Jak śledzić zdarzenia w Google Analytics przez Google Tag Manager
Śledzenie zdarzeń w Google Analytics otwiera oczy na to, jak użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną. Najprościej można je wdrożyć korzystając z Google Tag Manager.
UWAGA! Artykuł dotyczy zdarzeń Universal Analytics. Tutaj poradnik do śledzenia zdarzeń w Google Analytics 4.
Dzięki zdarzeniom możesz niemal dowolnie śledzić interakcje użytkowników z witryną. W GTM ustawienie wielu standardowych zdarzeń jest proste, bo możesz korzystać z gotowych reguł.
Przykłady? Zmierzysz:
- Odtwarzanie video
- Kliknięcia w linki, przyciski Call To Action, linki poza Twoją stronę
- Przewijanie strony
- Najechanie (hover) na dane elementy
- Widoczność elementów (np. ile razy baner promujący produkt był wyświetlony)
W tym artykule pokażę Ci krok po kroku, jak dodać śledzenie zdarzeń przez Google Tag Manager.
Google Tag Manager
(praktyczny kurs online)
Kurs online od podstaw do poziomu średnio-zaawansowanego. Opanuj narzędzie cenione przez klientów i pracodawców, z którym życie analityka, marketera czy specjalisty e-commerce staje się prostsze.
📹 5h krótkich, praktycznych lekcji.
🎓 Quiz sprawdzający wiedzę po każdym module
📄 Certyfikat ukończenia kursu (PDF)
Po kursie będziesz umieć:
✅ Zainstalować GTM na stronie
✅ Skonfigurować śledzenie zdarzeń Universal Analytics i Google Analytics 4
✅ Monitorować każdą interakcję ze stroną, jaka jest dla Ciebie istotna (kliknięcia, wideo, scrollowanie, formularze, przyciski, menu, etc.)
✅ Dodać tagi konwersji Google Ads, piksel Facebooka, Snapchata czy LinkedIn
✅ Budować dataLayer i komunikować się z programistami
✅ Mierzyć wysyłki formularzy kontaktowych
✅ Poradzić sobie, gdy gotowe wtyczki do dataLayer nie dają rady
✅ Korzystać z pełni możliwości, jakie dają tagi, zmienne i reguły w GTM
✅ Optymalizować czas potrzebny na wdrożenie
✅ Bezpiecznie pracować z GTM, aby niczego nie popsuć
Po co śledzić zdarzenia w Google Analytics
Jak pewnie wiesz, Google Analytics już po instalacji podstawowego kodu śledzącego dostarcza Ci sporo ciekawych informacji.
Wiesz:
- Jakie podstrony odwiedzają użytkownicy
- Z jakich pochodzą miast
- Ile podstron odwiedzają podczas wizyty
- Jaki jest współczynnik odrzuceń
- Ile ruchu pochodzi z urządzeń mobilnych
(W Google Analytics 4 panel po instalacji wygląda inaczej i trzeba więcej elementów skonfigurować samodzielnie. Warto rozważyć szkolenie z Google Analytics 4 w firmie)
To istotne dane, ale warto je wzbogacić o zdarzenia. Bez nich nie wiesz, co dokładnie dzieje się na poszczególnych podstronach.
- Jeśli ktoś odwiedził artykuł blogowy, to czy go przewinął?
- Czy kliknął w link?
- Czy wypełnił formularz do zapisu na newsletter?
Bez śledzenia zdarzeń zgadujesz. Masz też mniejsze możliwości, aby zmierzyć efekty zmian, jakie wprowadzasz w swoim serwisie.
Tak więc warto śledzić zdarzenia, bo pozwalają Ci zrozumieć zachowanie użytkowników. A to pierwszy krok do zwiększenia konwersji.
Jak dodać zdarzenie w Google Tag Manager – instrukcja krok po kroku
Jeśli jeszcze nie masz na stronie Google Tag Manager, to musisz najpierw założyć konto i wrzucić skrypt kontenera na stronę.
Masz GTM? To przechodzimy do instrukcji.
Konfiguracja tagu śledzącego zdarzenie
#1: Dodaj nowy tag
#2: Typ tagu: Google Analytics
#3: Typ śledzenia: Zdarzenie
#4: Wypełnij pola: Kategoria, Działanie i Etykieta.
To nazwy, które następnie pojawią się w raporcie w Google Analytics. Ważne, aby nazewnictwo było spójne i zrozumiałe, gdy będziesz analizować dane w Analytics.
Zastanów się nad nim. Wpisywanie na szybko losowych wartości kończy się okropnym bałaganem w GA.
Możesz tutaj wykorzystać zmienne. W moim przykładzie dodałem:
- Działanie: {{Click Text}}
- Etykieta: {{Click URL}}
Dzięki temu GTM automatycznie wyśle w zdarzeniu tekst klikniętego linku oraz adres URL. Polecam Ci korzystanie ze zmiennych – dzięki nim możesz w prosty sposób przekazywać dynamiczne parametry do Analyticsa.
#5: Działanie niezwiązane z interakcją – jeśli ustawisz je na „Fałsz”, to wywołanie zdarzenia spowoduje, że sesja nie będzie zaliczona jako odrzucenie. Takie zdarzenie obniży więc współczynnik odrzuceń. Jeśli temat bounce rate jest Ci obcy, to przeczytaj koniecznie przewodnik po współczynniku odrzuceń.
Zwykle zalecam ustawienie tego parametru na „Prawda„.
#6: Ustawienia Google Analytics – jeśli masz już w GTM tag śledzący odsłonę GA, to masz też pewnie zmienną ustawień. Po prostu ją tutaj dodaj.
Jeśli nie, to stwórz taką zmienną. Zadbaj też o to, żeby najpierw przenieść śledzenie Google Analytics w całości do Google Tag Manager. Chodzi tutaj przede wszystkim o umieszczenie tagu odsłony w GTM i usunięcie go ze strony (jeśli obecnie jest umieszczony bezpośrednio w kodzie).
Jeśli część śledzenia Google Analytics będziesz mieć na stronie, a część w GTM, to mogą się pojawić problemy ze zbieraniem danych.
Konfiguracja reguły i publikacja
#7: Reguły – ustal regułę, która ma wywoływać zdarzenie.
W tym przykładzie chcę śledzić kliknięcia we wszystkie linki, więc wybieram typ reguły Kliknięcie – Tylko Linki.
#8: Zapisz regułę i tag.
#9: Opublikuj kontener klikając „Prześlij” (wcześniej sprawdź działanie tagu w trybie podglądu).
Gotowe!
Sprawdź zdarzenia w Google Analytics
Dane o zdarzeniach znajdziesz w sekcji Zachowanie > Zdarzenia.
Zdarzenia wykorzystasz też w raportach niestandardowych. Możesz się do nich odwołać poprzez metryki (Całkowita liczba zdarzeń, Unikalne zdarzenia) i wymiary (Kategoria zdarzenia, Akcja zdarzenia, Etykieta zdarzenia).
Kolejne zastosowanie to konfiguracja celów w Google Analytics na podstawie zdarzeń. To daje Ci ogromne możliwości – w zasadzie każdą interakcję w serwisie możesz mierzyć jako cel i poznać współczynnik konwersji.
To istotne pod kątem śledzenia mikrokonwersji – interakcji, które prawdopodobnie prowadzą do sprzedaży.
Google Analytics dla Ecommerce
(praktyczny kurs online)
Zaawansowany kurs online z elementami Data Studio i GTM.
Zbuduj kompleksowy system raportowania, który pomoże Ci zwiększyć rentowność Twojego e-commerce.
📹 11h praktycznych materiałów wideo
🎓 Gotowe skrypty i szablony
👥 Dostęp do zamkniętej grupy na Facebooku
📄 Certyfikat ukończenia kursu (PDF)
Kurs obejmuje zarówno Universal Analytics, jak i podstawowe aspekty Google Analytics 4!
Co ważne:
📌 Duży nacisk położony jest na aspekt wdrożeniowy z wykorzystaniem GTM, dataLayer, wtyczek lub z programistami.
📌 Kurs zawiera pełne wdrożenia na przykładzie konkretnych platform: PrestaShop, WooCommerce.
Po kursie będziesz umieć:
✅ Bezbłędnie skonfigurować Google Analytics dla e-commerce
✅ Wdrożyć Enhanced E-commerce na różnych platformach, a także na dedykowanym systemie we współpracy z programistami
✅ Podnieść konwersję dzięki analizie właściwych danych
✅ Skracać czas konieczny do analizy danych
✅ Dobierać metryki przydatne w e-commerce
✅ Wykorzystywać Google Data Studio do budowania przejrzystych raportów
✅ Wykrywać błędy w działaniu Twojego sklepu lub strony www
Podsumowanie
Śledzenie zdarzeń – jak wiele obszarów Google Analytics i GTM, które poruszam na blogu – to temat-rzeka. Mógłby o nich powstać dość spory e-book, a nawet kurs online.
Przy śledzeniu zdarzeń natkniesz się na dużo wyjątków, problemów i niedziałających „akurat u Ciebie” elementów. Daj wtedy znać na grupie Facebookowej Skuteczna strona www – odpowiadam tam na pytania czytelników i pomagam pokonywać wyzwania z GA / GTM.