Google Analytics 4 – pytania i odpowiedzi (FAQ)


Google Analytics 4 to sporo nowości i zmian w stosunku do Universal Analytics. W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania o nowe narzędzie analityczne od Google.

Ważne! Jeśli masz pytanie o GA4, którego brakuje w artykule, zadaj je koniecznie w komentarzu. Zaktualizuję wtedy artykuł o nową odpowiedź.

Będę wdzięczny za Twój aktywny wkład w tworzenie treści edukacyjnych o GA4!

Jak mierzyć cele w GA4?

W Universal Analytics do dyspozycji było 20 miejsc na cele. Mogłeś je skonfigurować w panelu administracyjnym w oparciu o zdarzenie czy odwiedzony adres URL.

Google Analytics 4 to spora zmiana pod tym kątem. Nie istnieje pojęcie „celu”. Pojawiły się za to „konwersje”. Włączysz je przez oznaczenie wybranych zdarzeń jako „konwersja” w zakładce „Konfiguracja”.

Gdzie się podział współczynnik konwersji?

Ten punkt wiąże się z poprzednim. Nadal przecieram oczy ze zdumienia, ale w Google Analytics 4 nie istnieje metryka o nazwie „współczynnik konwersji”. Ani w ujęciu ogólnym, ani tym bardziej w podziale na poszczególne konwersje.

Tak, napiszę to raz jeszcze. W GA4 nie znajdziesz współczynnika konwersji, czyli podstawowej metryki z Universal Analytics.

Jak sobie z tym poradzić? Możesz go policzyć na przykład w Google Data Studio dzięki łączeniu danych. Nauczysz się tego z mojego kursu online o Data Studio.

Jak wykorzystać REGEX do filtrowania raportu?

Niestety, ale obecnie brakuje w Google Analytics 4 takiej możliwości.

To krok wstecz względem Universal Analytics (i to ogromny), ale fakty są takie, że wyrażeń regularnych w filtrach raportu standardowego nie zastosujesz.

Na szczęście w sekcji Eksplorowanie regex jest już dostępny w filtrach.

Gdzie mogę w GA4 skonfigurować widoki danych?

W przeciwieństwie do Universal Analytics, Google Analytics 4 nie posiada widoków.

Jak dodać filtry w GA4?

W GA4 nie ma filtrów, znanych z Universal Analytics. Być może pojawią się w przyszłości. Chwilowo najlepszym wyjściem jest filtrowanie danych na poziomie Google Tag Managera.

Ile wymiarów i metryk niestandardowych mogę dodać w GA4?

GA4 niestandardowymi wymiarami stoi. Bez nich nie znajdziesz w narzędziu zbyt wielu przydatnych danych. Na szczęście możliwości są tutaj większe, niż w Universal Analytics.

  • 50 wymiarów niestandardowych o zakresie zdarzenie.
  • 25 wymiarów niestandardowych o zakresie użytkownik.
  • 50 metryk niestandardowych.

Dlaczego w GA4 jest tak mało dostępnych raportów?

Google Analytics 4 stawia na elastyczność i personalizację. W standardzie mniej jest wszystkiego – metryk, wymiarów, a także domyślnie dostępnych raportów.

Panel wygląda rzeczywiście biednie w porównaniu do Universal Analytics:

Otrzymujesz za to zdecydowanie lepszy niż w UA interfejs do budowania własnych raportów niestandardowych. Chodzi tu o sekcję Eksplorowanie.

Do dyspozycji masz kilka różnych rodzajów wizualizacji danych.

Czy mogę przenieść dane z Universal Analytics do Google Analytics 4?

Nie. To dwa zupełnie różne narzędzia. Nie ma magicznego przycisku „aktualizuj” czy „importuj dane”. Zbierasz je od zera. Dlatego im szybciej skonfigurujesz Google Analytics 4, tym lepiej. Mogę Ci w tym pomóc – odezwij się do mnie przez formularz kontaktowy.

Czy mogę zbierać dane GA4 bez zgody na cookies?

Tak, jest to możliwe! Google Analytics 4 może działać bez ciasteczek. Dane są wtedy wysyłane anonimowo -czyli bez identyfikatorów użytkownika czy przeglądarki. Nie połączysz ich wprawdzie w pełną ścieżkę zachowania danego użytkownika, ale lepsze to, niż nic.

Obecnie dane pozyskane w trybie Consent Mode nie są widoczne w panelu Google Analytics 4. Zobaczysz je tylko w BigQuery, gdzie możesz uzyskać dostęp do surowych danych z GA4.

Jaki model atrybucji jest stosowany w raportach?

O atrybucji i wyzwaniach z niej wynikających pisałem w tym obszernym artykule. Google Analytics 4 rozwiązuje jedną z bolączek Universal Analytics, którą było domyślne stosowanie modelu „Ostatnie kliknięcie niebezpośrednie” w praktycznie wszystkich raportach.

W GA4 możesz samodzielnie wybrać model atrybucji konwersji, który będzie stosowany we wszystkich raportach. To przełomowa funkcjonalność. Znajdziesz ją w ustawieniach atrybucji.

Co istotne, zmiana modelu atrybucji wpływa też na dane historyczne. Złoto!

Czy wdrożenie GA4 wymaga nowej implementacji?

Tak. Warto to zrobić przez Google Tag Manager (jeśli jeszcze nie korzystasz, to zacznij!). Sposób konfiguracji tagów GA4 jest nieco inny, niż w przypadku Universal Analytics, zwłaszcza pod kątem zdarzeń e-commerce.

Kiedy Universal Analytics przestanie działać?

Według najnowszych informacji, Universal Analytics przestanie przetwarzać nowe dane 1 lipca 2023 roku. Zebrane w UA dane będą dostępne do końca 2023 roku (być może dłużej).

Rozsądnie byłoby więc skonfigurować Google Analytics 4 jak najszybciej oraz zastanowić się, w jaki sposób wyeksportować dane historyczne z Universal Analytics, gdzie je przechowywać i jak połączyć z nowymi danymi z GA4.

Podsumowanie

Masz więcej pytań o Google Analytics 4? Śmiało, zadaj je w komentarzach, a uzupełnię artykuł.


About Damian Rams

Cześć! Nazywam się Damian Rams i jestem konsultantem ds. analityki internetowej. Pomagam firmom wdrażać Google Analytics i inne narzędzia analityczne, a także optymalizować konwersję.

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.