiej jakości mięso.
  • Jedz więcej świeżych warzyw, zwłaszcza zielonych (brokuł, ogórek, szpinak).
  • Nie licz kalorii, nie rób rygorystycznych planów i diet. Jedzenie ma być przyjemnością, a nie męczarnią i wyrzeczeniami.

#11: The Consulting Bible | Alan Weiss

Polecam osobom działającym w branży usługowej. Książka pomaga ułożyć sobie myślenie o rozwijaniu jednoosobowej działalności (lub firmy usługowej / doradczej).

  • Staraj się wyceniać pracę w zależności od efektu i korzyści dla klienta. To lepsze, niż stawka godzinowa.
  • Redukuj nakład pracy (uprość metodyki, wyeliminuj czasochłonne, ale nie wnoszące dużo wartości zadania etc.). Zwiększysz dzięki temu marżę.
  • Nie śpiesz się z ofertą. Łatwo o błędną estymację i w konsekwencji pracę za przysłowiowe frytki. Poświęć czas na dokładne zdefiniowanie potrzeb klienta i zakresu współpracy.

Podsumowanie

Stale szukam inspiracji i nowych książek, które warto przeczytać. Jeśli takie znasz – koniecznie podziel się tytułami w komentarzach.


Posted by

Uczę jak analizować dane, aby poprawić UX serwisu i "wycisnąć" więcej konwersji z tego samego ruchu. Od 4 lat pomagam firmom wdrażać Google Analytics oraz optymalizować konwersję.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.