Pomiar zaawansowany w Google Analytics 4


Czym są zdarzenia automatyczne w GA4 i jak je zainstalować, aby śledzić konkretne zdarzenia (eventy) w nowym panelu Google Analytics.

Czym są zdarzenia automatyczne w GA4?

Zdarzenia automatyczne w GA4 są to zdarzenia, które możesz śledzić dzięki instalacji tagu konfiguracji GA4. Nie trzeba tych zdarzeń ustawiać w GTM ani w żaden inny sposób.

Jak zainstalować zdarzenia automatycznie w GA4?

Wystarczy, że przejdziesz do administracji usługi GA4, a następnie do sekcji strumienie danych. W swoim strumieniu danych masz Pomiar zaawansowany. Jeśli ta opcja jest włączona, to mierzy ona 6 zdarzeń, tzw. zdarzeń automatycznych.

pomiar zaawansowany - zdarzenia automatyczne w GA4

Zdarzenia te możesz wyłączyć, jednak rekomenduję pozostawić je włączone.

Jakie zdarzenia automatyczne mamy w GA4?

W GA4 mamy następujące zdarzenia automatyczne:

  • Wyświetlenia strony
  • Przewinięcia strony
  • Kliknięcia wychodzące – są to kliknięcia, które prowadzą poza Twoją domenę, np. jak ktoś kliknie na Twojej stronie w link prowadzący do Facebooka lub na inną stronę to zostanie zliczone zdarzenie.
  • Wyszukiwanie w witrynie – zliczane są tu wszystkie wyszukiwania przy wykorzystaniu wyszukiwarki wewnętrznej.
  • Interakcje z filmem – zliczne są tu jedynie interakcje z filmami z YT. Zatem jeśli masz filmy z Vimeo lub z innego tego typu serwisu to potrzebny jest customowy listener umieszczony w tagu o typie Niestandardowy HTML.
  • Pobrania plików – zliczane są tu wszelkiego rodzaju pliki, które można pobrać z Twojej strony, np. pliki tekstowe, archiwa ZIP czy rar, pliki wideo lub audio.

Co warto wiedzieć odnośnie zdarzeń automatycznych w GA4?

Jest kilka rzeczy, na które powinniśmy zwrócić uwagę w związku ze zdarzeniami automatycznymi.

  1. W przypadku zdarzenia: wyświetlenia strony, mamy dwie opcje. Pierwsza, której nie da się wyłączyć, to wyświetlenia na wczytaniu strony. Druga, opcjonalna, odnosi się do zmian na stronie na podstawie zdarzeń historii przeglądania. Ta druga opcja dotyczy stron typu Single Page Apps, gdzie treść strony przeładowuje się dynamicznie, czasem może się zmieniać adres url, natomiast nie następuje typowe przeładowanie się strony i GTM nie może się załadować ponownie. W Universal Analytics potrzeba była do tego oddzielna reguła w GTM, ale GA4 radzi sobie z tym automatycznie (po zaznaczeniu checbkoxa w ustawieniach).
Pomiar zaawansowany w Google Analytics 4
  1. Zdarzenia: przewinięcia, działają tylko pod kątem jednego progu na stronie. Dopiero gdy użytkownik dotrze do 90% treści strony, to wtedy wysyłane jest zdarzenie. Jeśli chcesz mierzyć głębokość przewijania na przykład do 20, 40, 60, 80% itd., to niezbędna będzie samodzielna konfiguracja tego.
  2. W ustawieniach zaawansowanych zdarzenia: wyszukiwanie w witrynie mamy zestaw bazowych parametrów, które najczęściej występują w wyszukiwarce wewnętrznej.

Przykładowo wpisując w wyszukiwarkę na moim blogu “analytics”, to na stronie z wynikami wyszukiwania w adresie url pojawia się parametr “s”, który przechowuje wyszukiwana frazę, czyli analytics. Parametr ten jest bardzo ważny, bo dzięki niemu zdarzenie jest w stanie przechwytywać wyszukiwaną frazę.

wyszukiwanie w witrynie - zdarzenia automatyczne GA4

Jeśli na Twojej stronie jest inny parametr, którego nie ma w ustawieniach “wyszukiwanie w witrynie” to wystarczy, że go tam dopiszesz po przecinku.

Jak to działa w praktyce?

Dane o zdarzeniach automatycznych znajdziesz oczywiście w raportach Google Analytics 4. Standardowym raportem jest Zaangażowanie > Zdarzenia.

raporty standardowe w GA4

Google Analytics 4 oferuje niewiele standardowych widoków danych w porównaniu do Universal Analytics. Otrzymujesz za to szersze możliwości budowania niestandardowych raportów w sekcji Eksplorowanie.

Podsumowanie

Pomiar zaawansowany w Google Analytics 4 na pozór wygląda na zbawienne rozwiązanie – dodajesz tag konfiguracji i od razu zbierasz dane o kilku zdarzeniach! W praktyce nie jest aż tak różowo, ponieważ – jak dowiedziałeś się z tego artykułu – chociażby pomiar scrollowania czy interakcji z video niewiele ma wspólnego z ideałem.

Zbyt wiele w temacie konfiguracji analityki się zatem nie zmienia – jeśli chcesz mieć dobre dane, to zakasaj rękawy i odpalaj Google Tag Manager. Nie potrafisz? To najwyższa pora się nauczyć, a pomoże Ci w tym mój kurs online. Szczegóły niżej.

Google Tag Manager
(praktyczny kurs online)

Kurs online od podstaw do poziomu średnio-zaawansowanego. Opanuj narzędzie cenione przez klientów i pracodawców, z którym życie analityka, marketera czy specjalisty e-commerce staje się prostsze.

📹 5h krótkich, praktycznych lekcji.
🎓 Quiz sprawdzający wiedzę po każdym module
📄 Certyfikat ukończenia kursu (PDF)

Po kursie będziesz umieć:

Zainstalować GTM na stronie
✅ Skonfigurować śledzenie zdarzeń Universal Analytics i Google Analytics 4
Monitorować każdą interakcję ze stroną, jaka jest dla Ciebie istotna (kliknięcia, wideo, scrollowanie, formularze, przyciski, menu, etc.)
Dodać tagi konwersji Google Ads, piksel Facebooka, Snapchata czy LinkedIn
Budować dataLayer i komunikować się z programistami
Mierzyć wysyłki formularzy kontaktowych
✅ Poradzić sobie, gdy gotowe wtyczki do dataLayer nie dają rady
Korzystać z pełni możliwości, jakie dają tagi, zmienne i reguły w GTM
Optymalizować czas potrzebny na wdrożenie
Bezpiecznie pracować z GTM, aby niczego nie popsuć


Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.