GA4 nie pokazuje przychodu! Co zrobić?


Skonfigurowałeś śledzenie transakcji w Google Analytics 4, zdarzenia się zbierają, ale nie widzisz w raportach danych o przychodach? To popularny problem w nowej wersji analyticsa. Pokażę Ci, skąd się bierze i jak go rozwiązać.

Jeśli w raporcie Generowanie przychodu > Zakupy e-commerce widzisz coś takiego, to musisz jak najszybciej poprawić konfigurację śledzenia GA4:

W jaki sposób wdrożyłeś GA4?

Sposobów na wdrożenie Google Analytics 4 jest kilka. Jedyny słuszny to oczywiście wykorzystanie Google Tag Manager oraz dataLayer.

dataLayer może być generowane przez gotową wtyczkę lub dodane na stronę przez programistę. Warto, abyś wiedział, jak wygląda to w przypadku Twojego serwisu.

Kolejna sprawa: dataLayer może mieć format Universal Analytics lub Google Analytics 4. Niezależnie od tego, tagi Google Analytics 4 będą działać poprawnie (o ile odwołasz się do odpowiednich danych), ponieważ potrafią zmapować dane z dataLayer dla UA. W drugą stronę to nie działa.

Po co o tym wszystkim piszę? Zanim przejdziesz do akapitu o popularnym problemie powodującym brak przychodu, upewnij się, czy:

  1. dataLayer jest na stronie
  2. dataLayer przekazuje poprawne dane
  3. W odpowiedni sposób przechwytujesz dane z dataLayer do zmiennych w GTM
  4. Tagi śledzące GA4 mają dodane odpowiednie parametry

Jeśli niewiele zrozumiałeś z powyższego, a chciałbyś rozumieć więcej, to rozważ dołączenie do kursu online o Google Tag Manager, w którym tłumaczę wszystkie te zagadnienia od podstaw.

Dlaczego w GA4 nie widzisz danych o przychodach?

No dobrze, załóżmy, że konfiguracja tagów w GTM oraz dataLayer wygląda poprawnie. Skąd więc brak danych przychodowych?

Najczęściej powodem jest brak pola currency wśród parametrów w tagu zdarzenia purchase.

Tagi Universal Analytics samodzielnie przechwytywały kod waluty (currencyCode) z dataLayer, a jeśli go brakowało, to w raportach automatycznie była stosowana waluta z ustawień widoku.

W Google Analytics 4 się to zmieniło i musisz ręcznie zdefiniować pole currency, a następnie przekazać tam odpowiednią wartość (format to trzyliterowy kod waluty, np. „PLN”).

Jak naprawić śledzenie przychodów w GA4?

Jeśli Twój sklep sprzedaje tylko w PLN, to na upartego możesz wpisać wartość statyczną:

Zadziała, ale nie polecam takiego rozwiązania. Lepiej przekazywać kod waluty w dataLayer, a następnie wyciągnąć go do zmiennej typu Zmienna warstwy danych.

I teraz ważne! Zależnie od formatu dataLayer, nazwa zmiennej warstwy danych będzie się różnić.

dataLayer z UA (GA3): ecommerce.currencyCode
dataLayer z GA4: ecommerce.currency

W dataLayer dla GA4 istnieje oczywiście możliwość, że pole z kodem waluty nazywa się inaczej. Wtedy musisz dopasować nazwę zmiennej w GTM.

Przychod i koszty niewidoczne przez brak uprawnień

Google Analytics 4 posiada opcję wyłączenia widoczności danych o przychodach i kosztach dla poszczególnych użytkowników usługi.

Jeśli aspekty konfiguracyjne są w 100% poprawne, to prawdopodobnie nieodpowiednie ustawienia uprawnień Twojego konta blokują wyświetlanie przychodów w raportach.

Sprawdź swoje konto lub poproś o to administratora. Chodzi o dwa checkboxy na dole listy uprawnień. Powinny być odznaczone, żebyś mógł zobaczyć dane kosztowe i przychodowe.

Podsumowanie

W momencie publikacji tego artykułu (maj 2022 roku) Google Analytics 4 jest wciąż pełne tego typu haczyków.

Jeśli nie chcesz osiwieć przy korzystaniu z tego narzędzia, to sprawdź mój kompleksowy kurs online o Google Analytics 4. Dzięki niemu w szybkim tempie nauczysz się GA4 i zaoszczędzisz mnóstwo czasu (i nerwów!).

Google Analytics 4
(praktyczny kurs online)

Praktyczny kurs online z Google Analytics 4. Ponad 100 lekcji, 7+ godzin materiału wideo. Od podstaw do poziomu zaawansowanego.

📹 7h krótkich, praktycznych lekcji.
🎓 Quiz sprawdzający wiedzę po każdym module
📄 Certyfikat ukończenia kursu (PDF)
📚 Regularne aktualizacje kursu o nowe materiały
🗓️ Dostęp na 24 miesiące
💬 Grupa wsparcia dla kursantów na FB

Po kursie będziesz umieć:

✅ Przeprowadzić migrację z Universal Analytics (GA3) do GA 4.
✅ Opracować plan śledzenia – aby mierzyć i analizować to, co istotne.
✅ Poradzić sobie w GA4 bez przydatnych funkcjonalności, które znasz z GA3.
✅ Poprawnie zainstalować GA4 przez Google Tag Manager.
✅ Konfigurować zdarzenia w GTM oraz w interfejsie GA4.
✅ Przesyłać dane e-commerce do GA4 (zakup, dodanie do koszyka, wyświetlenia produktów, etc.)
✅ Dopasować konfigurację GA4 do unikalnych potrzeb biznesowych dzięki wymiarom i metrykom niestandardowym.
✅ Tworzyć przydatne raporty z wykorzystaniem sekcji Eksplorowanie.
✅ Analizować dane z GA4 i wyciągać wnioski, które przekujesz w działania.
✅ Podłączyć GA4 do BigQuery i pisać podstawowe zapytania do bazy danych.


About Damian Rams

Cześć! Nazywam się Damian Rams i jestem konsultantem ds. analityki internetowej. Pomagam firmom wdrażać Google Analytics i inne narzędzia analityczne, a także optymalizować konwersję.

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.