Segmenty zaawansowane w Google Analytics

segmenty w google analytics

Im więcej danych, tym mocniej na znaczeniu zyskuje analiza segmentów zaawansowanych w Google Analytics. W ogólnych statystykach często nie widać problematycznych obszarów.

Interesujące wnioski płyną najczęściej z danych dotyczących konkretnego kanału pozyskiwania ruchu czy ścieżki, jaką użytkownik przechodzi na stronie.

Na szczęście Analytics posiada wbudowaną funkcjonalność, dzięki której łatwo skonstruujesz segmenty oparte o przeróżne warunki.

Segmenty zaawansowane – podstawy

Segmenty zaawansowane są dostępne dla większości raportów w Google Analytics. Znajdziesz je w górnej części ekranu.

Domyślnie włączony jest segment Wszyscy użytkownicy. Jednocześnie możesz nałożyć maksymalnie 4 segmenty. 

Niektóre raporty nie mają opcji nakładania segmentów. Najważniejszy z nich to Konwersje > Cele > Wizualizacja ścieżek, nad czym ubolewam, bo brak segmentacji nie pozwala na sprawdzenie skuteczności ścieżki zakupowej dla różnych kanałów, kampanii czy typów urządzeń.

Nakładanie segmentu w Google Analytics

Analytics posiada szereg wbudowanych segmentów. Wystarczy, że zaznaczysz je na liście i klikniesz Zastosuj.

Przydatne segmenty wbudowane to na przykład:

  • Ruch z komórek
  • Ruch z tabletów i komputerów
  • Ruch płatny
  • Sesje bez odrzuceń
  • Ruch z wyników wyszukiwania

Segmenty są też podzielone na kategorie widoczne w lewym panelu, co ułatwia nawigację. Możesz też przeszukiwać listę segmentów.

Co istotne, na podstawie segmentu możesz utworzyć grupę odbiorców dla remarketingu w Google Ads.

Ta opcja przyda Ci się w momencie, gdy chcesz kierować reklamy do użytkowników, którzy zachowywali się w witrynie w określony sposób. Możesz się odwołać do sekwencji aktywności na stronie, co pozwala na bardzo dokładne targetowanie.

Jak stworzyć własny segment w Google Analytics

Zabawa zaczyna się w momencie, gdy budujesz własne segmenty. Masz tutaj ogromne możliwości i możesz wyselekcjonować użytkowników, którzy zachowywali się na stronie w określony sposób.

Gdy klikniesz Nowy segment, zobaczysz kreator:

W panelu po lewej stronie możesz przejść do konkretnej kategorii warunków. W jednym segmencie możesz łączyć warunki z różnych kategorii.

Pamiętaj, że warunki są łączone spójnikiem i, więc jeśli zaznaczysz “Wiek: 25-34” oraz “Przeglądarka: Chrome”, to segment pokaże tylko użytkowników spełniających oba kryteria.

Istotne – po kliknięciu w pole wyświetli się lista podpowiedzi. Nie musisz wpisywać wartości ręcznie – możesz je wybrać z listy.

Jak stworzyć segment z warunkiem “LUB”

Czasem przyda Ci się segment, który pokazałby użytkowników spełniających jedno z określonych kryteriów. To również możesz zrobić w Google Analytics.

Zwróć uwagę na panel po lewej i sekcję Zaawansowane. Masz tutaj dwie opcje:

  1. Warunki
  2. Sekwencje

Warunki przydają się, gdy chcesz złapać grupę użytkowników lub sesji, spełniających różnorakie kryteria.

Sekwencje z kolei są nieocenione, gdy chcesz wyselekcjonować konkretne ścieżki użytkowników na stronie, np. widział stronę główną > odtworzył wideo > kupił.

Skupmy się na warunkach.

Przede wszystkim ustal, czy chcesz zobaczyć w segmencie sesje, czy użytkowników. Jeśli nie wiesz, czym różnią się te dwie wartości, to zerknij do artykułu Google Analytics – pytania i odpowiedzi. To istotne pod kątem danych, które pokaże Ci segment.

Następnie dodaj warunki. Możesz je łączyć spójnikiem LUB albo I.

W panelu po prawej Analytics na bieżąco będzie pokazywał, ilu użytkowników i sesji znajduje się w segmencie.

Kryteria możesz szybko usunąć, klikając w “X” obok ich nazwy w panelu po prawej.

Gdy wszystkie kryteria masz już dodane, wpisz nazwę segmentu i kliknij “Zapisz”, a segment automatycznie zostanie nałożony na raporty.

Google Analytics dla Ecommerce
(praktyczny kurs online)

Zaawansowany kurs online z elementami Data Studio i GTM.
Zbuduj kompleksowy system raportowania, który pomoże Ci zwiększyć rentowność Twojego e-commerce.

📹 11h praktycznych materiałów wideo
🎓 Gotowe skrypty i szablony
👥 Dostęp do zamkniętej grupy na Facebooku
📄 Certyfikat ukończenia kursu (PDF)

Kurs obejmuje zarówno Universal Analytics, jak i podstawowe aspekty Google Analytics 4!

Co ważne:
📌 Duży nacisk położony jest na aspekt wdrożeniowy z wykorzystaniem GTM, dataLayer, wtyczek lub z programistami.
📌 Kurs zawiera pełne wdrożenia na przykładzie konkretnych platform: PrestaShop, WooCommerce.

Po kursie będziesz umieć:
Bezbłędnie skonfigurować Google Analytics dla e-commerce
Wdrożyć Enhanced E-commerce na różnych platformach, a także na dedykowanym systemie we współpracy z programistami
Podnieść konwersję dzięki analizie właściwych danych
Skracać czas konieczny do analizy danych
Dobierać metryki przydatne w e-commerce
Wykorzystywać Google Data Studio do budowania przejrzystych raportów
Wykrywać błędy w działaniu Twojego sklepu lub strony www


Jak stworzyć segment dla lejka konwersji

W sekwencjach możesz zbudować segment z użytkowników, którzy wykonali konkretne akcje na stronie, w określonej kolejności.

Pomiędzy krokami możesz ustawić opcję Bezpośrednio poprzedza lub Poprzedza. Ta pierwsza jest oczywiście bardziej rygorystyczna i mówi, że pomiędzy interakcjami nie mogło się wydarzyć nic innego.

Przykład takiego segmentu to użytkownicy, którzy odwiedzili stronę /analityk-internetowy/, a następnie bezpośrednio przeszli na stronę główną.

Kolejne kroki w sekwencjach możesz budować w oparciu o odwiedzoną stronę, zdarzenie, kanał pozyskania ruchu, kampanię, realizacje celów i wiele innych kryteriów.

Podsumowanie

Segmenty zaawansowane pomogą Ci łatwiej analizować konkretne kampanie czy ścieżki konwersji. Są też świetne do odnalezienia problemów z konwersją, które nie są widoczne przy sprawdzaniu ogólnych statystyk.

Warunków w segmentach jest cała masa. Warto eksperymentować. Dostępna jest też galeria gotowych segmentów do zaimportowania – być może znajdziesz tam coś przydatnego w analizie Twojego serwisu.


Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

2 Comments