Zdarzenia w Google Analytics 4


Google Analytics 4 zdarzeniami stoi. Jak je skonfigurować? Dowiesz się z tego artykułu – warto przeczytać, bo jest kilka istotnych zmian względem Universal Analytics.

Google Analytics 4 = zdarzenia

Na wstępie – artykuł dotyczy GA4. Tutaj poradnik do śledzenia zdarzeń w Universal Analytics.

Struktura danych to główna zmiana w GA4, o której wszyscy trąbią – koniec z odsłonami, transakcjami i innymi typami hitów. W nowym analyticsie masz do dyspozycji tylko zdarzenia (eventy).

Co istotne, nie da się też skonfigurować celu w oparciu o adres URL. W Universal Analytics było to wygodne rozwiązanie na pomiar konwersji wywoływanej na stronie podziękowania. W Google Analytics 4 potrzebujesz do tego zdarzenia.

Do tego wątku jeszcze wrócimy. Zacznijmy od prostej konfiguracji zdarzeń.

Zdarzenia – konfiguracja w Google Analytics 4

Dodawanie zdarzeń przez GTM

Najpierw musisz zdecydować, co chcesz śledzić. W GA4 pomaga lista rekomendowanych zdarzeń, którą znajdziesz tutaj. Jest ich dużo, są też podzielone na kategorie. To dobre źródło inspiracji.

Nie znalazłeś odpowiedniej nazwy zdarzenia? Spokojnie, możesz wymyślić własną.

Załóżmy, że chcesz zmierzyć zapis na newsletter. Wykorzystamy własną nazwę zdarzenia: newsletter_submit.

Przejdź zatem do Google Tag Manager i dodaj nowy tag o typie Google Analytics: zdarzenie GA4.

Wybierz tag konfiguracji (jeśli jeszcze go nie masz, to sprawdź artykuł o instalowaniu Google Analytics 4). Wpisz nazwę zdarzenia.

Dodaj regułę:

I gotowe. Prosty tag zdarzenia dodany. Pamiętaj o przesłaniu nowej wersji kontenera GTM.

Po pewnym czasie w Google Analytics 4 znajdziesz liczbę wywołanych zdarzeń na przykład w raporcie Zaangażowanie > Zdarzenia.

Tworzenie zdarzeń ze zdarzeń

Nawet nie wiedziałem, jak poprawnie nazwać tę sekcję. Chodzi o to, że w GA4 masz taką fajną opcję do tworzenia zdarzeń w oparciu o już wysyłane do narzędzia eventy.

Wyjaśnijmy na przykładzie. Tag konfiguracji GA4 wysyła też podstawowe zdarzenie page_view. I teraz aby śledzić na przykład liczbę odsłon strony /kontakt, możesz to zrobić bez dotykania GTMa (!).

Przejdź do Konfiguracja > Zdarzenia i Utwórz zdarzenie.

W oparciu o automatycznie zbierany parametr page_location mogę określić warunki, dla których nowe zdarzenie zostanie zliczone.

Trochę przypomina to konfigurację celów w Universal Analytics w oparciu o miejsce docelowe, ale ma większe możliwości, bo możesz zdarzenie wywołać w zależności od dowolnego parametru, a nie tylko adresu strony.

Parametry zdarzeń w Google Analytics 4

Jak zauważyłeś, w porównaniu do Universal Analytics masz do dyspozycji mniej pól.

  • GA4: nazwa
  • UA: kategoria, akcja, etykieta

Piramidowa struktura nazewnictwa zdarzeń z UA odeszła do lamusa. Jeśli chcesz przekazywać dodatkowe informacje o zdarzeniu (i mieć do nich dostęp w raportach), musisz dodać Parametry zdarzenia. To nic innego, niż wymiary niestandardowe, znane z UA.

Parametr zdarzenia zarejestruj najpierw w sekcji Konfiguracja > Definicje niestandardowe. Inaczej nie będzie dostępny w raportach GA4 (chociaż w surowych danych importowanych do BigQuery już tak).

Teraz Utwórz wymiary niestandardowe. Wpisz nazwę wymiaru, a następnie przeklej ją do pola Parametr zdarzenia. Zakres pozostaw bez zmian – no chyba, że chcesz, aby wymiar był przypisany na poziomie użytkownika, a nie pojedynczego hita.

Stworzyłem wymiar referring_page – będę tam przekazywał wartość document.referrer, aby wiedzieć, na jakiej podstronie był wypełniony formularz newslettera, który przekierował użytkownika na stronę podziękowania.

Teraz wróć do Google Tag Manager. Dodaj parametr zdarzenia i ustaw jego wartość. W moim przypadku będzie to zmienna {{Referrer}}.


Zapisz zmiany i opublikuj nową wersję kontenera.

Parametry zdarzeń w GA4 – przydatne informacje

Kilka słów o zmianach względem wymiarów niestandardowych w Universal Analytics.

  • W jednym zdarzeniu możesz wysłać maksymalnie 25 parametrów.
  • 50 miejsc na wymiary niestandardowe na poziomie zdarzenia
  • 25 miejsc na wymiary niestandardowe na poziomie użytkownika

W skrócie: możliwości są większe, niż w Universal Analytics.

Do tego GA4 wysyła też automatyczne parametry, jak page_title, które nie są wliczane do limitu 25 parametrów per zdarzenie.

Podsumowanie

Przeniesienie zdarzeń z Universal Analytics do Google Analytics 4 to konieczność zmiany w strukturze – przejście z systemu kategoria > akcja > etykieta na nazwę zdarzenia + parametry. 

Zanim zaczniesz dodawać eventy GA4, warto się ”na sucho” zastanowić, jak najlepiej odzwierciedlić strukturę z UA.

Zdjęcie autorstwa Vojtech Okenka z Pexels


About Damian Rams

Cześć! Nazywam się Damian Rams i jestem konsultantem ds. analityki internetowej. Pomagam firmom wdrażać Google Analytics i inne narzędzia analityczne, a także optymalizować konwersję.

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.