Jak wykluczyć bramki płatności z odesłań w Google Analytics (i dlaczego to ważne)

wykluczenie bramek płatności w google analytics

Rekord, jaki widziałem w odsetku konwersji przypisanych do błędnego źródła ruchu w Google Analytics, to aż 37%! Analiza efektywności reklam czy SEO w takiej sytuacji jest niemożliwa. Być może tak wygląda też Twój Google Analytics? Musisz to sprawdzić (i naprawić).

Problem to przypisywanie przez GA konwersji do źródła ruchu będącego bramką płatności, bankiem lub programem pocztowym.

Z tego artykułu dowiesz się, jak sobie z tym poradzić (polecam zwłaszcza sklepom internetowym i firmom korzystającym z zewnętrznych operatorów płatności).

Na potrzeby artykułu, o witrynach odsyłających (referralach) ze stron banków, bramek płatności czy poczty, dla uproszczenia będę pisał “bramki płatności”.

Dlaczego konwersje są “błędnie” przypisywane do bramek płatności

Google Analytics automatycznie przypisuje wizytę (sesję) do źródła ruchu, które jest ostatnim niebezpośrednim. To problem w momencie, gdy sprzedajesz produkty na swoim serwisie i korzystasz z zewnętrznego operatora płatności, takiego jak PayU, Przelewy24, Dotpay itp.

Przykład w praktyce:

  1. Użytkownik wchodzi na serwis z wyników wyszukiwania w Google.
  2. Google Analytics przypisuje sesję do google / organic.
  3. Użytkownik zostaje przekierowany na przelewy24.pl. Po dokonaniu płatności wraca na serwis.
  4. Google Analytics rejestruje to zachowanie jako nową sesję, pochodzącą z payu.com / referral.
  5. Konwersja zostaje przypisana do nowego źródła, czyli payu.com / referral.

Część konwersji w raportach GA przypisał do bramek płatności, a nie do właściwych źródeł ruchu.

Efekt? Masz wybrakowane dane o skuteczności różnych źródeł ruchu. Możesz więc błędnie zainwestować – lub przestać inwestować – w dany kanał.

Jeśli ~20% lub więcej transakcji jest przypisanych do bramek płatności, to problem jest spory. Przy <5% możesz go nie zauważać, ale i tak warto oczyścić raporty.

Jak usunąć bramki płatności ze źródeł ruchu w Google Analytics

Rozwiązaniem problemu? Dodaj bramki płatności do listy wykluczeń witryn odsyłających.

Bramki płatności, które powinieneś wykluczyć, znajdziesz w następujący sposób:

  1. Odwiedź raport Pozyskiwanie > Cały ruch > Witryny odsyłające
  2. Zawęź raport tylko do pozycji, gdzie transakcje > 0 (lub realizacje celów, które mierzysz jako odsłonę strony podziękowania > 0).
  3. Przejrzyj witryny w kolumnie Źródło i znajdź wszystkie, które chcesz wykluczyć. Mogą to być nie tylko operatorzy płatności, ale też strony banków czy programów pocztowych.

Możesz też skorzystać z gotowej listy domen do wykluczenia, przygotowanej przez Mateusza Muryjasa (organizatora konferencji #digitalfest).

Gdy masz już listę, musisz dodać domeny do listy wykluczeń witryn odsyłających.

  1. Przejdź do Administracja > Usługa > Informacje o śledzeniu > Lista wykluczeń witryn odsyłających
  2. Dodaj domeny. Niestety, musisz to robić pojedynczo. Nie ma sposobu na zbiorcze dodanie domen (RegEX tutaj nie działa). Polecam włączenie na słuchawkach podcastu, audiobooka czy ulubionego albumu 🙂

dodawanie domen do listy wykluczeń witryn odsyłających w ga

Ważne! Subdomen nie musisz oddzielnie wykluczać. Np. jeśli dodasz przelewy24.pl, to secure.przelewy24.pl automatycznie też będzie wykluczana.

Dlaczego pomimo wykluczenia widzę, że konwersje są ciągle przypisywane do bramek płatności

Dodanie domen do listy wykluczeń nie wpływa na dane historyczne. Ma to dwie konsekwencje, przez które wciąż będziesz widzieć w raportach konwersje przypisane do bramek płatności.

Po pierwsze, Google Analytics pozostawi historyczne konwersje jako przypisane do wykluczonych domen odsyłających. Nic nie możesz z tym już zrobić. Dlatego tak ważne jest, aby zadbać o poprawną konfigurację Google Analytics jeszcze przed startem serwisu.

Po drugie, istnieją użytkownicy, których ostatnia sesja jest przypisana do bramki płatności. Jeśli taki użytkownik wejdzie bezpośrednio na serwis i dokona zakupu, konwersja zostanie przypisana do bramki płatności.

Dlaczego? Ponieważ Google Analytics domyślnie przypisuje sesję do ostatniego niebezpośredniego źródła ruchu.

Z czasem liczba konwersji przypisanych do bramek płatności spadnie (finalnie do zera). Aby użytkownik został “oczyszczony” z bramki płatności, musi się stać coś z tej listy:

  1. Użytkownik wyczyścił ciasteczka.
  2. Użytkownik wszedł na serwis z innego źródła, niż wejście bezpośrednie.
  3. Użytkownik nie wchodził na serwis przez… 2 lata, co powoduje automatyczne wygaśnięcie ciasteczka GA, zawierającego ID usera. EDIT: Wystarczy 6 miesięcy nieaktywności usera – patrz poniżej.
  4. Użytkownik nie wchodził na serwis przez 6 miesięcy, przez co wygasła informacja o źródle ruchu („Campaign timeout”). Przy ponownym wejściu na serwis użytkownik zostanie przypisany do właściwego źródła ruchu (nawet przy wejściu bezpośrednim). [dzięki za zwrócenie na to uwagi w komentarzach Asdan!]

Jak sprawdzić faktyczne źródło konwersji dla danych historycznych

Chciałbyś się dowiedzieć, jaki kanał przyniósł Ci konwersje, które GA przypisał do bramek płatności? Na szczęście z danych historycznych da się wygrzebać takie informacje.

  1. Odwiedź raport Konwersje > Ścieżki wielokanałowe > Najważniejsze ścieżki konwersji.
  2. Przełącz widok na “Ścieżka źródło / medium”.
  3. Jako filtr dodaj RegEX ze wszystkimi domenami, które wykluczyłeś.
  4. W raporcie zobaczysz ścieżki wraz ze źródłami, które znajdują się przed bramką płatności.

ścieżki wielokanałowe w google analytics

Teraz musisz tylko ręcznie sprawdzić, jakie były źródła ruchu poprzedzające bramkę płatności.

Trochę z tym roboty, ale kto nie konfiguruje Google Analytics zgodnie ze sztuką, ten się później męczy 🙂

No dobra, możesz też wyeksportować plik .csv.

eksport do csv raport ścieżki wielokanałowe ga

Podsumowanie

Błędne przypisywanie konwersji do stron operatorów płatności lub banków to powszechny problem z Google Analytics. Zwłaszcza w ecommerce.

Na szczęście łatwo rozwiążesz ten problem. Warto się tym zająć – w nagrodę otrzymasz 100% poprawną atrybucję konwersji do źródeł ruchu.

Przeczytaj też o 3 popularnych i poważnych błędach w konfiguracji Google Analytics.


Posted by

Uczę jak analizować dane, aby poprawić UX serwisu i "wycisnąć" więcej konwersji z tego samego ruchu. Od 4 lat pomagam firmom wdrażać Google Analytics oraz optymalizować konwersję.

6 comments Write a comment

  1. Dobry art.
    Co do tych referrali to warto dodać jeszcze jeden scenariusz:
    4. User nie wchodził na serwis przez 6 miesięcy (tyle jest defaultowo w GA), czyli przekroczył campaign timeout. Więc jeśli wejdzie bezpośrednio po tych 6 miesiącach to będzie Directem.

  2. Kiedy warto wykluczyć programy pocztowe? (bramki płatności jak najbardziej wiadomo, ale co do poczty nie ma informacji, a mi i kolejnym osobom na pewno się przyda)

    • Na przykład jeśli wysyłasz maila z linkiem aktywacyjnym / opt-in, i zliczasz realizację celu w GA dopiero na stronie odwiedzanej z linka w mailu. Wtedy warto pocztę wykluczyć, bo nadpisze źródło ruchu i poczta będzie widoczna jako źródło konwersji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.