5 tricków dla analityka w Arkuszach Google


Trudno mi sobie wyobrazić pracę analityka bez Arkuszy Google. Plastyczność tego narzędzia i liczba dostępnych formuł sprawiają, że bywa nieocenione.

Google Sheets posiada też wiele interesujących dodatków, takich jak Supermetrics czy wtyczka API Google Analytics. Dlatego dobra znajomość arkuszy jest analitykowi potrzebna.

Na przestrzeni lat zgromadziłem kilka interesujących tricków, które pomogą Ci usprawnić analizę danych (i nie tylko) w Arkuszach Google.

Trick #1: Import danych HTML

Do arkusza możesz zaimportować tabelę w HTML, która znajduje się na dowolnej stronie internetowej.

Wystarczy do tego prosta formuła:

=IMPORTHTML(„url strony”; „table”; „liczba
porządkowa, gdy tabel jest więcej niż jedna”)

Przydatne do szybkiego wrzucenia w arkusz surowych danych z sieci. Nie potrzebujesz wtedy żadnego pliku z danymi – kilka kliknięć i są w Twoim arkuszu.

Trick #2: Tłumaczenia wewnątrz arkusza

Częścią mojej pracy jest prowadzenie badań ankietowych. W przypadku pracy z klientami, którzy prowadzą biznes na wielu rynkach i w wielu językach, analiza odpowiedzi na pytania otwarte jest niezłym wyzwaniem.

Angielski i hiszpański nie stanowią dla mnie problemu, ale już zrozumienie tekstu po szwedzku, duńsku czy bułgarsku jest niemożliwe.

Z drugiej strony lubię szybko realizować projekty, więc zlecanie tłumaczenia nie są moim ulubionym wyjsciem z tej sytuacji (czasem trzeba długo czekać, jest to też dodatkowy koszt).

Alternatywą jest więc wrzucenie treści w Google Translate. No ale komu by się chciało przeklejać ręcznie kilkaset odpowiedzi?

Nikomu. Dlatego w Arkuszach Google istnieje formuła GOOGLETRANSLATE, która automatycznie tłumaczy podany tekst na wybrany język.

W Arkuszach Google możesz skorzystać z Google Translate za pomocą formuły. Polecam.

Tłumaczenia z translatora nie są idealne. Przy bardziej zaawansowanych zdaniach Google Translate potrafi zwariować i zwrócić bezsensowne tłumaczenie. Abstrahując jednak od tego, formuła w arkuszach jest genialna i pozwala zaoszczędzić sporo klikania i czasu.

Trick #3: Konwersja kursów walut

Analiza zamówień jest przyjemniejsza, gdy wszystkie wartości są podane w identycznej walucie.

W arkuszach z pomocą formuły GOOGLEFINANCE możesz sprawdzić kurs waluty z konkretnego dnia, a następnie wykorzystać go do kalkulacji.

Trick #4: Usuwanie duplikatów

Oczyszczanie danych to kluczowy krok poprzedzający analizę danych. Jeśli dane będą kiepskiej jakości, to wnioski z ich analizy będą niepoprawne.

Jednym z etapów jest tutaj usunięcie duplikatów z arkusza. Brzmi żmudnie.

Jest jednak taki magiczny przycisk w Google Sheets, który zrobi to za Ciebie.

Dzięki opcji „Usuń duplikaty” szybko pozbędziesz się niepotrzebnych danych z arkusza.

W menu górnym kliknij Dane >> Usuń duplikaty. Gotowe.

Trick #5: Import danych z Google Analytics

Google Analytics to genialne narzędzie, ale jego interfejs ma swoje ograniczenia. Dlatego w wielu przypadkach lepiej jest najpierw wyeksportować potrzebne dane do arkuszy i dopiero tam je obrabiać.

Sposobów na import danych z Analyticsa jest kilka. Najbardziej popularne to:

  • Eksport danych z konkretnego raportu (z poziomu Google Analytics)
  • Skorzystanie z Google Analytics Reporting API, np. poprzez Google Analytics Spreadsheet Add-on
  • Wykorzystanie innej wtyczki do importu, np. Supermetrics

Wtyczki dla arkuszy Google mają szerokie możliwości. Pozwalają Ci na przykład na ustawienie automatycznego importu danych (np. co tydzień lub codziennie). Pomaga to w w zbudowaniu systemu raportowania dla KPI, który nie będzie wymagał ciągłej uwagi.

Google Analytics dla Ecommerce
(praktyczny kurs online)

Zaawansowany kurs online z elementami Data Studio i GTM.
Zbuduj kompleksowy system raportowania, który pomoże Ci zwiększyć rentowność Twojego e-commerce.

📹 11h praktycznych materiałów wideo
🎓 Gotowe skrypty i szablony
👥 Dostęp do zamkniętej grupy na Facebooku
📄 Certyfikat ukończenia kursu (PDF)

Kurs obejmuje zarówno Universal Analytics, jak i podstawowe aspekty Google Analytics 4!

Co ważne:
📌 Duży nacisk położony jest na aspekt wdrożeniowy z wykorzystaniem GTM, dataLayer, wtyczek lub z programistami.
📌 Kurs zawiera pełne wdrożenia na przykładzie konkretnych platform: PrestaShop, WooCommerce.

Po kursie będziesz umieć:
Bezbłędnie skonfigurować Google Analytics dla e-commerce
Wdrożyć Enhanced E-commerce na różnych platformach, a także na dedykowanym systemie we współpracy z programistami
Podnieść konwersję dzięki analizie właściwych danych
Skracać czas konieczny do analizy danych
Dobierać metryki przydatne w e-commerce
Wykorzystywać Google Data Studio do budowania przejrzystych raportów
Wykrywać błędy w działaniu Twojego sklepu lub strony www


Poznaj więcej tricków w Arkuszach Google

To, co opisałem w artykule, to ułamek możliwości Arkuszy Google. Jeśli chcesz lepiej poznać to narzędzie, to pobierz darmowego e-booka „101 tricków w Arkuszach Google”, przygotowanego przez ekipę Fly On The Cloud. Jako partner e-booka mogę Cię zapewnić, że to solidna dawka praktycznej wiedzy.


Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

One Comment