Analiza ruchu z SEO w Google Analytics


Google Analytics to świetne narzędzie do analizy ruchu z wyszukiwarek. Pokażę Ci kilka raportów przydatnych pod SEO.

Dzięki nim lepiej zrozumiesz, jak Twój serwis radzi sobie w wyszukiwarkach, ile generuje ruchu i czy są to wizyty przynoszące konwersje.

Segment zaawansowany – ruch organiczny

Możesz łatwo wyizolować jedynie wizyty z wyszukiwarek. Nałóż segment zaawansowany o nazwie “Organic traffic”.

google analytics segment organic
To segment predefiniowany. Jeśli jednak nie widzisz go na liście, możesz go łatwo stworzyć. Dodaj nowy segment i w warunkach ustaw “Medium” równe “organic”.

dodawanie segmentu organic w google analytics

Teraz możesz obejrzeć dowolny raport w Google Analytics i będzie on zawężony jedynie do ruchu z wyszukiwarek.

Analiza kanału “Organic Search”

Dane o wejściach z wyszukiwarek są zbierane w kanale “Organic Search” (Ruch organiczny). Znajdziesz go w raporcie Pozyskiwanie > Cały ruch > Kanały.


Po kliknięciu w Organic Search zobaczysz podział na konkretne wyszukiwarki. Oczywiście większość ruchu pochodzi zwykle z Google. Ale przy sporej skali biznesu mniejsze wyszukiwarki też mogą przynosić sporo konwersji.

Sprawdzisz tutaj:

  • Liczbę użytkowników
  • Liczbę sesji
  • Współczynnik odrzuceń
  • Strony / sesja
  • Statystyki ecommerce (transakcje, współczynnik konwersji, przychody)
  • Realizację celów

Pamiętaj, że zawsze możesz dodać w raporcie “Wymiar dodatkowy”, na przykład:

  • Kategorię urządzenia (mobile, desktop)
  • Słowo kluczowe (niestety 95% jest ukryte – dalej wyjaśnię, jak je odkryć)
  • Miejscowość

Dane z Google Search Console w Google Analytics

Koniecznie powinieneś założyć konto w Google Search Console (jeśli jeszcze go nie masz), a następnie połączyć je z Google Analytics.

Zrobisz to w Administracja > Ustawienia usługi > Dostosuj Search Console.

Po podłączeniu Search Console zobaczysz dane w raporcie Pozyskiwanie > Search Console.

Dowiesz się z nich:

  • Od jakich stron rozpoczynają się wizyty z organica
  • Jak konwertuje ten ruch w zależności od strony wejścia
  • Jaką pozycję średnio uzyskują podstrony oraz jaki jest CTR w wynikach wyszukiwania
  • Jakie słowa kluczowe przynoszą najwięcej kliknięć

Ścieżki wielokanałowe

Nie zawsze ruch z SEO prowadzi bezpośrednio do konwersji. Domyślnie raporty w Google Analytics przypisują konwersję właśnie do ostatniego niebezpośredniego źródła ruchu.

W raporcie ścieżki wielokanałowe sprawdzisz, czy ruch z bezpłatnych wyników wyszukiwania pojawia się też w innych punktach ścieżki konwersji.

Raport znajdziesz w Konwersje > Ścieżki wielokanałowe.

W raporcie Konwersje wspomagane sprawdzisz, czy SEO to dla Ciebie bardziej kanał domykający konwersję, czy wspomagający.

Im wyższa wartość metryki w ostatniej kolumnie, tym mocniej “wspomagający” jest kanał. Jeśli wartość jest wyższa niż 1, to kanał częściej pojawia się w innych miejscach ścieżki konwersji, niż bezpośrednio przed realizacją celu / transakcji.

Najważniejsze ścieżki konwersji pokażą Ci wizualnie najpopularniejsze scenariusze prowadzące do konwersji. Bezpłatne wyniki wyszukiwania są oznaczone zielonym kolorem.

Odblokuj słowa kluczowe z SEO dzięki Keyword Hero

Wspomniałem wcześniej, że ~95% słów kluczowych w raportach Google Analytics to (not provided).

Dzięki Keyword Hero odkryjesz zapytania, które ściągają ruch na Twój serwis. Narzędzie posiada darmową wersję, która pokaże Ci słowa kluczowe dla 25 najpopularniejszych URL.

Po rejestracji zakładasz zgodnie z instrukcjami oddzielną usługę w Google Analytics, gdzie będziesz mógł podejrzeć słowa kluczowe.

Jak widać na screenie poniżej, (not provided) to tylko 3,01%! Aż o 92 punkty procentowe mniej. MEGA przydatne.


Podsumowanie

Google Analytics to całkiem niezłe narzędzie do analizy Twojej sytuacji w SEO. Sprawdzisz wolumen ruchu, zachowanie tej grupy odbiorców oraz poziom konwersji.

Narzędzia takie jak Keyword Hero pozwolą Ci też poznać większość słów kluczowych. Ruch z wyszukiwarek to długoterminowo solidny fundament rentownego biznesu w sieci, dlatego warto poświęcać czas na jego analizę.


Posted by

Uczę jak analizować dane, aby poprawić UX serwisu i "wycisnąć" więcej konwersji z tego samego ruchu. Od 4 lat pomagam firmom wdrażać Google Analytics oraz optymalizować konwersję.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.