Współczynnik konwersji w Google Analytics 4


Przez ponad 3 lata (!) w Google Analytics 4 brakowało tak podstawowej metryki, jak współczynnik konwersji. Doczekaliśmy się jej w 2022 roku, ale funkcjonalność ma kilka haczyków.

Współczynnik konwersji w UA i GA4

Universal Analytics przyzwyczaił nas do tego, że współczynnik konwersji jest obecny na każdym kroku. Większość raportów standardowo dostępnych w narzędziu ma po prawej stronie kolumnę, gdzie zobaczysz dane o e-commerce (transakcje) lub cele.

Proste i przydatne. Szybko porównasz skuteczność na przykład różnych kampanii marketingowych pod kątem wybranej konwersji.

Jak dodać współczynnik konwersji do raportów w Google Analytics 4

W Google Analytics 4 raporty standardowe domyślnie nie posiadają kolumny ze współczynnikiem konwersji.

Możesz go łatwo dodać, edytując taki raport poprzez kliknięcie w ikonę ołówka w prawym górnym rogu (opcja Dostosuj raport).

Kliknij wskaźniki, następnie dodaj wartość i wybierz z listy Współczynnik konwersji w sesji lub Współczynnik konwersji użytkownika.

Tak, Google Analytics 4 pozwala sprawdzić współczynnik konwersji z danego zdarzenia w podziale na wizyty lub użytkowników, co jest miłym dodatkiem i ułatwieniem w porównaniu do Universal Analytics.

Po zastosowaniu zmian i ich zapisaniu zobaczysz nową kolumnę w raporcie:

Współczynnik konwersji konkretnego zdarzenia

Twoją uwagę pewnie zwróciło drop-down menu pod nazwą metryki. W Google Analytics 4 możesz zawęzić współczynnik konwersji do konkretnego zdarzenia. Przypomina to sprawdzanie CR dla konkretnych celów w Universal Analytics.

Gdy rozwiniesz listę, zobaczysz na nich ograniczoną liczbę zdarzeń. To dlatego, że do obliczania współczynnika konwersji brane są pod uwagę tylko zdarzenia oznaczone w sekcji Konfiguracja jako konwersje.

Jeśli pominąłeś ten krok w konfiguracji GA4, to na liście zobaczysz jedynie Purchase, który jest zdarzeniem automatycznie oznaczonym jako konwersja (i nie da się tego wyłączyć).

Złe wieści są takie, że oznaczenie zdarzenia jako konwersja nie działa retrospektywnie. Dopiero od momentu wprowadzenia zmiany GA4 rozpocznie obliczanie współczynnika konwersji dla danego zdarzenia.

A więc jeśli jeszcze nie oznaczyłeś ważnych dla Ciebie zdarzeń jako konwersje, to czym prędzej zrób to w sekcji Konfiguracja > Zdarzenia.

Google Analytics 4 i współczynnik konwersji w Eksplorowanie

W momencie aktualizacji tego artykułu, czyli dnia 24.09.2022 roku, w sekcji Eksplorowanie możesz dodawać w raportach współczynnik konwersji zarówno dla sesji, jak i użytkowników.

Opcja zawężenia do konkretnego zdarzenia nie jest jednak możliwa, co ogranicza korzyści z tej metryki.

W związku z tym wiele raportów będziesz zmuszony budować w Google Data Studio (lub innym zewnętrznym narzędziu), które zapewnia większą elastyczność w kontekście modyfikacji i tworzenia nowych metryk.

Poniżej pokazuję prosty sposób na policzenie współczynnika konwersji dla konkretnego zdarzenia.

Alternatywny sposób na obliczenie współczynnika konwersji w GA4

Najprościej będzie skorzystać z Google Data Studio.

Podepnij Google Analytics 4 jako źródło danych do raportu. Następnie dodaj Podsumowanie statystyk i jako metrykę wybierz Liczba zdarzeń.

Teraz dodaj filtr i określ w nim nazwę zdarzenia (pole nazywa się „Nazwa wydarzenia” – niefortunne tłumaczenie), dla którego chcesz policzyć współczynnik konwersji.

W ten sposób uzyskałeś licznik potrzebny do obliczenia współczynnika konwersji. Teraz pora na mianownik. Różne są definicje współczynnika konwersji, bo można go liczyć w odniesieniu do sesji, użytkowników czy też użytkowników, którzy w ogóle mieli szansę wywołać dane zdarzenie. Ja wybieram sesje.

Teraz pora na magiczną sztuczkę – zaznacz oba pola, kliknij prawym przyciskiem i wybierz opcję Połącz dane.

Automatycznie zostanie dodane nowe Podsumowanie statystyk. Wartość może być dziwna, więc jeśli istnieje taka potrzeba, to edytuj formułę i jej format, klikając tutaj:

W moim przypadku korzystałem z konta demo Google Merchandise Store i okazuje się, że w badanym okresie współczynnik konwersji wyniósł 18,76%. Wygląda w porządku.

Na koniec warto jeszcze zmienić nazwę metryki dla przejrzystości:

Podsumowanie

Na współczynnik konwersji w Google Analytics 4 czekaliśmy zdecydowanie za długo. Gdy już się pojawił, to z uciążliwymi ograniczeniami w działaniu – zwłaszcza pod kątem zbiorczego liczenia konwersji, którego nie da się zmienić w Eksplorowanie.

Google Analytics 4
(praktyczny kurs online)

Praktyczny kurs online z Google Analytics 4. Ponad 100 lekcji, 7+ godzin materiału wideo. Od podstaw do poziomu zaawansowanego.

📹 7h krótkich, praktycznych lekcji.
🎓 Quiz sprawdzający wiedzę po każdym module
📄 Certyfikat ukończenia kursu (PDF)
📚 Regularne aktualizacje kursu o nowe materiały
🗓️ Dostęp na 24 miesiące
💬 Grupa wsparcia dla kursantów na FB

Po kursie będziesz umieć:

✅ Przeprowadzić migrację z Universal Analytics (GA3) do GA 4.
✅ Opracować plan śledzenia – aby mierzyć i analizować to, co istotne.
✅ Poradzić sobie w GA4 bez przydatnych funkcjonalności, które znasz z GA3.
✅ Poprawnie zainstalować GA4 przez Google Tag Manager.
✅ Konfigurować zdarzenia w GTM oraz w interfejsie GA4.
✅ Przesyłać dane e-commerce do GA4 (zakup, dodanie do koszyka, wyświetlenia produktów, etc.)
✅ Dopasować konfigurację GA4 do unikalnych potrzeb biznesowych dzięki wymiarom i metrykom niestandardowym.
✅ Tworzyć przydatne raporty z wykorzystaniem sekcji Eksplorowanie.
✅ Analizować dane z GA4 i wyciągać wnioski, które przekujesz w działania.
✅ Podłączyć GA4 do BigQuery i pisać podstawowe zapytania do bazy danych.


About Damian Rams

Cześć! Nazywam się Damian Rams i jestem konsultantem ds. analityki internetowej. Pomagam firmom wdrażać Google Analytics i inne narzędzia analityczne, a także optymalizować konwersję.

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.