Jak zainstalować Google Analytics na 3 sposoby


Założenie konta Google Analytics i dodanie kodu śledzącego na stronę to pierwszy krok do zbierania statystyk. W tym artykule prezentuję trzy sposoby na to jak zainstalować Google Analytics w Twoim serwisie (blogu, sklepie internetowym itd.). W tym jeden rekomendowany.

Dlaczego w ogóle warto mieć na stronie wpięty Google Analytics?

Dzięki temu narzędziu wiesz:

  • Ile osób odwiedza Twoją witrynę
  • Na jakie podstrony wchodzą
  • Ile czasu spędzają na stronie
  • Jaki % użytkowników dokonuje konwersji (zakup, zapis na newsletter, wypełnienie formularza kontaktowego itd.)
  • Jak szybko ładuje się Twoja strona
  • Ile osób widzi ją na urządzeniach mobilnych
  • Ile średnio podstron odwiedzają użytkownicy podczas jednej wizyty

I tak dalej, i tak dalej… możliwości jest cały ocean.

Zacznij jednak od podstaw, czyli dodania podstawowego kodu śledzącego.

Załóż konto Google Analytics

Najpierw oczywiście musisz mieć co dodać na stronę. Aby uzyskać kod śledzący, musisz najpierw założyć konto w Google Analytics, a następnie stworzyć usługę (która będzie mieć specjalny numer UA-XXXXXXX-Y).

Jeśli masz już konto i usługę Google Analytics, możesz pominąć ten krok.

W przeciwnym wypadku wejdź na stronę Google Analytics i załóż konto.

Skorzystaj w tym celu z gotowych instrukcji Google. Nie ma sensu ich dublować w tym artykule.

Jeśli posiadasz konto Google (np. korzystasz z Gmail lub YouTube), to wystarczy, że zalogujesz się tymi danymi i założysz konto GA.

Gdy założysz konto, pierwsza usługa i widok będą automatycznie gotowe.

Trzy sposoby na dodanie kodu śledzącego

Aby statystyki bloga były widoczne w Google Analytics, musisz dodać w serwisie kod śledzący.

Możesz to zrobić na trzy sposoby:

  1. Google Tag Manager (rekomendowane)
  2. Wtyczka lub ustawienia systemowe
  3. Wklejenie kodu bezpośrednio w HTML serwisu

Rekomenduję wdrożenie przez Google Tag Manager, czyli menedżer tagów. W skrócie jest to oddzielna aplikacja przeglądarkowa, z poziomu której możesz dodawać różne skrypty do swojego serwisu.

Jeśli w przyszłości będziesz chciał dodać na przykład:

  • Kod remarketingowy
  • Piksel Facebooka
  • Skrypt narzędzia do heatmap
  • Śledzenie zdarzeń w Google Analytics

To nie będziesz musiał „grzebać” w kodzie źródłowym serwisu. Dodasz to wszystko z poziomu Google Tag Manager. Bez pomocy programisty.

Jest to proste w obsłudze i bezpieczne rozwiązanie. Zwłaszcza dla osób nietechnicznych.

Dodanie Google Analytics przez Google Tag Manager to świetny sposób na oswojenie się z narzędziem i jego prawidłowe dodanie na stronę.

UWAGA! Jeśli prowadzisz sklep internetowy i chcesz śledzić moduł Ecommerce poprzez gotową integrację platformy sklepowej, to prawdopodobnie najlepiej będzie wdrożyć Google Analytics przez panel administracyjny sklepu.

W przeciwnym wypadku mogą wystąpić problemy ze śledzeniem. Dodaj natomiast kontener Google Tag Manager mimo tego – po prostu nie twórz w nim tagu śledzącego Google Analytics.

Jeśli masz wątpliwości w tym zakresie, daj znać w komentarzach.

Jak zainstalować Google Analytics przez Google Tag Manager

Najpierw musisz stworzyć konto Google Tag Manager.

Wejdź na https://tagmanager.google.com/, kliknij Utwórz konto i stwórz nowe konto oraz kontener.

Gdy pojawi się poniższy ekran, nie zamykaj karty. Te kody będą Ci zaraz potrzebne.

Teraz najważniejsza część, czyli dodanie kodu GTM do sekcji <head> oraz <body>, na każdej podstronie Twojego serwisu.

Platformy sklepowe czy WordPress oferują rozwiązania, dzięki którym możesz wkleić dowolny kod w <head> lub <body> z poziomu panelu administracyjnego. Oczywiście bez ingerowania w szablon serwisu.

Instalację GTM na stronie zaprezentuję na przykładzie WordPressa.

Otwórz w nowej karcie panel administracyjny WordPress.

Przejdź do sekcji Wygląd > Edytor.

Na liście po prawej znajdź i kliknij w Nagłówek motywu.

W kodzie źródłowym znajdź fragment <head> i wklej bezpośrednio pod nim kod GTM dla części <head> (pierwszy od góry na poprzednim screenie).

Teraz znajdź fragment <body> i od razu za tym tagiem wklej drugą część kodu GTM.

Kliknij Zaktualizuj plik. Gotowe!

Dodaj tag z kodem śledzącym Google Analytics

  1. Otwórz Google Tag Manager i dodaj nowy tag.
  2. Nazwa: UA – Pageview
  3. Typ tagu: Universal Analytics
  4. Typ śledzenia: Wyświetlenie strony
  5. Ustawienia Google Analytics
    1. Kliknij Nowa zmienna
    2. Wklej swój identyfikator śledzenia. Użyj go też jako nazwy.

       
  6. Reguła: All pages.
  7. Zapisz tag.

Kliknij teraz szary przycisk “Podgląd”.

Sprawdź, czy śledzenie działa

Ostatnia prosta. Weryfikujemy, czy poprawnie dodałeś GTM i kod śledzący GA.

  1. Wejdź na swój serwis
  2. Twoim oczom ukaże się na dole ekranu panel podglądu Google Tag Manager.
  3. Jeśli wśród uruchomionych tagów widzisz UA – Pageview, to wszystko działa.

Teraz możesz bezpiecznie „odpalić” konfigurację dla wszystkich odwiedzających.

  1. Wróć do Google Tag Manager i kliknij Prześlij, a następnie Opublikuj.
  2. Kontener został opublikowany. Teraz każda wizyta w serwisie jest śledzona w Google Analytics.

Jak zainstalować Google Analytics przez wtyczkę lub panel administracyjny

Wdrożenie przez wtyczkę (np. do WordPressa) lub opcję w panelu administracyjnym sklepu internetowego jest najszybsze. Zwykle wystarczy, że dodasz swój identyfikator UA i dane zaczną się pojawiać w Twoim Google Analytics.

Jeśli korzystasz z WordPress, to polecam wtyczkę GA Google Analytics. Pełną instrukcję wraz ze screenami znajdziesz w moim bezpłatnym ebooku Google Analytics dla blogerów.

Prowadzisz sklep internetowy? Instalacja będzie prosta. Jako przykład weźmy platformę Shoper.

Instalacja Google Analytics w Shoper

Przejdź do sekcji Konfiguracja > Integracje > Inne i kliknij „Konfiguruj” przy integracji Google Analytics.

  1. Przełącz „Aktywność” na TAK
  2. W polu „Identyfikator konta Google” dodaj swój numer UA, np. UA-123456789-1
  3. Silnik: Universal Analytics
  4. Kliknij „Zapisz”.

Gotowe.

W przypadku innych popularnych platform sklepowych, jak IAI Shop, Redcart czy Magento proces będzie podobny. Narzędzia te oferują też zwykle instrukcje dodania kodu.

Jak zainstalować Google Analytics przez wklejenie kodu

Tej metody nie polecam, ponieważ nie ma ona zalet w porównaniu do dwóch powyższych.

Z racji tego instrukcja tego sposobu będzie krótka.

Ten sposób jest podobny do dodawania kodu kontenera Google Tag Manager.

Musisz znaleźć opcję edycji sekcji <head>, a następnie dodać tam kod śledzący Google Analytics.

Kod znajdziesz panelu administracyjnym Google Analytics w sekcji Administracja > Informacje o śledzeniu > Kod śledzący.

Kod wklej zaraz za tagiem <head>.

Po zapisaniu zmian dane o odsłonach serwisu powinny się wysyłać do Google Analytics.

Sprawdzisz to np. w panelu GA, w sekcji Czas rzeczywisty > Omówienie. Jeśli aktualnie jesteś na swojej stronie, to w tym raporcie powinna się wyświetlać wizyta.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że wybrałeś trudniejszą, ale przyszłościową drogę instalacji Google Analytics przez Google Tag Manager.

Czas zainwestowany w dodanie tego narzędzia na stronę zwróci Ci się w przyszłości. Zaoszczędzisz go na dodawaniu i zarządzaniu innymi skryptami.


About Damian Rams

Cześć! Nazywam się Damian Rams i jestem konsultantem ds. analityki internetowej. Pomagam firmom wdrażać Google Analytics i inne narzędzia analityczne, a także optymalizować konwersję.

3 comments add your comment

  1. czy dobrze rozumiem, że jeśli chce zainstalować przez google tag managera, google analytics, jeśli jest moduł ecommerce, nie instalować google analytics przez google tag managera ?

    sekcja -> Trzy sposoby na dodanie kodu śledzącego

    UWAGA! Jeśli prowadzisz sklep internetowy i chcesz śledzić moduł Ecommerce poprzez gotową integrację platformy sklepowej, to prawdopodobnie najlepiej będzie wdrożyć Google Analytics przez panel administracyjny sklepu.

    W przeciwnym wypadku mogą wystąpić problemy ze śledzeniem. Dodaj natomiast kontener Google Tag Manager mimo tego – po prostu nie twórz w nim tagu śledzącego Google Analytics.

    • Jeśli moduł e-commerce jest śledzony przez wbudowaną w sklepie integrację lub wtyczkę, to często uruchamia też ona tag odsłony GA. Więc jeśli dodasz drugi w GTM, to odsłona będzie się dublować, bounce rate spadnie do 0%, etc.

  2. Okej, jeśli moim oczom jednak nie ukazuje się na mojej witrynie na dole ekranu panel podglądu Google Tag Manager a w dodatku sam Tag Manager pokazuje, że 'Could not connect to ' ewidentne jest, że coś zrobiłam źle. Na wklejeniu kodu do wordpressa chyba się nie wyłożyłam… Gdzie mogłam zrobić błąd? Podpowiesz gdzie najcześciej popełniają błędy ludzie nietechniczni? 😀

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.