Jak śledzić zdarzenia w Google Analytics przez Google Tag Manager


Śledzenie zdarzeń w Google Analytics otwiera oczy na to, jak użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną. Najprościej można je wdrożyć korzystając z Google Tag Manager.

Dzięki zdarzeniom możesz niemal dowolnie śledzić interakcje użytkowników z witryną. W GTM ustawienie wielu standardowych zdarzeń jest proste, bo możesz korzystać z gotowych reguł.

Przykłady? Zmierzysz:

  • Odtwarzanie video
  • Kliknięcia w linki, przyciski Call To Action, linki poza Twoją stronę
  • Przewijanie strony
  • Najechanie (hover) na dane elementy
  • Widoczność elementów (np. ile razy baner promujący produkt był wyświetlony)

W tym artykule pokażę Ci krok po kroku, jak dodać śledzenie zdarzeń przez Google Tag Manager.

Po co śledzić zdarzenia w Google Analytics

Jak pewnie wiesz, Google Analytics już po instalacji podstawowego kodu śledzącego dostarcza Ci sporo ciekawych informacji.

Wiesz:

  • Jakie podstrony odwiedzają użytkownicy
  • Z jakich pochodzą miast
  • Ile podstron odwiedzają podczas wizyty
  • Jaki jest współczynnik odrzuceń
  • Ile ruchu pochodzi z urządzeń mobilnych

To istotne dane, ale warto je wzbogacić o zdarzenia. Bez nich nie wiesz, co dokładnie dzieje się na poszczególnych podstronach.

  • Jeśli ktoś odwiedził artykuł blogowy, to czy go przewinął?
  • Czy kliknął w link?
  • Czy wypełnił formularz do zapisu na newsletter?

Bez śledzenia zdarzeń zgadujesz. Masz też mniejsze możliwości, aby zmierzyć efekty zmian, jakie wprowadzasz w swoim serwisie.

Tak więc warto śledzić zdarzenia, bo pozwalają Ci zrozumieć zachowanie użytkowników. A to pierwszy krok do zwiększenia konwersji.

Jak dodać zdarzenie w Google Tag Manager – instrukcja krok po kroku

Jeśli jeszcze nie masz na stronie Google Tag Manager, to musisz najpierw założyć konto i wrzucić skrypt kontenera na stronę.

Masz GTM? To przechodzimy do instrukcji.

Konfiguracja tagu śledzącego zdarzenie

#1: Dodaj nowy tag

#2: Typ tagu: Google Analytics

#3: Typ śledzenia: Zdarzenie

#4: Wypełnij pola: Kategoria, Działanie i Etykieta.

To nazwy, które następnie pojawią się w raporcie w Google Analytics. Ważne, aby nazewnictwo było spójne i zrozumiałe, gdy będziesz analizować dane w Analytics.

Zastanów się nad nim. Wpisywanie na szybko losowych wartości kończy się okropnym bałaganem w GA.

Możesz tutaj wykorzystać zmienne. W moim przykładzie dodałem:

  • Działanie: {{Click Text}}
  • Etykieta: {{Click URL}}

Dzięki temu GTM automatycznie wyśle w zdarzeniu tekst klikniętego linku oraz adres URL. Polecam Ci korzystanie ze zmiennych – dzięki nim możesz w prosty sposób przekazywać dynamiczne parametry do Analyticsa.

#5: Działanie niezwiązane z interakcją – jeśli ustawisz je na „Fałsz”, to wywołanie zdarzenia spowoduje, że sesja nie będzie zaliczona jako odrzucenie. Takie zdarzenie obniży więc współczynnik odrzuceń. Jeśli temat bounce rate jest Ci obcy, to przeczytaj koniecznie przewodnik po współczynniku odrzuceń.

Zwykle zalecam ustawienie tego parametru na „Prawda„.

#6: Ustawienia Google Analytics – jeśli masz już w GTM tag śledzący odsłonę GA, to masz też pewnie zmienną ustawień. Po prostu ją tutaj dodaj.

Jeśli nie, to stwórz taką zmienną. Zadbaj też o to, żeby najpierw przenieść śledzenie Google Analytics w całości do Google Tag Manager. Chodzi tutaj przede wszystkim o umieszczenie tagu odsłony w GTM i usunięcie go ze strony (jeśli obecnie jest umieszczony bezpośrednio w kodzie).

Jeśli część śledzenia Google Analytics będziesz mieć na stronie, a część w GTM, to mogą się pojawić problemy ze zbieraniem danych.

Konfiguracja reguły i publikacja

#7: Reguły – ustal regułę, która ma wywoływać zdarzenie.

W tym przykładzie chcę śledzić kliknięcia we wszystkie linki, więc wybieram typ reguły Kliknięcie – Tylko Linki.

#8: Zapisz regułę i tag.

#9: Opublikuj kontener klikając „Prześlij” (wcześniej sprawdź działanie tagu w trybie podglądu).

Gotowe!

Sprawdź zdarzenia w Google Analytics

Dane o zdarzeniach znajdziesz w sekcji Zachowanie > Zdarzenia.

Zdarzenia wykorzystasz też w raportach niestandardowych. Możesz się do nich odwołać poprzez metryki (Całkowita liczba zdarzeń, Unikalne zdarzenia) i wymiary (Kategoria zdarzenia, Akcja zdarzenia, Etykieta zdarzenia).

Kolejne zastosowanie to konfiguracja celów w Google Analytics na podstawie zdarzeń. To daje Ci ogromne możliwości – w zasadzie każdą interakcję w serwisie możesz mierzyć jako cel i poznać współczynnik konwersji.

To istotne pod kątem śledzenia mikrokonwersji – interakcji, które prawdopodobnie prowadzą do sprzedaży.

Podsumowanie

Śledzenie zdarzeń – jak wiele obszarów Google Analytics i GTM, które poruszam na blogu – to temat-rzeka. Mógłby o nich powstać dość spory e-book, a nawet kurs online.

Przy śledzeniu zdarzeń natkniesz się na dużo wyjątków, problemów i niedziałających „akurat u Ciebie” elementów. Daj wtedy znać na grupie Facebookowej Skuteczna strona www – odpowiadam tam na pytania czytelników i pomagam pokonywać wyzwania z GA / GTM.


About Damian Rams

Cześć! Nazywam się Damian Rams i jestem konsultantem ds. analityki internetowej. Pomagam firmom wdrażać Google Analytics i inne narzędzia analityczne, a także optymalizować konwersję.

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.