Tagi UTM w linkach wewnętrznych to BŁĄD! Naucz się poprawnie tagować linki

tagi

Linkujesz w obrębie jednego serwisu do innych podstron, a do linków dodajesz parametry UTM? To spory błąd. Dowiedz się, jak takie rozwiązanie zaburza Twoje statystyki i jak poprawnie śledzić wewnętrzne kampanie.

Używanie tagów UTM w linkach wewnętrznych to błąd

Umieszczenie parametrów UTM w linku powoduje, że nadpisują one w Google Analytics źródło wizyty.

Jeśli użytkownik przyszedł na stronę z google / organic, następnie kliknął w baner linkujący do produktu z nadanym np. utm_source=baner, a następnie kupił produkt, to transakcja zostanie przypisana do źródła „baner”.

Liczba konwersji z google / organic będzie niższa, niż w rzeczywistości. Kiepsko, prawda?

Przez ten błąd nie jesteś w stanie dokładnie ocenić, które kanały pozyskiwania ruchu dają Ci konwersje.

Z drugiej strony, chciałbyś wiedzieć, czy banery w serwisie działają na użytkowników. Mam dobrą informację – da się upiec dwie pieczenie na jednym ogniu.

Jak tagować linki w kampaniach wewnętrznych

Jeśli masz w serwisie linki wewnętrzne z tagami UTM, to pierwszym krokiem do naprawy śledzenia Google Analytics jest usunięcie parametrów.

Zrób to teraz, zanim zaczniesz czytać dalej.

.

.

Gotowe? To jedziemy z poprawną metodą tagownia linków.

Wykorzystamy w tym celu Google Tag Managera. Ważne – aby skorzystać z tego rozwiązania, musisz mieć kod śledzący odsłonę Google Analytics (a najlepiej wszystkie kody zdarzeń, transakcji etc.) umieszczony w GTM, a nie w kodzie strony.

Jeśli masz już śledzenie Google Analytics w pełni przeniesione do GTM, to teraz będzie już z górki. Wykorzystamy zmienną o typie niestandardowy kod JavaScript oraz wymiar niestandardowy, do którego przekażemy wartość parametru.

#1: Wymiar niestandardowy

Przejdź do Google Analytics. W sekcji Administracja, w kolumnie „Usługi”, znajdź opcję Niestandardowe definicje.

wymiar niestandardowy google analytics

Nastepnie dodaj nowy wymiar niestandardowy. Nazwa jest dowolna, ale dla uproszczenia używam internal_campaign. Taki też parametr będę dodawać do adresów URL.

Zapamiętaj numer indeksu tego wymiaru – to będzie Ci potrzebne.

#2: Zmienna niestandardowy JavaScript

Teraz stworzymy zmienną w Google Tag Manager, która sprawdzi, czy odwiedzany URL zawiera parametr internal_campaign (ważne – jeśli do URL będziesz dodawać parametr o innej nazwie, to musisz zmienić ją także w kodzie tej zmiennej!).

Polecam nie kombinować i dodawać do linków ?internal_campaign=twoja-nazwa-kampanii.

Dodaj nową zmienną. Możesz ją nazwać cd – internal campaign.

gtm zmienna niestandardowy JS

Wybierz typ niestandardowy JavaScript i wklej poniższy kod:

function(){ var A = ''; var B = window.location.href.indexOf('internal_campaign'); if (B > -1) { A = window.location.href.slice(location.href.indexOf('internal_campaign')+18); } else { A = 'none'; } return A }

Zapisz zmienną.

#3: Zmienna ustawień Google Analytics

Przejdź do zmiennej ustawień Google Analytics. Wejdź w ustawienia i wymiary niestandardowe.

ustawienia zmiennej google analytics

Dodaj tam nowy wiersz, wpisz numer indeksu wymiaru internal_campaign, a jako jego wartość wybierz zmienną stworzoną w punkcie #2.

Sprawdzenie działania rozwiązania

Uruchom tryb podglądu GTM. Sprawdź, czy wszystko działa poprawnie.

Wejdź na link z dodanym parametrem, np. twojadomena.pl?internal_campaign=testowa-kampania

W podglądzie sprawdź zakładkę zmienne, znajdź zmienną z punktu #2 i sprawdź jej wartość.

podgląd gtm

Jeśli zgadza się z wartością parametru, to jesteś w domu.

Opublikuj kontener GTM. Konfiguracja zakończona.

Jako bonus polecam jeszcze – o ile nie zrobiłeś tego wcześniej – dodać w Google Analytics filtr usuwający z adresu URL parametr internal_campaign, lub wszystkie parametry (jeśli nie potrzebujesz ich do analiz).

Dzięki temu raporty będą zawierać mniej wierszy, a dane będą zgrupowane. Ułatwia to analizę.

Analiza skuteczności kampanii wewnętrznych w Google Analytics

Nowy wymiar niestandardowy będzie dostępny w Google Analytics. Możesz go dodawać jako wymiar dodatkowy w standardowych raportach, lub wykorzystać go w raportach niestandardowych.

Wyświetli informacje o tym, która kampania wewnętrzna ściągnęła ruch na daną podstronę.

Jeśli odsłona nie została wygenerowana przez wewnętrzną kampanię, to zobaczysz wartość „none”.

Google Analytics dla Ecommerce
(praktyczny kurs online)

Zaawansowany kurs online z elementami Data Studio i GTM.
Zbuduj kompleksowy system raportowania, który pomoże Ci zwiększyć rentowność Twojego e-commerce.

📹 11h praktycznych materiałów wideo
🎓 Gotowe skrypty i szablony
👥 Dostęp do zamkniętej grupy na Facebooku
📄 Certyfikat ukończenia kursu (PDF)

Kurs obejmuje zarówno Universal Analytics, jak i podstawowe aspekty Google Analytics 4!

Co ważne:
📌 Duży nacisk położony jest na aspekt wdrożeniowy z wykorzystaniem GTM, dataLayer, wtyczek lub z programistami.
📌 Kurs zawiera pełne wdrożenia na przykładzie konkretnych platform: PrestaShop, WooCommerce.

Po kursie będziesz umieć:
Bezbłędnie skonfigurować Google Analytics dla e-commerce
Wdrożyć Enhanced E-commerce na różnych platformach, a także na dedykowanym systemie we współpracy z programistami
Podnieść konwersję dzięki analizie właściwych danych
Skracać czas konieczny do analizy danych
Dobierać metryki przydatne w e-commerce
Wykorzystywać Google Data Studio do budowania przejrzystych raportów
Wykrywać błędy w działaniu Twojego sklepu lub strony www


Podsumowanie

Opisane w tym artykule rozwiązanie jest o wiele lepsze, niż tagowanie linków wewnętrznych parametrami UTM.

W żaden sposób nie modyfikuje istotnych danych o źródle ruchu, jednocześnie dając informację o kliknięciach w wewnętrznych kampanie.

Oczywiście jest to rozwiązanie dość podstawowe. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, pomyśl nad implementacją Ulepszonego Ecommerce, który pozwala na dokładne śledzenie zachowań zakupowych użytkowników, którzy klikali w banery / linki oznaczone jako promocje / kampanie wewnętrzne.

Ulepszony Ecommerce można również zastosować w serwisach z treścią. To już wyższa szkoła jazdy i temat na kilka godzin materiału wideo. Jeśli interesują Cię zaawansowane rozwiązania, zapraszam do kontaktu – chętnie pomogę je wdrożyć.


Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

3 Comments

  1. Dodałem wszystko tak jak pisał Pan w poradniku i przy sprawdzeniu rozwiązania przez GTM wyskakuje, że zaczytuje kampanie dokładnie tak jak być powinno. Jednak żadnych wyników nie ma, ani w wymiarach dodatkowych, ani w kampaniach w GA. Co może być przyczyną?