Tagi UTM w linkach wewnętrznych to BŁĄD! Naucz się poprawnie tagować linki

Linkujesz w obrębie jednego serwisu do innych podstron, a do linków dodajesz parametry UTM? To spory błąd. Dowiedz się, jak takie rozwiązanie zaburza Twoje statystyki i jak poprawnie śledzić wewnętrzne kampanie.
Używanie tagów UTM w linkach wewnętrznych to błąd
Umieszczenie parametrów UTM w linku powoduje, że nadpisują one w Google Analytics źródło wizyty.

Jeśli użytkownik przyszedł na stronę z google / organic, następnie kliknął w baner linkujący do produktu z nadanym np. utm_source=baner, a następnie kupił produkt, to transakcja zostanie przypisana do źródła „baner”.
Liczba konwersji z google / organic będzie niższa, niż w rzeczywistości. Kiepsko, prawda?
Przez ten błąd nie jesteś w stanie dokładnie ocenić, które kanały pozyskiwania ruchu dają Ci konwersje.
Z drugiej strony, chciałbyś wiedzieć, czy banery w serwisie działają na użytkowników. Mam dobrą informację – da się upiec dwie pieczenie na jednym ogniu.
Jak tagować linki w kampaniach wewnętrznych
Jeśli masz w serwisie linki wewnętrzne z tagami UTM, to pierwszym krokiem do naprawy śledzenia Google Analytics jest usunięcie parametrów.
Zrób to teraz, zanim zaczniesz czytać dalej.
.
.
Gotowe? To jedziemy z poprawną metodą tagownia linków.
Wykorzystamy w tym celu Google Tag Managera. Ważne – aby skorzystać z tego rozwiązania, musisz mieć kod śledzący odsłonę Google Analytics (a najlepiej wszystkie kody zdarzeń, transakcji etc.) umieszczony w GTM, a nie w kodzie strony.
Jeśli masz już śledzenie Google Analytics w pełni przeniesione do GTM, to teraz będzie już z górki. Wykorzystamy zmienną o typie niestandardowy kod JavaScript oraz wymiar niestandardowy, do którego przekażemy wartość parametru.
#1: Wymiar niestandardowy
Przejdź do Google Analytics. W sekcji Administracja, w kolumnie „Usługi”, znajdź opcję Niestandardowe definicje.

Nastepnie dodaj nowy wymiar niestandardowy. Nazwa jest dowolna, ale dla uproszczenia używam internal_campaign. Taki też parametr będę dodawać do adresów URL.
Zapamiętaj numer indeksu tego wymiaru – to będzie Ci potrzebne.
#2: Zmienna niestandardowy JavaScript
Teraz stworzymy zmienną w Google Tag Manager, która sprawdzi, czy odwiedzany URL zawiera parametr internal_campaign (ważne – jeśli do URL będziesz dodawać parametr o innej nazwie, to musisz zmienić ją także w kodzie tej zmiennej!).
Polecam nie kombinować i dodawać do linków ?internal_campaign=twoja-nazwa-kampanii.
Dodaj nową zmienną. Możesz ją nazwać cd – internal campaign.

Wybierz typ niestandardowy JavaScript i wklej poniższy kod:
function(){ var A = ''; var B = window.location.href.indexOf('internal_campaign'); if (B > -1) { A = window.location.href.slice(location.href.indexOf('internal_campaign')+18); } else { A = 'none'; } return A }
Zapisz zmienną.
#3: Zmienna ustawień Google Analytics
Przejdź do zmiennej ustawień Google Analytics. Wejdź w ustawienia i wymiary niestandardowe.

Dodaj tam nowy wiersz, wpisz numer indeksu wymiaru internal_campaign, a jako jego wartość wybierz zmienną stworzoną w punkcie #2.
Sprawdzenie działania rozwiązania
Uruchom tryb podglądu GTM. Sprawdź, czy wszystko działa poprawnie.
Wejdź na link z dodanym parametrem, np. twojadomena.pl?internal_campaign=testowa-kampania
W podglądzie sprawdź zakładkę zmienne, znajdź zmienną z punktu #2 i sprawdź jej wartość.

Jeśli zgadza się z wartością parametru, to jesteś w domu.
Opublikuj kontener GTM. Konfiguracja zakończona.
Jako bonus polecam jeszcze – o ile nie zrobiłeś tego wcześniej – dodać w Google Analytics filtr usuwający z adresu URL parametr internal_campaign, lub wszystkie parametry (jeśli nie potrzebujesz ich do analiz).
Dzięki temu raporty będą zawierać mniej wierszy, a dane będą zgrupowane. Ułatwia to analizę.
Analiza skuteczności kampanii wewnętrznych w Google Analytics
Nowy wymiar niestandardowy będzie dostępny w Google Analytics. Możesz go dodawać jako wymiar dodatkowy w standardowych raportach, lub wykorzystać go w raportach niestandardowych.
Wyświetli informacje o tym, która kampania wewnętrzna ściągnęła ruch na daną podstronę.
Jeśli odsłona nie została wygenerowana przez wewnętrzną kampanię, to zobaczysz wartość „none”.
Google Analytics dla Ecommerce
(praktyczny kurs online)
Zaawansowany kurs online z elementami Data Studio i GTM.
Zbuduj kompleksowy system raportowania, który pomoże Ci zwiększyć rentowność Twojego e-commerce.
📹 11h praktycznych materiałów wideo
🎓 Gotowe skrypty i szablony
👥 Dostęp do zamkniętej grupy na Facebooku
📄 Certyfikat ukończenia kursu (PDF)
Kurs obejmuje zarówno Universal Analytics, jak i podstawowe aspekty Google Analytics 4!
Co ważne:
📌 Duży nacisk położony jest na aspekt wdrożeniowy z wykorzystaniem GTM, dataLayer, wtyczek lub z programistami.
📌 Kurs zawiera pełne wdrożenia na przykładzie konkretnych platform: PrestaShop, WooCommerce.
Po kursie będziesz umieć:
✅ Bezbłędnie skonfigurować Google Analytics dla e-commerce
✅ Wdrożyć Enhanced E-commerce na różnych platformach, a także na dedykowanym systemie we współpracy z programistami
✅ Podnieść konwersję dzięki analizie właściwych danych
✅ Skracać czas konieczny do analizy danych
✅ Dobierać metryki przydatne w e-commerce
✅ Wykorzystywać Google Data Studio do budowania przejrzystych raportów
✅ Wykrywać błędy w działaniu Twojego sklepu lub strony www
Podsumowanie
Opisane w tym artykule rozwiązanie jest o wiele lepsze, niż tagowanie linków wewnętrznych parametrami UTM.
W żaden sposób nie modyfikuje istotnych danych o źródle ruchu, jednocześnie dając informację o kliknięciach w wewnętrznych kampanie.
Oczywiście jest to rozwiązanie dość podstawowe. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, pomyśl nad implementacją Ulepszonego Ecommerce, który pozwala na dokładne śledzenie zachowań zakupowych użytkowników, którzy klikali w banery / linki oznaczone jako promocje / kampanie wewnętrzne.
Ulepszony Ecommerce można również zastosować w serwisach z treścią. To już wyższa szkoła jazdy i temat na kilka godzin materiału wideo. Jeśli interesują Cię zaawansowane rozwiązania, zapraszam do kontaktu – chętnie pomogę je wdrożyć.
Dodałem wszystko tak jak pisał Pan w poradniku i przy sprawdzeniu rozwiązania przez GTM wyskakuje, że zaczytuje kampanie dokładnie tak jak być powinno. Jednak żadnych wyników nie ma, ani w wymiarach dodatkowych, ani w kampaniach w GA. Co może być przyczyną?
Być może nie było jeszcze kliknięć w otagowane linki?
Sam sobie klikałem w kampanie na kilku urządzeniach i różnych IP właśnie, aby sprawdzić czy wszystko działa.