Google Analytics 4 – pytania i odpowiedzi (FAQ)


Google Analytics 4 to sporo nowości i zmian w stosunku do Universal Analytics. W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania o nowe narzędzie analityczne od Google.

Ważne! Jeśli masz pytanie o GA4, którego brakuje w artykule, zadaj je koniecznie w komentarzu. Zaktualizuję wtedy artykuł o nową odpowiedź.

Będę wdzięczny za Twój aktywny wkład w tworzenie treści edukacyjnych o GA4!

Jak mierzyć cele w GA4?

W Universal Analytics do dyspozycji było 20 miejsc na cele. Mogłeś je skonfigurować w panelu administracyjnym w oparciu o zdarzenie czy odwiedzony adres URL.

Google Analytics 4 to spora zmiana pod tym kątem. Nie istnieje pojęcie „celu”. Pojawiły się za to „konwersje”. Włączysz je przez oznaczenie wybranych zdarzeń jako „konwersja” w zakładce „Konfiguracja”.

Jak wykorzystać REGEX do filtrowania raportu?

Niestety, ale obecnie brakuje w Google Analytics 4 takiej możliwości.

To krok wstecz względem Universal Analytics (i to ogromny), ale fakty są takie, że wyrażeń regularnych w filtrach raportu standardowego nie zastosujesz.

Na szczęście w sekcji Eksplorowanie regex jest już dostępny w filtrach.

Gdzie mogę w GA4 skonfigurować widoki danych?

W przeciwieństwie do Universal Analytics, Google Analytics 4 nie posiada widoków.

Jak dodać filtry w GA4?

W GA4 nie ma filtrów, znanych z Universal Analytics. Być może pojawią się w przyszłości. Chwilowo najlepszym wyjściem jest filtrowanie danych na poziomie Google Tag Managera.

Google Tag Manager
(praktyczny kurs online)

Kurs online od podstaw do poziomu średnio-zaawansowanego. Opanuj narzędzie cenione przez klientów i pracodawców, z którym życie analityka, marketera czy specjalisty e-commerce staje się prostsze.

📹 5h krótkich, praktycznych lekcji.
🎓 Quiz sprawdzający wiedzę po każdym module
📄 Certyfikat ukończenia kursu (PDF)

Po kursie będziesz umieć:

Zainstalować GTM na stronie
✅ Skonfigurować śledzenie zdarzeń Universal Analytics i Google Analytics 4
Monitorować każdą interakcję ze stroną, jaka jest dla Ciebie istotna (kliknięcia, wideo, scrollowanie, formularze, przyciski, menu, etc.)
Dodać tagi konwersji Google Ads, piksel Facebooka, Snapchata czy LinkedIn
Budować dataLayer i komunikować się z programistami
Mierzyć wysyłki formularzy kontaktowych
✅ Poradzić sobie, gdy gotowe wtyczki do dataLayer nie dają rady
Korzystać z pełni możliwości, jakie dają tagi, zmienne i reguły w GTM
Optymalizować czas potrzebny na wdrożenie
Bezpiecznie pracować z GTM, aby niczego nie popsuć

Ile wymiarów i metryk niestandardowych mogę dodać w GA4?

GA4 niestandardowymi wymiarami stoi. Bez nich nie znajdziesz w narzędziu zbyt wielu przydatnych danych. Na szczęście możliwości są tutaj większe, niż w Universal Analytics.

  • 50 wymiarów niestandardowych o zakresie zdarzenie.
  • 25 wymiarów niestandardowych o zakresie użytkownik.
  • 50 metryk niestandardowych.

Dlaczego w GA4 jest tak mało dostępnych raportów?

Google Analytics 4 stawia na elastyczność i personalizację. W standardzie mniej jest wszystkiego – metryk, wymiarów, a także domyślnie dostępnych raportów.

Panel wygląda rzeczywiście biednie w porównaniu do Universal Analytics:

Otrzymujesz za to zdecydowanie lepszy niż w UA interfejs do budowania własnych raportów niestandardowych. Chodzi tu o sekcję Eksplorowanie.

Do dyspozycji masz kilka różnych rodzajów wizualizacji danych.

Czy mogę przenieść dane z Universal Analytics do Google Analytics 4?

Nie. To dwa zupełnie różne narzędzia. Nie ma magicznego przycisku „aktualizuj” czy „importuj dane”. Zbierasz je od zera. Dlatego im szybciej skonfigurujesz Google Analytics 4, tym lepiej. Mogę Ci w tym pomóc – odezwij się do mnie przez formularz kontaktowy.

Czy mogę zbierać dane GA4 bez zgody na cookies?

Tak, jest to możliwe! Google Analytics 4 może działać bez ciasteczek. Dane są wtedy wysyłane anonimowo -czyli bez identyfikatorów użytkownika czy przeglądarki. Nie połączysz ich wprawdzie w pełną ścieżkę zachowania danego użytkownika, ale lepsze to, niż nic.

Obecnie dane pozyskane w trybie Consent Mode nie są widoczne w panelu Google Analytics 4. Zobaczysz je tylko w BigQuery, gdzie możesz uzyskać dostęp do surowych danych z GA4.

Google Analytics 4
(praktyczny kurs online)

Praktyczny kurs online z Google Analytics 4. Ponad 100 lekcji, 7+ godzin materiału wideo. Od podstaw do poziomu zaawansowanego.

📹 7h krótkich, praktycznych lekcji.
🎓 Quiz sprawdzający wiedzę po każdym module
📄 Certyfikat ukończenia kursu (PDF)
📚 Regularne aktualizacje kursu o nowe materiały
🗓️ Dostęp na 24 miesiące
💬 Grupa wsparcia dla kursantów na FB

Po kursie będziesz umieć:

✅ Przeprowadzić migrację z Universal Analytics (GA3) do GA 4.
✅ Opracować plan śledzenia – aby mierzyć i analizować to, co istotne.
✅ Poradzić sobie w GA4 bez przydatnych funkcjonalności, które znasz z GA3.
✅ Poprawnie zainstalować GA4 przez Google Tag Manager.
✅ Konfigurować zdarzenia w GTM oraz w interfejsie GA4.
✅ Przesyłać dane e-commerce do GA4 (zakup, dodanie do koszyka, wyświetlenia produktów, etc.)
✅ Dopasować konfigurację GA4 do unikalnych potrzeb biznesowych dzięki wymiarom i metrykom niestandardowym.
✅ Tworzyć przydatne raporty z wykorzystaniem sekcji Eksplorowanie.
✅ Analizować dane z GA4 i wyciągać wnioski, które przekujesz w działania.
✅ Podłączyć GA4 do BigQuery i pisać podstawowe zapytania do bazy danych.

Jaki model atrybucji jest stosowany w raportach?

O atrybucji i wyzwaniach z niej wynikających pisałem w tym obszernym artykule. Google Analytics 4 rozwiązuje jedną z bolączek Universal Analytics, którą było domyślne stosowanie modelu „Ostatnie kliknięcie niebezpośrednie” w praktycznie wszystkich raportach.

W GA4 możesz samodzielnie wybrać model atrybucji konwersji. Opcję znajdziesz w ustawieniach atrybucji. Wygląda jak przełomowa funkcjonalność, ale jest tutaj haczyk.

Raporty i tak nadal korzystają z modelu Last Click (gdy wybierasz wymiary związane z sesją) lub First Click (gdy wybierasz wymiary związane z pozyskaniem użytkownika).

Zmiana modelu atrybucji działa tylko w połączeniu z wymiarami z kategorii Atrybucja, ale one z kolei mogą być zestawione z dosłownie kilkoma ogólnymi metrykami (Konwersje, Łączne przychody, Przychody z zakupów i Łączne przychody z reklam). Więcej w dokumentacji.

Czy wdrożenie GA4 wymaga nowej implementacji?

Tak. Warto to zrobić przez Google Tag Manager (jeśli jeszcze nie korzystasz, to zacznij!). Sposób konfiguracji tagów GA4 jest nieco inny, niż w przypadku Universal Analytics, zwłaszcza pod kątem zdarzeń e-commerce.

Kiedy Universal Analytics przestanie działać?

Według najnowszych informacji, Universal Analytics przestanie przetwarzać nowe dane 1 lipca 2023 roku. Zebrane w UA dane będą dostępne do końca 2023 roku (być może dłużej).

Rozsądnie byłoby więc skonfigurować Google Analytics 4 jak najszybciej oraz zastanowić się, w jaki sposób wyeksportować dane historyczne z Universal Analytics, gdzie je przechowywać i jak połączyć z nowymi danymi z GA4.

Podsumowanie

Masz więcej pytań o Google Analytics 4? Śmiało, zadaj je w komentarzach, a uzupełnię artykuł.


Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.