Google Analytics dla WordPress


Google Analytics na WordPress możesz wdrożyć na wiele sposobów. Na rynku dostępne są dziesiątki wtyczek. Możesz też wdrożyć Google Tag Manager w WordPressie. Na co się zdecydować, żeby instalacja analityki była poprawna, bezpieczna i stabilna? Dowiesz się z tego poradnika.

Podejrzewam, że wiesz, czy jest Google Analytics, ale na wszelki wypadek krótkie przypomnienie. To darmowe narzędzie analityczne, dzięki któremu zmierzysz ruch na swojej stronie internetowej.

Poznasz nie tylko liczbę wizyt, ale zmierzysz też liczbę konwersji, komentarzy, interakcje z wideo czy głębokość przewijania strony. Dzięki tym danym możesz działać skuteczniej – generować więcej ruchu i optymalizować konwersję.

Jak zainstalować Google Analytics na WordPress?

Słowem wstępu – sposobów na instalację Google Analytics na WordPressie jest wiele, ale pamiętaj, że możesz wybrać tylko jeden. Jeśli wdrożysz kod śledzenia w kilku wtyczkach jednocześnie, to statystyki będą nieprawidłowe.

Poniżej przedstawiam różne warianty wdrożenia GA. Stanowczo rekomenduję jednak dodanie Google Analytics przez Google Tag Manager. Takie wyjście otwiera przed Tobą wiele możliwości analitycznych, które są niedostępne lub trudniejsze we wdrożeniu inną metodą.

Znajdź identyfikator śledzenia Google Analytics

Zanim przejdziesz dalej, znajdź identyfikator śledzenia dla Twojej usługi w Google Analytics. Będzie Ci zaraz potrzebny. Jeśli nie masz jeszcze konta, to załóż je tutaj.

Przejdź do sekcji Administracja > Kod śledzenia.

Chodzi nam o ten numerek:

Instalacja przez wtyczki Google Analytics dla WordPress

Dla przykładu wykorzystamy wtyczkę GA Google Analytics, która ma na ten moment ponad 400 tys. pobrań.

Dodaj nową wtyczkę do WordPressa.

Wyszukaj, zainstaluj i aktywuj GA Google Analytics.

Przejdź do ustawień wtyczki

W sekcji Plugin Settings wklej swój Indentyfikator Śledzenia:

Zapisz ustawienia. Gotowe. Jeśli przejdziesz teraz w Google Analytics do sekcji Czas rzeczywisty i wejdziesz na swoją stronę, powinieneś zobaczyć statystyki:

Dodanie kodu śledzenia w nagłówku motywu

Jeśli nie boisz się edytowania kodu motywu, to możesz dodać skrypt śledzący Google Analytics bezpośrednio w pliku header.php.

Aby to zrobić, przejdź do sekcji Wygląd > Edytor motywu i znajdź header.php, czyli Nagłówek motywu.

Znajdź fragment </head> i wklej tam kod śledzący Google Analytics, który znajdziesz Administracja > Informacje o śledzeniu > Kod śledzenia.

Efekt powinien wyglądać tak:

Kliknij w Zaktualizuj plik. Gotowe.

Pamiętaj, że w zależności od motywu kod header.php może się różnić. Wklejenie czegokolwiek w sekcji <head> może też spowodować konflikt z innymi wtyczkami lub kodem motywu. Dlatego raczej odradzam to rozwiązanie.

Alternatywnym wyjściem jest skorzystanie z wtyczki takiej jak Insert Headers & Footers.

Dzięki której możesz dodać kod śledzenia GA w bezpieczeniejszy sposób i nie musisz bezpośrednio dotykać kodu motywu.

Instalacja przez Google Tag Manager (rekomendowane)

Polecam zainstalowanie Google Analytics na WordPressie za pośrednictwem GTM. Takie wdrożenie ma dwa kroki – najpierw musisz dodać na stronę kontener Google Tag Manager, a następnie zainstalować tag śledzący odsłonę GA.

Jak zainstalować Google Tag Manager w WordPress?

Analogicznie jak w przypadku Google Analytics, możesz zainstalować Google Tag Manager w WordPress na kilka sposobów. I to identycznych, bo w grę znów wchodzi:

  1. Wklejenie kodu bezpośrednio w header.php
  2. Dodanie kodu przez wtyczkę typu Insert Headers & Footers
  3. Skorzystanie z dedykowanej wtyczki dla Google Tag Manager (rekomendowane)

GTM to takie “pudełko” na wszelkie inne tagi, w tym tagi śledzące Google Analytics. Po dodaniu kontenera GTM na stronę, reszta konfiguracji będzie przebiegać już niemal wyłączne w interfejsie Google Tag Manager.

Aby dodać GTM na WordPress, najpierw musisz założyć konto i utworzyć kontener.

Wpisz nazwę witryny i wybierz typ kontenera.

Zobaczysz modal z kodem kontenera GTM.

Jeśli chcesz wkleić skrypt bezpośrednio w header.php, umieść go w sekcji <head>:

Możesz też to zrobić przez wtyczkę służącą do wstrzykiwania kodów w header – analogicznie jak w przypadku kodu śledzącego Google Analytics.

Google Tag Manager
(praktyczny kurs online)

Kurs online od podstaw do poziomu średnio-zaawansowanego. Opanuj narzędzie cenione przez klientów i pracodawców, z którym życie analityka, marketera czy specjalisty e-commerce staje się prostsze.

📹 5h krótkich, praktycznych lekcji.
🎓 Quiz sprawdzający wiedzę po każdym module
📄 Certyfikat ukończenia kursu (PDF)

Po kursie będziesz umieć:

Zainstalować GTM na stronie
✅ Skonfigurować śledzenie zdarzeń Universal Analytics i Google Analytics 4
Monitorować każdą interakcję ze stroną, jaka jest dla Ciebie istotna (kliknięcia, wideo, scrollowanie, formularze, przyciski, menu, etc.)
Dodać tagi konwersji Google Ads, piksel Facebooka, Snapchata czy LinkedIn
Budować dataLayer i komunikować się z programistami
Mierzyć wysyłki formularzy kontaktowych
✅ Poradzić sobie, gdy gotowe wtyczki do dataLayer nie dają rady
Korzystać z pełni możliwości, jakie dają tagi, zmienne i reguły w GTM
Optymalizować czas potrzebny na wdrożenie
Bezpiecznie pracować z GTM, aby niczego nie popsuć

Instalacja Google Tag Manager przez wtyczkę (rekomendowane)

Polecam wtyczkę Google Tag Manager for WordPress. Jest dostępna za darmo i oferuje o wiele więcej, niż tylko dodanie kontenera GTM na stronę.

Dodaj wtyczkę do swojego WordPressa, aktywuj ją i przejdź do sekcji Ustawienia.

Teraz przejdź do Google Tag Manager i w sekcji administracja odszukaj ID kontenera:

Skopiuj je i wklej w ustawieniach wtyczki w polu Google Tag Manager ID. Zaznacz też opcję Codeless injection.

Zapisz zmiany.

Teraz przejdź do zakładki Basic data i w sekcji Posts (domyślna) zaznacz wszystkie checkboxy. To informacje, które będą przekazywane do dataLayer. W dalszej części poradnika wykorzystasz je do przesyłania dodatkowych danych do Google Analytics, takich jak na przykład autor wpisu czy data publikacji.

Gotowe. Właśnie zainstalowałeś Google Tag Manager na swoim WordPressie. Przechodzimy do instalacji Google Analytics przez GTM.

Jak dodać kod śledzący Google Analytics przez GTM?

Dodajmy teraz tag śledzący odsłony Google Analytics. Przejdź do Google Tag Managera, otwórz zakładkę Tagi i dodaj nowy Tag.

Kliknij w Konfiguracja tagu i Jako typ wybierz Google Analytics – Universal Analytics.

Następnie stwórz nową zmienną ustawień Google Analytics.

Wklej Identyfikator Śledzenia, który znajdziesz w Google Analytics i zapisz ustawienia.

Po powrocie do ekranu konfiguracji tagu dodaj regułę All Pages.

Zapisz tag. Teraz pora opublikować zmiany w kontenerze. Kliknij Prześlij:

A następnie Opublikuj. Warto dla porządku dodać nazwę wersji.

Twoim oczom ukaże się taki ekran. Śledzenie Google Analytics na Twojej stronie już działa.

Dalsza konfiguracja Google Analytics dla WordPress

Instalacja tagu śledzącego odsłonę to dopiero początek konfiguracji Google Analytics. Warto dodać kilka innych tagów, dzięki którym będziesz w GA widzieć też takie informacje, jak:

  • Konwersje (na przykład wypełnienie formularza)
  • Popularność różnych kategorii wpisów
  • Data publikacji
  • Autor

Przejdziemy teraz przez konfigurację dodatkowych tagów.

Google Analytics 4
(praktyczny kurs online)

Praktyczny kurs online z Google Analytics 4. Ponad 100 lekcji, 7+ godzin materiału wideo. Od podstaw do poziomu zaawansowanego.

📹 7h krótkich, praktycznych lekcji.
🎓 Quiz sprawdzający wiedzę po każdym module
📄 Certyfikat ukończenia kursu (PDF)
📚 Regularne aktualizacje kursu o nowe materiały
🗓️ Dostęp na 24 miesiące
💬 Grupa wsparcia dla kursantów na FB

Po kursie będziesz umieć:

✅ Przeprowadzić migrację z Universal Analytics (GA3) do GA 4.
✅ Opracować plan śledzenia – aby mierzyć i analizować to, co istotne.
✅ Poradzić sobie w GA4 bez przydatnych funkcjonalności, które znasz z GA3.
✅ Poprawnie zainstalować GA4 przez Google Tag Manager.
✅ Konfigurować zdarzenia w GTM oraz w interfejsie GA4.
✅ Przesyłać dane e-commerce do GA4 (zakup, dodanie do koszyka, wyświetlenia produktów, etc.)
✅ Dopasować konfigurację GA4 do unikalnych potrzeb biznesowych dzięki wymiarom i metrykom niestandardowym.
✅ Tworzyć przydatne raporty z wykorzystaniem sekcji Eksplorowanie.
✅ Analizować dane z GA4 i wyciągać wnioski, które przekujesz w działania.
✅ Podłączyć GA4 do BigQuery i pisać podstawowe zapytania do bazy danych.

Śledzenie konwersji – formularz kontaktowy

Konwersje są kluczowe w analityce. Na koniec dnia chodzi przecież o to, żeby użytkownik przyciągnięty na stronę wykonał oczekiwaną przez nas akcję. 

W Google Analytics można śledzić konwersje na dwa sposoby:

  • Cele
  • E-commerce

Chociaż moduł E-commerce można wprawdzie zaadaptować na potrzeby bloga, serwisu z treścią czy strony firmowej (a w takich celach zazwyczaj korzysta się z platformy WordPress), to lepiej na początku skorzystać z celów. Jest to szybsze i prostsze rozwiązanie.

Napisałem też oddzielny artykuł o celach w Google Analytics

Teraz skupmy się na dodaniu celu, który będzie śledził wypełnienie formularza kontaktowego.

Załóżmy najprostszy scenariusz, w którym po wypełnieniu formularza użytkownik ląduje na stronie podziękowania. Wypełnij teraz formularz i skopiuj URI takiej strony.

U mnie będzie to http://www.damianrams.pl/dziekuje-za-zapis/, czyli URI to /dziekuje-za-zapis/.

Przejdź teraz w Google Analytics do sekcji Administracja > Cele i dodaj nowy cel.

Następnie zaznacz odpowiednie opcje i nazwij cel:

A w trzecim, ostatnim kroku, zdefiniuj fragment URI:

Polecam też dodać wartość celu. Przykładowo ustaliłem ją na 20 PLN.

Dzięku temu Google Analytics będzie korzystać z metryki Wartość strony, co pomoże Ci łatwo ocenić, które podstrony czy artykuły mają wpływ na generowanie zapytań z formularza kontaktowego.

Grupowanie treści 

Przydatną opcją jest możliwość zobaczenia statystyk nie tylko dla poszczególnych podstron, ale też dla ich grup – na przykład dla kategorii tematycznych wpisów blogowych.

W tym celu należy skonfigurować grupowanie treści. W WordPress ta operacja jest stosunkowo prosta, ponieważ wtyczka Google Tag Manager for WordPress przekazuje do dataLayer potrzebne informacje. Wystarczy je przechwycić i przesłać do Google Analytics.

Napisałem oddzielny poradnik o grupowaniu treści, więc nie będę go tutaj dublował. Znajdziesz tam instrukcję krok po kroku jak skonfigurować tę funkcjonalność w GA.

Wymiary niestandardowe: autor i data publikacji

Wymiary niestandardowe przydadzą Ci się do oceny skuteczności na przykład poszczególnych autorów bloga. Pomogą Ci też ocenić jak poszczególne artykuły radzą sobie w czasie – na przykład czy generują ruch tylko niedługo po publikacji, czy może po upływie kilku tygodniu, gdy uzyskają dobrą pozycję w Google, przyciagają na stronę setki czytelników i to bez dodatkowej promocji.

Przejdźmy więc przez konfigurację dwóch wymiarów niestandardowych:

  • Autor
  • Data publikacji

Wymiary niestandardowe Autor i Data publikacji

Przejdź do Google Analytics, sekcja Administracja > Niestandardowe definicje > Wymiary niestandardowe.

Dodaj nowy wymiar. Upewnij się, że ustawiłeś zakres na Działanie.

Kliknij “Utwórz”. Powtórz tę operację jeszcze raz, tworząc wymiar Data publikacji. 

Finalnie powinieneś mieć te dwa wymiary niestandardowe na liście, wraz z numerem indeksu. Te informacje będą Ci za moment potrzebne.

Teraz przejdź do Google Tag Manager. Stwórz nową zmienną.

Wybierz typ Zmienna warstwy danych i jako wartość wpisz pagePostAuthor.

Zapisz zmienną.

Teraz powtórz operację, z tym wyjątkiem, że w polu Nazwa zmiennej warstwy danych  wpisz pagePostDate.

Zapisz zmienną. Teraz otwórz zmienną ustawień Google Analytics, którą stworzyłeś podczas dodawania tagu odsłony Google Analytics. Zazwyczaj nazywam tę zmienną GAS (od Google Analytics Settings).

Rozwiń Więcej ustawień oraz Wymiary niestandardowe. Dodaj numery indeksów, a w polach po prawej zmienne, które przed chwilą utworzyłeś:

Zapisz ustawienia, a następnie opublikuj nową wersję kontenera. Od teraz dane będą zbierane w wymiarach niestandardowych. Będziesz mógł je wykorzystać w większości standardowych raportów Google Analytics, w raportach niestandardowych, a także w dashboardach, stworzonych na przykład w Google Data Studio.

Zdarzenia

Dzięki dotychczasowej konfiguracji wiesz już, skąd na stronę przychodzi ruch, ile go jest i czy użytkownicy konwertują. Ale co dzieje się pomiędzy wejściem na konkretną podstronę, a jej opuszczeniem?

Aby dowiedzieć się więcej, potrzebujesz konfiguracji zdarzeń dla Google Analytics. Polecam Ci ogólny poradnik o tym, jak wdrożyć zdarzenia przez Google Tag Manager.

Popularne zdarzenia, jakie warto śledzić na WordPress, to:

  • Przewijanie strony (scroll)
  • Interakcje z embedowanym wideo
  • Kliknięcia w linki wychodzące
  • Share w social media
  • Dodanie komentarza

Pierwsze dwa zdarzenia są stostunkowo proste i niezależnie od motywu, wtyczek, z jakich korzystasz do przycisków dzielenia się social media, czy systemu komentarzy, możesz je wdrożyć z wykorzystaniem predefiniowanych zmiennych i reguł w Google Tag Manager. Sposoby na to opisałem w poradniku Google Analytics dla blogerów i content marketerów.

Śledzenie dzielenia się treściami w social media oraz dodawania komentarzy jest zależne od Twojego WordPressa. Konfiguracja takich zdarzeń jest nieco bardziej zaawansowana i wymaga większej wiedzy o działaniu GTM.

Zdarzenia: Dodanie komentarza

Weźmy pod uwagę scenariusz, gdy korzystasz ze standardowego systemu komentarzy dla WordPress. Możesz wtedy wykorzystać wbudowaną regułę śledzącą wypełnienie formularza.

Przejdź do Google Tag Manager. Przejdź do GTM i w sekcji zmienne wbudowane kliknij Skonfiguruj. Następnie zaznacz wszystkie opcje w części Kliknięcia.

Teraz dodaj nową regułę o typie Przesłanie formularza

Uruchom tryb podglądu, a następnie przejdź na dowolny wpis blogowy lub stronę, która zawiera komentarze.

Wpisz testowy komentarz i kliknij przycisk, a następnie szybko naciśnij kilkukrotnie przycisk Esc na klawiaturze, aby powstrzymać stronę przed przeładowaniem się. W okienku podglądu powinieneś zobaczyć coś takiego:

Przewiń wartości po prawej, aby znaleźć ClickID. W moim przypadku to commentform

Na Twoim WordPressie ta wartość może być inna. Być może brak też Click ID, więc wtedy poszukaj innej wartości unikalnej tylko dla formularza komentarzy.

Teraz wróć do reguły i dodaj warunek:

Pozostało nam dodanie tagu śledzącego zdarzenie. Dodaj nowy tag o typie Google Analytics – Universal Analytics. Typ śledzenia: zdarzenie.

Ustaw jego uruchamianie na stworzoną przed chwilą regułę:

Zapisz tag i opublikuj nową wersję kontenera. Gotowe! Od teraz w Google Analytics będziesz mierzyć dodanie komentarzy. Sprawdzisz na przykład jakie źródła ruchu przyciągają aktywnych czytelników. Możesz też stworzyć cel oparty o to zdarzenie, aby ułatwić sobie analizę danych.

Jeśli korzystasz z systemu komentarzy Disqus, to sprawdź ten poradnik.

Zdarzenia: Share buttons

Dla wielu wtyczek można znaleźć gotowe rozwiązania, tak zwane “GTM recipes”, które możesz zaimportować do swojego kontenera Google Tag Manager.

Pokażę Ci też alternatywny sposób, który powinien zadziałać niezależnie od wtyczki, o ile tylko kliknięcia w przyciski możesz uchwycić na podstawie unikalnych właściwości, takich jak klasa, ID czy tekst klikniętego elementu (lub ich kombinacja).

W Google Tag Manager dodaj regułę śledzącą kliknięcia:

Utwórz też identyczną regułę, ale o typie Kliknięcie – Tylko linki.

Uruchom podgląd i przejdź na stronę. Następnie kliknij w dowolny przycisk do dzielenia się treścią i sprawdź, co widzi GTM.

Mogę wykorzystać zmienną Click Classes do budowy reguły, a wartość zmiennej Click Text przyda się jako określenie jakiej platformy dotyczyło kliknięcie. Wykorzystam ją we właściwościach zdarzenia GA.

Najpierw reguła:

A teraz zdarzenie:

Publikujemy zmiany i całość gotowa. Statystyki dotyczące kliknięć w przyciski znajdziesz na przykład w raporcie Zachowanie > Zdarzenia > Najczęstsze zdarzenia.

Podsumowanie

Taka konfiguracja Google Analytics 4 i Google Tag Manager pozwoli Ci dokładnie mierzyć zachowanie użytkowników na stronie. Kolejny krok? Sprawdzaj regularnie istotne raporty, analizuj dane i optymalizuj zarówno treść stron, jak i pozyskiwanie ruchu.

Kolejnym krokiem może być budowa dashboardu w Google Data Studio, dzięki któremu skrócisz potrzebny na sprawdzanie statystyk. Zobaczysz je też w atrakcyjnej, wizualnej formie.


Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.