7 niedocenianych raportów Google Analytics, dzięki którym poprawisz swój serwis


Google Analytics to ocean analitycznych możliwości. Można zgubić się w gąszczu raportów, lub wręcz przeciwnie – bezsensownie wpatrywać się w liczbę sesji.

Gdzie zatem szukać, żeby znaleźć obszary biznesu wymagające poprawy?

Przedstawiam 7 raportów w Google Analytics, z których jako marketer, analityk czy ecommerce manager musisz umieć korzystać.

Solidne podstawy Google Analytics

Dzięki tym siedmiu raportom dowiesz się między innymi:

  • skąd użytkownicy wchodzą na Twój serwis
  • od jakich podstron zaczynają wizytę
  • na jakich podstronach opuszczają serwis
  • które podstrony mają długi czas wczytywania, przez co tracisz użytkowników
  • które kanały pozyskiwania ruchu generują konwersje
  • jak użytkownicy zachowują się na różnych urządzeniach
  • czego odwiedzający szukają w Twoim serwisie

Zanim zaczniesz używać zaawansowanych funkcjonalności, opanuj te podstawowe. Są one solidnym fundamentem do przeprowadzania analiz i monitorowania kluczowych wskaźników efektywności.

Oczywiście aby dane w raportach były poprawne, potrzebna jest poprawna konfiguracja Google Analytics. Pierwszym krokiem do dobrego wdrożenia jest audyt Google Analytics.

1. Ruch mobilny > Przegląd

Gdzie znajdziesz ten raport?

Odbiorcy > Ruch mobilny > Przegląd

Raport o ruchu mobilnym w Google Analytics

Raport odpowiada na pytania:

Z jakich urządzeń korzystają odwiedzający?

Dowiedz się jak ważne są poszczególne urządzenia. Czy warto się zajmować mobilem? A może nie ma sensu poświęcać czasu na wersję dla tabletów?

W tym przykładzie 45,86% sesji odbywa się na smartfonach. To prawie tyle, co na komputerach (49,68%). Warto więc zadbać o to, żeby wersja mobilna była wygodna w obsłudze.

Jaka jest konwersja w zależności od kategorii urządzeń?

To tutaj znajdziesz informacje o tym, czy coś nie działa na telefonach / tabletach. Sprawdź konwersję do zakupu, pozyskania leada czy zapisu na newsletter.

Masz 70% ruchu z urządzeń mobilnych, ale konwersja jest 4-5x niższa, niż na komputerach? Odwiedzający nie tylko nie kupują, ale nawet nie zapisują się na newsletter? Trzeba się tym zająć.

Jak użytkownicy korzystają ze strony na komputerach, telefonach i tabletach?

Przez pryzmat głównych metryk, jak współczynnik odrzuceń i strony / sesja możesz ocenić jak głębokie są wizyty na poszczególnych urządzeniach.

Zakładasz, że na telefonie odwiedzający przeglądają produkty, a kupują na laptopie? Sprawdź, czy metryki w tym raporcie to odzwierciedlają.

Jakie są źródła ruchu dla poszczególnych typów urządzeń?

Dodaj wymiar dodatkowy Źródło / Medium i zobacz, które kanały sprowadzają najwięcej ruchu na komputery, smartfony i tablety.

Sprawdź, jak wyglądają metryki w zależności od pary Kategoria urządzenia – Źródło / Medium.

70% ruchu mobilnego generują reklamy i wpisy z Facebooka? Przetestuj strony docelowe dopasowane do telefonów, czyli lżejsze, z mniejszą ilością tekstu czy spisem treści ułatwiającym nawigację.

2. Źródło / Medium

Gdzie znajdziesz ten raport?

Pozyskiwanie > Cały ruch > Źródło / Medium

Dlaczego raport Źródło / Medium, a nie Przegląd? Ponieważ jeśli tagowanie linków parametrami UTM zawiera błędy, to grupowanie kanałów widoczne w raporcie Przegląd wprowadzi Cię w błąd.

Raport źródło / medium w Google Analytics

Raport odpowiada na pytania:

Skąd pozyskujesz ruch?

Sprawdzisz skąd użytkownicy przychodzą na Twój serwis. Jeśli porównasz dwa różne zakresy dat, to zobaczysz, które kanały rosną / spadają / są stabilne.

Widzisz nagły wzrost ruchu? Tutaj sprawdzisz skąd on przyszedł. Może znany portal o Tobie napisał?

Jak konwertuje ruch z różnych źródeł?

Czy Facebook sprzedaje? Ile wartości wnoszą mailingi? Czy artykuły sponsorowane przynoszą zwrot z inwestycji?

Odpowiedzi na te pytania uzyskasz w raporcie Źródło / Medium. Możesz sprawdzić, ilu użytkowników przyciągnął konkretny kanał i czy dokonali oni konwersji.

Jaka jest głębokość wizyty w zależności od źródła ruchu?

Porównując współczynnik odrzuceń, średni czas trwania wizyt oraz liczbę stron na sesję dowiesz się, które kanały sprowadzają użytkowników zainteresowanych treścią serwisu.

To doskonały wstęp do podjęcia decyzji o tym, w które kanały marketingowe więcej inwestować, a których się pozbyć.

Użytkownicy z mailingów spędzają dużo czasu na stronie? Warto popracować nad powiększaniem bazy.

Ruch z artykułu sponsorowanego odbija się jak od ściany i ma współczynnik odrzuceń 97%? Przemyśl, czy dalsze inwestycje w tym obszarze są warte zachodu.

I tak dalej.

Dowiedz się jakie kanały promocyjne najlepiej działają dla Twojego serwisu.
Dołącz do newslettera i otrzymaj arkusz do tagowania linków parametrami UTM.

3. Strony docelowe

Gdzie znajdziesz ten raport?

Zachowanie > Zawartość witryny > Strony docelowe

Google Analytics raport o stronach docelowych

Raport odpowiada na pytania:

Od jakich podstron użytkownicy zaczynają wizytę?

Gdzie najczęściej zaczyna się wizyta? O które podstrony trzeba w szczególności zadbać, aby utrzymać użytkownika w serwisie?

Z tego raportu dowiesz się gdzie zainwestować swoją energię, żeby zwiększyć głębokość wizyty w serwisie.

Które strony docelowe mają najwyższy współczynnik odrzuceń?

Poszukaj stron docelowych, które mają dużo wizyt i wysoki współczynnik odrzuceń. Odfiltruj tylko strony np. powyżej 100 wejść (zależnie od skali serwisu) i posortuj malejąco po współczynniku odrzuceń.

Pierwsze dziesięć od góry to najbardziej problematyczne strony docelowe. Sprawdź, co jest z nimi nie tak – być może nie odpowiadają obietnicy złożonej w komunikacie reklamowym, zawierają błędy techniczne lub treść jest kiepskiej jakości.

Jeśli poprawisz te podstrony, utrzymasz więcej odwiedzających w serwisie. To przełoży się na więcej konwersji.

Które landing pages najlepiej konwertują?

Jeśli używasz landing pages do generowania leadów, to ten raport powinien być pierwszym, który sprawdzasz rano w Google Analytics.

Szybko dowiesz się jaki współczynnik konwersji mają Twoje LPki oraz jak zmienia się to w czasie.

Koniecznie dodaj wymiar dodatkowy Źródło / Medium lub Kampania, aby porównać skuteczność LP wobec różnych kanałów pozyskiwania ruchu.

Czasem LP świetnie działający dla ruchu z AdWords zupełnie nie konwertuje dla ruchu z Facebooka i vice versa.

Widzisz coś niepokojącego? Sprawdź czy wszystko w porządku z kampanią reklamową i LP.

4. Strony wyjścia

Gdzie znajdziesz ten raport?

Zachowanie > Zawartość witryny > Strony wyjścia

raport o stronach wyjścia

Raport odpowiada na pytania:

Na jakich podstronach użytkownicy opuszczają serwis?

Dowiedz się przez które podstrony użytkownicy uciekają. Podobnie jak przy stronach docelowych, odfiltruj podstrony powyżej 100 odsłon i posortuj jest malejąco według metryki „% wyjść”.

Przyjrzyj się problematycznym podstronom – być może nie zawierają klarownego CTA lub linków zachęcających do dalszej eksploracji serwisu.

Jeśli w tej grupie znajdziesz podstrony należące do ścieżki zakupowej, koniecznie sprawdź co może zniechęcać odwiedzających. Przyda się w tym analiza heurystyczna (ekspercka) i badania jakościowe.

5. Wszystkie strony

Gdzie znajdziesz ten raport?

Zachowanie > Zawartość witryny > Wszystkie strony

wszystkie strony raport

Raport odpowiada na pytania:

Które podstrony są najczęściej odwiedzane?

Wiesz, gdzie użytkownicy głównie zaglądają. Dzięki temu zdecydujesz, gdzie zainwestować zasoby i poprawić stronę, tak aby miało to przełożenie na jak największą grupę odwiedzających.

Liczba odsłon danej podstrony to istotny czynnik w decydowaniu o tym, które strony optymalizować.

Uważasz, że strona “O nas” wymaga gruntownej przebudowy? Sprawdź najpierw, czy ktokolwiek tam dociera!

Co interesuje potencjalnych klientów?

Sprawdzisz zainteresowanie poszczególnymi produktami, kategoriami, wpisami blogowymi czy usługami.

Takie informacje ułatwiają decyzje. Np:

  • na jakie tematy pisać na blogu?
  • jakie produkty sprzedawać w sklepie internetowym?
  • jakie usługi oferować, a z których się wycofać?

Jak wygląda lejek konwersji?

Jeśli prowadzisz sklep internetowy lub Twój serwis zawiera proces składania zamówienia, formularz kontaktowy czy inną ścieżkę składającą się z kilku kroków, to bazując na tym raporcie stworzysz lejek konwersji.

Dlaczego warto? Dowiesz się, na których etapach odpadają z niego potencjalni klienci.

Do tworzenia lejków konwersji przydaje się znajomość wyrażeń regularnych. Zwłaszcza jeśli struktura URL Twojego serwisu jest skomplikowana.

Jak stworzyć lejek konwersji?

Załóżmy, że Twój proces składa się z następujących kroków:

Podstrona

URL

Strona główna

/

Oferta

/oferta

Konkretna usługa

/usluga-1

Formularz krok 1

/formularz-1

Formularz krok 2

/formularz-2

Strona podziękowania

/thank-you

Teraz odfiltruj strony dla każdego kolejnego URL i spisz w arkuszu kalkulacyjnym liczbę unikalnych odsłon.

wszystkie strony raport

Tutaj wpisz strukturę adresu URL dla danego typu podstrony.

Następnie w oddzielnej kolumnie stwórz formułę, która obliczy % użytkowników przechodzących do kolejnego kroku.

Powinieneś uzyskać coś takiego:

lejek konwersji przykład

Najwięcej osób odpada z lejka na podstronie konkretnej usługi oraz na drugim kroku formularza. W takim wypadku musisz dokładnie przeanalizować i poprawić te dwie podstrony.

Uwaga! Jeśli większość wizyt nie zaczyna się od strony głównej, ale np. od stron konkretnych usług, to % użytkowników przechodzących dalej w lejku będzie zaburzony. Pamiętaj, aby dopasować tę metodę do specyfiki serwisu.

6. Szybkość witryny

Gdzie znajdziesz ten raport?

Zachowanie > Szybkość witryny > Przegląd

raport o szybkości witryny

Raport odpowiada na pytania:

Jak szybko wczytuje się serwis?

Przeciętne wartości metryk dotyczących szybkości ładowania się serwisu znajdziesz w raporcie Zachowanie > Szybkość witryny > Przegląd

Wolna strona sprawia, że użytkownicy uciekają. Jeśli wierzyć badaniom, warto utrzymać szybkość wczytywania strony poniżej 3 sekund.

Sprawdź, gdzie na skali leży Twój serwis. Być może przed Tobą dużo pracy przy optymalizacji szybkości witryny.

Do tego raportu zaglądaj regularnie. Jeśli czas wczytywania strony wzrośnie, to najlepiej wiedzieć o tym od razu i podjąć działania.

Które podstrony wczytują się najwolniej?

Średnia prawdy Ci nie powie. Być może serwis ogólnie jest szybki, ale istnieje kilka podstron o długim czasie ładowania. Jeśli dodatkowo są często odwiedzane, to masz problem.

Czy rzeczywiście ten problem istnieje przekonasz się sprawdzając raport Zachowanie > Szybkość witryny > Czas wczytywania.

Odfiltruj strony z wysoką liczbą odsłon. W kolumnie po prawej widzisz odchylenie od średniego czasu ładowania. Im dłuższy czerwony pasek, tym gorzej.

szybkosc wczytywania strony google analytics

Na zdjęciu powyżej widać, że jest jeden “rodzynek”. 3 101 odsłon i czas wczytywania przekraczający średnią o 255,63%. Strona do natychmiastowej modyfikacji.

Bonus: zwiększ próbkę stron z mierzoną szybkością

Twój kod Google Analytics jest osadzony za pośrednictwem Google Tag Manager?

To mam dobre wieści. Możesz łatwo zwiększyć odsetek użytkowników sprawdzanych pod kątem czasu wczytywania strony. Domyślnie jest to zaledwie 1%. Możesz go zwiększyć nawet do 100% 🙂

  1. Otwórz Google Tag Manager
  2. Znajdź tag wysyłający odsłony do Google Analytics
  3. Kliknij Więcej ustawień > Pola do ustawienia
  4. Dodaj pole o parametrach:
    Nazwa pola: siteSpeedSampleRate
    Wartość: 100
  5. Zapisz tag
  6. Opublikuj nową wersję kontenera
Zwiększ próbkę stron z danymi o szybkości witryny w GTM

Gotowe! Od teraz Google Analytics będzie zbierać o wiele więcej danych o szybkości witryny.

Google Tag Manager
(praktyczny kurs online)

Kurs online od podstaw do poziomu średnio-zaawansowanego. Opanuj narzędzie cenione przez klientów i pracodawców, z którym życie analityka, marketera czy specjalisty e-commerce staje się prostsze.

📹 5h krótkich, praktycznych lekcji.
🎓 Quiz sprawdzający wiedzę po każdym module
📄 Certyfikat ukończenia kursu (PDF)

Po kursie będziesz umieć:

Zainstalować GTM na stronie
✅ Skonfigurować śledzenie zdarzeń Universal Analytics i Google Analytics 4
Monitorować każdą interakcję ze stroną, jaka jest dla Ciebie istotna (kliknięcia, wideo, scrollowanie, formularze, przyciski, menu, etc.)
Dodać tagi konwersji Google Ads, piksel Facebooka, Snapchata czy LinkedIn
Budować dataLayer i komunikować się z programistami
Mierzyć wysyłki formularzy kontaktowych
✅ Poradzić sobie, gdy gotowe wtyczki do dataLayer nie dają rady
Korzystać z pełni możliwości, jakie dają tagi, zmienne i reguły w GTM
Optymalizować czas potrzebny na wdrożenie
Bezpiecznie pracować z GTM, aby niczego nie popsuć

7. Wyszukiwanie w witrynie

Gdzie znajdziesz ten raport?

Zachowanie > Wyszukiwanie w witrynie

wyszukiwanie w witrynie google analytics raport

Raport odpowiada na pytania:

Czego użytkownicy szukają w serwisie?

To istotna informacja pod kątem doboru produktów, usług czy tematów do wpisów na bloga.

Raport o wyszukiwanych frazach pokazuje czego potrzebują odwiedzający. Jeśli szukane produkty czy tematy wykraczają poza to, co oferujesz, to szybko nadrabiaj zaległości, a zwiększysz liczbę konwersji.

Ten raport znajdziesz pod Zachowanie > Wyszukiwanie w witrynie > Wyszukiwane hasła

Ilu użytkowników korzysta z wyszukiwarki?

Raport Zachowanie > Wyszukiwanie w witrynie > Korzystanie powie Ci ile % użytkowników korzysta z wyszukiwarki.

Sprawdzisz też współczynnik konwersji dla wizyt z wyszukiwaniem i bez. Zwykle ta pierwsza grupa konwertuje dużo lepiej. Są to zaangażowani użytkownicy, którzy wiedzą czego poszukują.

Jeśli optymalizujesz strony wyników wyszukiwania, silnik wyszukiwarki czy dynamiczne podpowiedzi, to dzięki temu raportowi sprawdzisz jak Twoje działania wpływają na zachowanie użytkowników.

Czy wyniki wyszukiwania są satysfakcjonujące?

Jeśli użytkownik jest zaangażowany i szuka konkretnego produktu czy informacji, to dobrze byłoby mu ją dostarczyć. Wtedy istnieje duża szansa, że zostanie klientem.

Jakość wyników wyszukiwania sprawdzisz w raporcie Zachowanie > Wyszukiwanie w witrynie > Przegląd.

% wyjść z wyszukiwania to odsetek użytkowników opuszczających serwis na ekranie wyników. Im niższa wartość, tym lepiej.

Śr. głębokość wyszukiwania to liczba podstron odwiedzonych po otrzymaniu wyników. Im wyższa, tym lepiej.

Jeśli wyszukiwarka to ważny element serwisu, regularnie sprawdzaj i optymalizuj te metryki.

Jak skonfigurować wyniki wyszukiwania w witrynie?

Wyszukiwanie w witrynie musisz skonfigurować, ale zajmuje to dosłownie dwie minuty.

  1. Najpierw skorzystaj z wyszukiwarki w serwisie. Wpisz jakiekolwiek hasło.
  2. Na stronie z wynikami wyszukiwania sprawdź URL. Hasło, które wpisałeś powinno się znajdować w URL jako wartość parametru.Przykład z morele.net dla hasła “telewizor”:
    URL wyników: https://www.morele.net/wyszukiwarka/0/0/,,,,,,,,,,,,/1/?q=telewizor
    Parametr: q
  3. Teraz otwórz Google Analytics.
  4. Przejdź do sekcji Administracja > Ustawienia widoku
  5. Znajdź sekcję ”Ustawiania wyszukiwania w witrynie”
  6. Włącz “Śledzenie wyszukiwania w witrynie”
  7. W polu “Parametr zapytania” dodaj nazwę parametru (w tym przypadku “q”)
  8. Zapisz
wyszukiwanie w witrynie google analytics

Od tego momentu Google Analytics będzie zbierać informacje o wyszukiwaniu w witrynie.

Google Analytics dla Ecommerce
(praktyczny kurs online)

Zaawansowany kurs online z elementami Data Studio i GTM.
Zbuduj kompleksowy system raportowania, który pomoże Ci zwiększyć rentowność Twojego e-commerce.

📹 11h praktycznych materiałów wideo
🎓 Gotowe skrypty i szablony
👥 Dostęp do zamkniętej grupy na Facebooku
📄 Certyfikat ukończenia kursu (PDF)

Kurs obejmuje zarówno Universal Analytics, jak i podstawowe aspekty Google Analytics 4!

Co ważne:
📌 Duży nacisk położony jest na aspekt wdrożeniowy z wykorzystaniem GTM, dataLayer, wtyczek lub z programistami.
📌 Kurs zawiera pełne wdrożenia na przykładzie konkretnych platform: PrestaShop, WooCommerce.

Po kursie będziesz umieć:
Bezbłędnie skonfigurować Google Analytics dla e-commerce
Wdrożyć Enhanced E-commerce na różnych platformach, a także na dedykowanym systemie we współpracy z programistami
Podnieść konwersję dzięki analizie właściwych danych
Skracać czas konieczny do analizy danych
Dobierać metryki przydatne w e-commerce
Wykorzystywać Google Data Studio do budowania przejrzystych raportów
Wykrywać błędy w działaniu Twojego sklepu lub strony www


Podsumowanie

Przedstawione raporty Google Analytics to kopalnia wiedzy. Opanuj je do perfekcji i korzystaj na bieżąco.

Ich dodatkową zaletą jest fakt, że już posiadasz potrzebne dane i możesz je analizować od zaraz (poza wyszukiwaniem w witrynie – skonfiguruj to jak najszybciej).

Jeśli stawiasz pierwsze kroki w nauce Google Analytics, to solidnie potrenuj z przedstawionymi tutaj raportami. To dobra rozgrzewka przed zaawansowanymi analizami.


Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.