Analiza SEO w Google Analytics


Google Analytics to świetne narzędzie do analizy ruchu z wyszukiwarek. Pokażę Ci kilka raportów przydatnych do analizy SEO.

Dzięki nim lepiej zrozumiesz, jak Twój serwis radzi sobie w wyszukiwarkach, ile generuje ruchu i czy są to wizyty przynoszące konwersje.

Segment zaawansowany – ruch organiczny

Możesz łatwo wyizolować jedynie wizyty z wyszukiwarek. Nałóż segment zaawansowany o nazwie “Organic traffic”.

google analytics segment organic


To segment predefiniowany. Jeśli jednak nie widzisz go na liście, możesz go łatwo stworzyć. Dodaj nowy segment i w warunkach ustaw “Medium” równe “organic”.

dodawanie segmentu organic w google analytics

Teraz możesz obejrzeć dowolny raport w Google Analytics i będzie on zawężony jedynie do ruchu z wyszukiwarek.

Dane o wejściach z wyszukiwarek są zbierane w kanale “Organic Search” (Ruch organiczny). Znajdziesz go w raporcie Pozyskiwanie > Cały ruch > Kanały.


Po kliknięciu w Organic Search zobaczysz podział na konkretne wyszukiwarki. Oczywiście większość ruchu pochodzi zwykle z Google. Ale przy sporej skali biznesu mniejsze wyszukiwarki też mogą przynosić sporo konwersji.

Sprawdzisz tutaj:

Pamiętaj, że zawsze możesz dodać w raporcie “Wymiar dodatkowy”, na przykład:

  • Kategorię urządzenia (mobile, desktop)
  • Słowo kluczowe (niestety 95% jest ukryte – dalej wyjaśnię, jak je odkryć)
  • Miejscowość

Google Analytics dla Ecommerce
(praktyczny kurs online)

Zaawansowany kurs online z elementami Data Studio i GTM.
Zbuduj kompleksowy system raportowania, który pomoże Ci zwiększyć rentowność Twojego e-commerce.

📹 11h praktycznych materiałów wideo
🎓 Gotowe skrypty i szablony
👥 Dostęp do zamkniętej grupy na Facebooku
📄 Certyfikat ukończenia kursu (PDF)

Kurs obejmuje zarówno Universal Analytics, jak i podstawowe aspekty Google Analytics 4!

Co ważne:
📌 Duży nacisk położony jest na aspekt wdrożeniowy z wykorzystaniem GTM, dataLayer, wtyczek lub z programistami.
📌 Kurs zawiera pełne wdrożenia na przykładzie konkretnych platform: PrestaShop, WooCommerce.

Po kursie będziesz umieć:
Bezbłędnie skonfigurować Google Analytics dla e-commerce
Wdrożyć Enhanced E-commerce na różnych platformach, a także na dedykowanym systemie we współpracy z programistami
Podnieść konwersję dzięki analizie właściwych danych
Skracać czas konieczny do analizy danych
Dobierać metryki przydatne w e-commerce
Wykorzystywać Google Data Studio do budowania przejrzystych raportów
Wykrywać błędy w działaniu Twojego sklepu lub strony www


Dane z Google Search Console w Google Analytics

Koniecznie powinieneś założyć konto w Google Search Console (jeśli jeszcze go nie masz), a następnie połączyć je z Google Analytics.

Zrobisz to w Administracja > Ustawienia usługi > Dostosuj Search Console.

Po podłączeniu Search Console zobaczysz dane w raporcie Pozyskiwanie > Search Console.

Dowiesz się z nich:

  • Od jakich stron rozpoczynają się wizyty z organica
  • Jak konwertuje ten ruch w zależności od strony wejścia
  • Jaką pozycję średnio uzyskują podstrony oraz jaki jest CTR w wynikach wyszukiwania
  • Jakie słowa kluczowe przynoszą najwięcej kliknięć

Analiza SEO w ścieżkach wielokanałowych

Nie zawsze ruch z SEO prowadzi bezpośrednio do konwersji. Domyślnie raporty w Google Analytics przypisują konwersję właśnie do ostatniego niebezpośredniego źródła ruchu.

W raporcie ścieżki wielokanałowe sprawdzisz, czy ruch z bezpłatnych wyników wyszukiwania pojawia się też w innych punktach ścieżki konwersji.

Raport znajdziesz w Konwersje > Ścieżki wielokanałowe.

W raporcie Konwersje wspomagane sprawdzisz, czy SEO to dla Ciebie bardziej kanał domykający konwersję, czy wspomagający.

Im wyższa wartość metryki w ostatniej kolumnie, tym mocniej “wspomagający” jest kanał. Jeśli wartość jest wyższa niż 1, to kanał częściej pojawia się w innych miejscach ścieżki konwersji, niż bezpośrednio przed realizacją celu / transakcji.

Najważniejsze ścieżki konwersji pokażą Ci wizualnie najpopularniejsze scenariusze prowadzące do konwersji. Bezpłatne wyniki wyszukiwania są oznaczone zielonym kolorem.

Odblokuj słowa kluczowe z SEO dzięki Keyword Hero

Wspomniałem wcześniej, że ~95% słów kluczowych w raportach Google Analytics to (not provided).

Dzięki Keyword Hero odkryjesz zapytania, które ściągają ruch na Twój serwis. Narzędzie posiada darmową wersję, która pokaże Ci słowa kluczowe dla 25 najpopularniejszych URL.

Po rejestracji zakładasz zgodnie z instrukcjami oddzielną usługę w Google Analytics, gdzie będziesz mógł podejrzeć słowa kluczowe.

Jak widać na screenie poniżej, (not provided) to tylko 3,01%! Aż o 92 punkty procentowe mniej. MEGA przydatne.


Podsumowanie

Google Analytics to całkiem niezłe narzędzie do analizy Twojej sytuacji w SEO. Sprawdzisz wolumen ruchu, zachowanie tej grupy odbiorców oraz poziom konwersji.

Narzędzia takie jak Keyword Hero pozwolą Ci też poznać większość słów kluczowych. Ruch z wyszukiwarek to długoterminowo solidny fundament rentownego biznesu w sieci, dlatego warto poświęcać czas na jego analizę.


Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

3 Comments

  1. Hej – wstępnie dziękuję za merytoryczne artykuły!

    Chciałbym prosić o pomoc w odpowiedzeniu na 1 pytanie.

    Czy istnieje możliwość sprawdzenia liczby odsłon danego URLa wygenerowanych przez ruch organiczny – ale nie wyłącznie z ruchu organic pochodzącego bezpośredniego do URLa prosto z wyników Google.

    Ale włączając również ruch organiczny np. ze strony głównej powodujący przejście do tego URLa i powodujący również odsłony.

    pozdrawiam serdecznie

    1. Cześć! W takim wypadku najlepiej nałożyć segment dla ruchu organicznego. Wtedy wszystkie raporty w GA będą zawężone do ruchu z Google. W raporcie Zachowanie > Wszystkie strony sprawdzisz liczbę odsłon pochodzących z Google (włączając scenariusz, gdzie dany URL nie jest stroną wejścia, czyli to czego szukasz).

      Więcej o segmentach – https://support.google.com/analytics/answer/3123951?hl=pl