Google Analytics pytania i odpowiedzi (FAQ)


Jest grupa pytań o Google Analytics, które wracają jak bumerang. Postanowiłem zebrać je w jedną listę.

Google Analytics w pytaniach i odpowiedziach:

  1. Jak zainstalować Google Analytics?
  2. Po co mi Google Tag Manager?
  3. Jestem początkujący – jakimi raportami się zainteresować?
  4. Czy po utworzeniu nowego widoku będą widoczne dane historyczne?
  5. Czym się różnią hit, sesja i użytkownik?
  6. Czym się różni współczynnik odrzuceń od współczynnika wyjść?
  7. Dlaczego mój współczynnik odrzuceń wynosi 0%?
  8. Czy mogę mierzyć aktywność tego samego użytkownika na różnych urządzeniach?
  9. Mam wiele subdomen i domen – jak skonfigurować Google Analytics?
  10. Jak skonfigurować śledzenie celów?
  11. Jak skonfigurować śledzenie ecommerce w Google Analytics?
  12. Czym się różni zliczanie celu od transakcji ecommerce?
  13. Dlaczego w Google Analytics widzę mniej konwersji niż w systemie sklepowym / CRM?
  14. Dlaczego widzę bramki płatności jako źródło konwersji? Jak to naprawić?
  15. Jak odfiltrować spamowy ruch w Google Analytics?
  16. Konto, usługa i widok – czym się różnią?
  17. Wdrożyłem śledzenie zdarzeń, ale widzę je tylko w zakładce “Na żywo”.
  18. Jaki model atrybucji w Google Analytics jest najlepszy?
  19. Dlaczego segment zaawansowany wyświetla dane za jedynie 90 ostatnich dni?
  20. Skąd wiedzieć, czego ludzie szukają w serwisie?

#1: Jak zainstalować Google Analytics

Google Analytics można zainstalować na stronie na trzy sposoby:

  • Bezpośrednio w HTML strony
  • Za pośrednictwem wtyczki / integracji
  • Przez Google Tag Manager

Polecam dodanie Google Analytics jako tag w Google Tag Manager. Pracy jest tyle samo, co przy dodaniu kodu śledzącego w HTML (wystarczy, że wrzucisz kod Javascript kontenera GTM na stronę).

Następnie tagi śledzące odsłony czy zdarzenia w Google Analytics dodajesz już z poziomu interfejsu GTM.

#2: Po co mi Google Tag Manager (GTM)

Dzięki GTM masz większą kontrolę nad śledzeniem i możesz je modyfikować samodzielnie, bez pomocy działu IT. To przyspiesza pracę.

Przykładowo jeśli chciałbyś śledzić zdarzenie na kliknięcie w CTA, masz dwie opcje:

  1. Programista wpina odpowiedni kod na stronie
  2. Dodajesz tag w interfejsie wizualnym w GTM

Druga opcja jest lepsza – możesz to zrobić samodzielnie, szybciej, i od razu sprawdzić, czy tag działa. A jak nie działa, to… sam go poprawisz.

#3: Jestem początkującym użytkownikiem Google Analytics – jakimi raportami się zainteresować?

Jeśli dopiero zaczynasz, skup się na podstawowych raportach. Pomogą one znaleźć odpowiedzi na ogóle, ale istotne pytania. Przykłady:

  • Jakie kanały generują ruch w serwisie? Raport: Pozyskiwanie > Cały ruch
  • Jak duży jest ruch z mobile? Raport: Ruch mobilny > Przegląd
  • Od jakich stron użytkownicy zaczynają wizyty? Raport: Zachowanie > Zawartość witryny > Strony docelowe
  • Które podstrony są najchętniej odwiedzane? Raport: Zachowanie > Zawartość witryny > Wszystkie strony

Polecany artykuł: 7 niedocenianych raportów w Google Analytics, dzięki którym poprawisz swój serwis

#4: Czy po utworzeniu nowego widoku będą widoczne dane historyczne?

Nie, dane są zbierane do danego widoku dopiero od momentu jego utworzenia. Dlatego warto już na samym starcie działalności w sieci zadbać o przemyślaną konfigurację Google Analytics.

Pobierz arkusz do tagowania UTM

Zapisz się na newsletter i nie przegap żadnego wpisu. Dodatkowo otrzymasz bezpłatny arkusz do tagowania UTM, a w przyszłości kolejne przydatne narzędzia. a

FreshMail.pl

#5: Czym się różnią hit, sesja i użytkownik?

Idąc od ogółu do szczegółu:

Użytkownik – odwiedzający stronę, który ma nadany unikalny numer użytkownika. Numer jest przechowywany w ciasteczku, więc ta sama osoba odwiedzająca serwis na przykład z trzech różnych przeglądarek będzie w Google Analytics widziana jako trzech różnych użytkowników. Jeden użytkownik może mieć przypisanych wiele sesji i hitów.

Sesja – pojedyncza wizyta w serwisie. W ramach jednej sesji do Google Analytics może być wysłanych wiele hitów.

Hit – pojedyncza interakcja ze stroną. Może to być odsłona, zdarzenie, transakcja.

#6: Czym się różni współczynnik odrzuceń od współczynnika wyjść? Dlaczego te wartości są różne?

Współczynnik odrzuceń odnosi się do podstron, od których użytkownicy rozpoczynają wizytę. Jeśli taka wizyta jest pozbawiona interakcji (domyślnie przejścia na kolejną podstronę), to jest klasyfikowana jako odrzucenie.

Współczynnik odrzuceń równy np. 70% oznacza, że 7 na 10 użytkowników rozpoczynających wizytę od danej podstrony po prostu z niej wychodzi.

Współczynnik wyjść pokazuje natomiast dla jakiego odsetka odwiedzających daną podstronę była to ostatnia podstrona, jaką widzieli w swojej sesji.

Jeśli na stronę /kontakt/ dotarło 100 osób (niekoniecznie rozpoczęło od niej sesję), a 80 osób będąc na tej podstronie wyszło z serwisu, to współczynnik wyjść będzie równy 80%.

Ważna różnica! Współczynnik wyjść jest liczony dla każdej odwiedzonej podstrony (a współczynnik odrzuceń tylko dla pierwszej podstrony w danej sesji).

Każda sesja ma w którymś momencie wyjście ze strony. Nie każda sesja zawiera odrzucenie. Liczba wyjść ze strony będzie zawsze wyższa, niż liczba odrzuceń. Co za tym idzie, współczynnik odrzuceń i współczynnik wyjść się różnią.

#7: Dlaczego mam współczynnik odrzuceń około 0%

Współczynnik odrzuceń (bounce rate) bliski 0% oznacza, że Google Analytics jest błędnie zaimplementowany.

Najczęstsze przyczyny to:

  • Kilka razy dodany kod śledzący Google Analytics
  • Korzystanie z tagu odsłony GA instalowanego poprzez GTM oraz kodu śledzącego GA umieszczonego w HTML strony jednocześnie
  • Umieszczenie kilku kodów GA na stronie (odwołujących się do różnych usług, ale bez nadania unikalnych nazw trackerów)

Takie błędy w instalacji GA prowadzą do wysyłania zdublowanych hitów (odsłon, zdarzeń).

Jeśli dla danej sesji zarejestrowano więcej niż 1 odsłonę, wizyta nie jest traktowana jako odrzucenie. Przy zdublowanym kodzie śledzącym każda sesja ma minimum 2 odsłony, dlatego współczynnik odrzuceń to ~0%.

Inna opcja to wysyłanie zdarzenia z interakcją. Jeśli jest ono wysyłane praktycznie dla każdej sesji (bo uruchamia się np. 5 sekund po wejściu na stronę), to będzie obniżać bounce rate.

Generalnie – aby uniknąć problemu ze zliczaniem współczynnika odrzuceń, najlepiej zainstaluj tag śledzący GA przez GTM.

#8: Czy mogę mierzyć aktywność tego samego użytkownika na różnych urządzeniach?

Cross-device tracking to ciągle bolączka narzędzi analitycznych. Ponieważ podstawą identyfikacji użytkowników są ciasteczka, nie ma możliwości śledzenia tego samego użytkownika na różnych przeglądarkach bądź urządzeniach.

Google w 2018 roku wprowadził raport Cross-device. Dzięki niemu możesz teoretycznie śledzić między urządzeniami te osoby, które wyraziły na to zgodę i są zalogowane na to samo konto Google. Póki co jest to niewielka grupa użytkowników i trudno wyciągać wnioski z tego raportu.

Wyjątkiem są serwisy wymagające zalogowania. Po wdrożeniu UserID możesz śledzić zachowanie użytkownika korzystającego z danego konta na różnych urządzeniach czy przeglądarkach.

#9: Mam wiele subdomen i domen – jak skonfigurować śledzenie?

Masz wiele subdomen, które chcesz śledzić w ramach jednej usługi w Google Analytics? Subdomeny śledzone są automatycznie, więc wystarczy dodać ten sam kod śledzący lub kontener GTM na wszystkich potrzebnych subdomenach.

Śledzenie międzydomenowe wymaga trochę więcej pracy. W GTM musisz:

  • Dodać pole AllowLinker i ustawić wartość na true.
  • Wypisać oddzielone przecinkami domeny, które chcesz śledzić
  • W panelu admina Google Analytics wejdź w Usługa > Informacje o śledzeniu > Lista wykluczeń stron odsyłających i dodaj domeny
  • Pamiętaj aby dodać ten sam kontener GTM na każdej z domen

śledzenie międzydomenowe google tag manager

#10: Jak skonfigurować śledzenie celów?

Cele konfigurujesz oddzielnie dla każdego widoku. Zrobisz to w sekcji Administracja > Cele.

Cele nie są zliczane wstecz. Możesz dodać max 20 celów, więc wybieraj mądrze. Cele możesz w przyszłości edytować i zmieniać ich nazwę / konfigurację.

Predefiniowane typy celów:

  • Miejsce docelowe (np. wizyta na stronie podziękowania)
  • Czas na stronie
  • Podstrony / sesja
  • Zdarzenie (wymaga skonfigurowania śledzenia zdarzeń)

Możesz też dodać lejek konwersji do danego celu. Przydatne np. dla śledzenia procesu składania zamówienia w ecommerce.

#11: Jak skonfigurować śledzenie ecommerce w Google Analytics?

Przede wszystkim musisz włączyć eEcommerce na danym widoku w Google Analytics.

Zrobisz to w Administracja >Widok > Ustawienia Ecommerce.

Google Analytics konfiguracja modułu ecommerce

Drugi krok to zadbanie, aby do GA były wysyłane hity ecommerce. Są na to trzy sposoby:

  1. Gotowa wtyczka – popularne systemy jak Woocommerce, IAI Shop, Shoper itd. oferują gotowe integracje. Wystarczy włączyć śledzenie ecommerce.
  2. GTM – dodajesz tag transakcji. Następnie dział IT musi wdrożyć dataLayer na stronę podziękowania i przesyłać do niego dane potrzebne do śledzenia transakcji (minimum to ID transakcji oraz wartość).
  3. Hit transkacji w kodzie strony – kod wysyłający hit z transakcją należy dodać na stronie podziękowania. Hit musi mieć dynamiczne wartości parametrów jak ID transakcji, wartość, produkty.

W punktach 2 i 3 potrzebujesz wsparcia programisty. Przyda się oficjalna dokumentacja wdrożenia ecommerce.

#12: Czym się różni zliczanie celu od transakcji ecommerce?

Cel w Google Analytics może zostać zrealizowany tylko raz na sesję. Jeśli użytkownik w ramach tej samej wizyty trzy razy zapisze się na newsletter (co mierzysz jako cel), zobaczysz w GA tylko jedną realizację celu.

Transakcje ecommerce są rejestrowane wiele razy na sesję. Jeśli ktoś w danej wizycie dokona kilku transakcji, wszystkie będą widoczne w GA.

#13: Dlaczego w Google Analytics widzę mniej konwersji niż w systemie sklepowym / CRM?

Co do zasady, w Google Analytics zawsze powinieneś widzieć mniej transakcji niż w systemie sklepowym / CRM.

Jeśli jest ich więcej, to coś jest nie tak ze śledzeniem.

Powody, dla których w GA nie widzisz 100% danych:

  • Opóźnienie w zbieraniu danych. Dane z modułu ecommerce są dostępne z opóźnieniem od 6 do 24 godzin
  • Skrypty śledzące nie są uruchamiane w 100% przypadków – zdarzają się błędy, czasem skrypt nie zdąży się uruchomić przed wyjściem użytkownika z serwisu
  • Użytkownik ma wyłączony Javascript w przeglądarce = śledzenie GA nie działa
  • Użytkownik ma zablokowane ciasteczka = śledzenie GA nie działa
  • AdBlock blokuje śledzenie GA. Domyślnie GA jest blokowane przez: uBlock Origin, Purify, wtyczkę Google Analytics Opt-out
  • Uruchamiasz śledzenie GA tylko dla użytkowników, którzy zaakceptowali na stronie odpowiednie zgody (#RODO)
  • Filtrujesz ruch z wewnętrznych IP – testowe zamówienia nie wpadają do GA

#14: Dlaczego widzę bramki płatności jako źródło konwersji? Jak to naprawić?

Prawdopodobnie nie wykluczyłeś domen bramek płatności (np. Przelewy24, dotpay, payu) z na liście stron odsyłających. Jeśli użytkownik dokonuje zakupu i przechodzi na bramkę płatności, a później z niej wraca na serwis, to źródło ruchu zostaje nadpisane.

Rozwiązanie do dodanie bramek płatności do listy wykluczeń stron odsyłających.

Po aktualizacji listy musisz poczekać do 90 dni aż ruch przypisany do tych domen w 100% wygaśnie (nowe ustawienia działają tylko na nowych użytkowników).

#15: Jak odfiltrować spamowy ruch w Google Analytics?

Aby pozbyć się spamerskiego ruchu, musisz skonfigurować odpowiednie filtry w GA. Filtry konfigurujesz na poziomie widoku. Jeśli masz wiele widoków, to musisz je zaaplikować do każdego z nich.

Potrzebne filtry:

  • Filtr na spamowe witryny odsyłające (wykluczenie odesłań ze spamowych serwisów)
  • Filtr na hity GA wstrzykiwane z innych domen (ustaw uwzględnienie tylko ruchu z Twoich domen)

Dodatkowo włącz „Wykluczenie wszystkich działań znanych robotów” w ustawieniach widoku.

Więcej w części o konfiguracji widoku w ebooku “Google Analytics dla blogerów”.

#16: Konto, usługa i widok – czym się różnią?

Piramidowa struktura:

Google Analytics struktura kont, usług i widoków

Co do zasady jedna usługa = jeden serwis internetowy.

Wyjątek: gdy chcesz śledzić wiele domen w jednej usłudze, wykorzystaj tę samą usługę na różnych domenach.

W ramach jednej usługi warto mieć minimum 3 widoki:

  1. Testowy
  2. Widok bez filtrów
  3. Widok z filtrami

#17: Wdrożyłem śledzenie, ale widzę dane tylko w zakładce “Na żywo”. Co jest nie tak?

Dane powinny się pojawić w raportach po 3-4 godzinach. Jeśli to nowa usługa Google Analytics, to może to zająć nieco dłużej.

Dopiero jeśli po 48h nie widzisz danych w raportach (jedynie w “Na żywo”), sprawdź konfigurację.

Dane z modułu ecommerce mogą się pojawić dopiero po 2-3 dniach. Nie należy panikować i cierpliwie poczekać.

#18: Jaki model atrybucji w Google Analytics jest najlepszy?

Żaden. To zależy od specyfiki biznesu i długości ścieżki zakupowej klienta.

Niestety, nadal dużą barierą przy analizie modeli atrybucji jest praktycznie brak możliwości śledzenia użytkowników pomiędzy urządzeniami.

Bez wiedzy o tym jakie kanały sprowadziły użytkownika na mobile, a jakie “domknęły” sprzedaż na desktopie, różne modele atrybucji tracą na dokładności i znaczeniu.

#19: Dlaczego segment zaawansowany wyświetla dane za jedynie 90 ostatnich dni?

Segmenty zaawansowane możesz tworzyć w oparciu o sesje lub użytkowników (i wymiary nadawane na sesję / użytkownika).

W przypadku użytkowników maksymalny zakres czasu to 90 dni.

#20: Skąd wiedzieć, czego ludzie szukają w serwisie?

Wystarczy skonfigurować śledzenie wyszukiwania w witrynie. Poradnik znajdziesz tutaj.

 

Masz pytania o Google Analytics, na które brak odpowiedzi powyżej? Daj znać w komentarzach. Chętnie dodam je do listy.

Pobierz arkusz do tagowania UTM

Zapisz się na newsletter i nie przegap żadnego wpisu. Dodatkowo otrzymasz bezpłatny arkusz do tagowania UTM, a w przyszłości kolejne przydatne narzędzia. a

FreshMail.pl

Posted by

Uczę jak analizować dane, aby poprawić UX serwisu i "wycisnąć" więcej konwersji z tego samego ruchu. Od 4 lat pomagam firmom wdrażać Google Analytics oraz optymalizować konwersję.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.