Wymiary niestandardowe w Google Analytics


Wymiary niestandardowe – czy warto sobie nimi zaprzątać głowę? Jeszcze jak! To dzięki niestandardowym informacjom Google Analytics pokazuje najwięcej mocy. 

Bo nie ma nic lepszego, niż raporty idealnie skrojone na miarę danego biznesu. Dowiedz się, jak w praktyce wdrożyć wymiary niestandardowe.

Wymiary niestandardowe – co to jest?

Wymiary niestandardowe w Google Analytics to funkcjonalność, z której korzysta się zdecydowanie zbyt rzadko.

Masz do dyspozycji 20 slotów – to dużo miejsca na wzbogacenie danych o informacje dopasowane do konkretnej strony czy sklepu internetowego.

Znasz takie wymiary, jak Strona, Źródło / medium czy Kraj. Pojawiają się w raportach GA po lewej stronie, a ich wartości dzielą raport na wiersze.

Dzięki wymiarom niestandardowym dodasz własne, na przykład Poziom dostępności produktu czy Rozmiar. I też możesz je wykorzystać w raportach – zarówno standardowych (dodając jako Wymiar dodatkowy) lub w niestandardowych.

Jakie wymiary niestandardowe warto mieć?

Trochę inspiracji dla przydatnych wymiarów niestandardowych.

E-commerce z książkami

  • Bestseller
  • Polecane
  • Nowość
  • Wydawnictwo
  • Rok wydania
  • Liczba stron
  • Liczba recenzji
  • Średnia ocena
  • Oprawa

Serwis z ogłoszeniami nieruchomości

  • Powierzchnia
  • Rodzaj zabudowy
  • Rok budowy
  • Piętro
  • Liczba pięter
  • Liczba pokoi
  • Forma własności
  • Czynsz
  • Cena
  • Cena za m2

Platforma z kursami online

  • Autor
  • Ocena
  • Liczba ocen
  • Czas trwania
  • Ostatnia aktualizacja

Jak dodać wymiary niestandardowe

Czas na instrukcję krok po kroku. Pierwsza część to ustawienia po stronie panelu GA.

Dodanie wymiaru niestandardowego w Google Analytics

Dodamy wymiar Dostępność produktu.

Przejdź do Google Analytics, następnie do Administracja, i na dole środkowej kolumny przejdź do Niestandardowe definicje > Wymiary niestandardowe.

Dodaj nowy wymiar. Wpisz nazwę, która jest krótka i “w punkt”, na przykład Dostępność.

UWAGA! Teraz kluczowa sprawa, czyli zakres. Jak być może wiesz, Google Analytics ma zestawy metryk i wymiarów dla różnych zakresów – działanie, sesja, użytkownik i produkt. I teraz jeśli połączysz w raporcie metrykę dla sesji i zakres dla produktu, to będzie lipa.

Dlatego zastanów się, z jakimi metrykami chcesz łączyć dany wymiar. Dostępność produktu naturalnie chcemy łączyć z metrykami produktowymi (np. Wyświetlenia produktu na liście), więc wybieram zakres Produkt.

W GA wszystko gotowe. 

Dalsza część konfiguracji

Reszta konfiguracji jest zależna od wybranego zakresu. Dla zakresu produkt, jeśli masz ustawione tagi Enhanced E-commerce w Google Tag Manager, które korzystają z dataLayer, wymiar niestandardowy musi zostać dodany właśnie w dataLayer (warstwie danych) – więc musisz pogadać z programistą. 

Jeśli korzystasz z wtyczek generujących dataLayer, to czeka Cię trochę grzebaniny w GTMie. Dokładnie pokazuję to w lekcjach wideo w kursie online Analityka E-commerce.

W przypadku pozostałych zakresów (działanie, sesja, użytkownik) wymiar niestandardowy definiujesz z poziomu ustawień tagu w GTM.

Jeśli chcesz wysyłać wymiar tylko z konkretnym tagiem, zrobisz to przez nadpisanie ustawień zmiennych Google Analytics. Dodaj odpowiedni numer indeksu (znajdziesz go w GA) oraz wartość wymiaru (zazwyczaj musisz wcześniej stworzyć zmienną, która przekaże dynamiczną wartość):

Wymiar niestandardowy ma być wysyłany z każdym tagiem Google Analytics? Idenyczną operację przeprowadź w zmiennej ustawień Google Analytics.

Wymiary niestandardowe w raportach

Wymiary niestandardowe znajdziesz na rozwijanej liście wymiarów.

Pamiętaj, że w raportach niestandardowych jeśli najpierw wybierzesz wymiar, to lista metryk zostanie zawężona tylko do tych, które do niego pasują. Dlatego możesz czasem nie zobaczyć wszystkich opcji.

Podsumowanie

Im lepiej dopasowany do Twoich potrzeb jest Google Analytics, tym więcej wniosków wyciągniesz z danych. Wymiary niestandardowe to czyste złoto – korzystaj z ich dobrodziejstw.


About Damian Rams

Cześć! Nazywam się Damian Rams i jestem konsultantem ds. analityki internetowej. Pomagam firmom wdrażać Google Analytics i inne narzędzia analityczne, a także optymalizować konwersję.

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.