Wyszukiwanie w witrynie w Google Analytics, czyli jak sprawdzić czego ludzie szukają na Twojej stronie


Prowadzisz sklep internetowy? Piszesz bloga? Najlepsze efekty uzyskasz oferując takie produkty lub treści, jakich poszukują Twoi odbiorcy. Raport Wyszukiwanie w witrynie w Google Analytics Ci to podpowie.

Raport znajdziesz w sekcji Zachowanie > Wyszukiwanie w witrynie. Aby zobaczyć jakiekolwiek dane, musisz go najpierw skonfigurować. Proces jest szybki i zajmuje około 5 minut.

Z artykułu dowiesz się jak poprawnie skonfigurować Wyszukiwanie w witrynie oraz jak z tego raportu korzystać.

Co daje Ci raport Wyszukiwanie w witrynie?

Dzięki konfiguracji tego raportu Google Analytics zapisuje aktywność związaną z korzystaniem z wyszukiwarki w Twoim serwisie.

Monitoruje wpisane frazy oraz późniejsze zachowania, takie jak zakup, zapis na newsletter czy opuszczenie witryny.

No dobra, to teraz po polsku 🙂

Wyobraź sobie, że prowadzisz sklep internetowy z akcesoriami do kawy. Ktoś zdecydował się na zakup młynka, i chciałby dorzucić do niego paczkę kawy ziarnistej. Wpisuje odpowiednie słowa w wyszukiwarkę Twojego sklepu, ale niczego nie znajduje.

Co dalej? Opuszcza Twój sklep i udaje się do konkurencji.

A Ty nawet nie wiesz, że ktoś był gotów na zakup, szukał konkretnego produktu, ale go nie znalazł.

To złotówki, które zamiast na Twoje konto, zostały przelane na konto konkurenta.

Inna sytuacja. Głowisz się nad tym, o czym napisać artykuł na bloga. Myślisz sobie: „Ah, gdybym tylko wiedział, czego szukają moi czytelnicy”.

W międzyczasie część z nich aktywnie wyszukuje na Twoim blogu różne frazy, czasem nie znajdując odpowiednich treści. A Ty nadal się głowisz, zamiast po prostu sięgnąć po podane na talerzu tematy.

Dzięki wynikom wyszukiwania w Google Analytics będziesz wiedzieć o tych aktywnościach 🙂

Photo by Oleksandr Pidvalnyi from Pexels

Poznanie wyszukiwanych w serwisie fraz ma wymierne korzyści.

Dzięki raportowi dowiesz się:

  • Jakich produktów szukają Twoi użytkownicy
  • Na jakie tematy chcą czytać
  • Jak często konwertują po zobaczeniu wyników wyszukiwania (czyli jak dobra jest Twoja oferta)
  • Jaki % użytkowników korzysta z wyszukiwarki
  • Jak długo pozostają w serwisie po zobaczeniu wyników wyszukiwania

To z kolei pomaga podjąć istotne decyzje, na przykład:

  • W jakie produkty zatowarować sklep?
  • O czym napisać wpis na bloga?
  • Jakie artykuły wyróżnić na stronie głównej?
  • Czy zainwestować w rozwój funkcjonalności wyszukiwarki?

Warto, prawda? No to do dzieła – konfigurujemy!

Jak skonfigurować wyszukiwanie w witrynie w Google Analytics?

Proces konfiguracji składa się z dwóch kroków:

  1. Znalezienie parametru wyszukiwania
  2. Konfiguracja raportu w Google Analytics

1. Znalezienie parametru wyszukiwania

Pierwszy krok to sprawdzenie, czy adres URL wyników wyszukiwania zawiera parametr przechowujący szukane hasło.

Zaprezentuję Ci to na przykładzie. Wyszukałem frazę inwestowanie na blogu marciniwuc.com

Adres URL wyników wyszukiwania to:
marciniwuc.com/search_gcse/?q=inwestowanie

Interesuje mnie fragment poprzedzający frazę “=inwestowanie”, czyli literka q. To parametr, którego szukam.

Może się on różnić w zależności od serwisu, przyjmując nazwę np. “s”, “query”, “search” etc.

Teraz wejdź na swój serwis i wykonaj podobną operację.

Co w przypadku, gdy adres URL nie zawiera parametru?

Jeśli URL wyników wyszukiwania ma postać nazwastrony.pl/wyszukaj/wyszukiwane_hasło, to nie ma w nim parametru, który możesz dodać do Google Analytics.

Głowa do góry – dzięki filtrom w Google Analytics możesz zmodyfikować adres URL i wprowadzić do niego parametr.

Przejdź do Google Analytics i otwórz sekcję Administracja > Filtry w kolumnie Widok danych.

  1. Kliknij Dodaj filtr
  2. Nazwa: Wyszukiwanie
  3. Typ: niestandardowy > wyszukaj i zastąp
  4. Pole filtra: Identyfikator URI żądania
  5. Znajdź ciąg: /wyszukaj/
  6. Zastąp ciąg: ?wyszukaj=
  7. Zapisz

 

W tym przypadku parametrem wyszukiwania będzie “wyszukaj”.

2. Konfiguracja raportu w Google Analytics

Gdy wiesz już, jaki jest Twój parametr, przejdź do Google Analytics. Otwórz sekcję Administracja > Ustawienia widoku

  1. Włącz Śledzenie wyszukiwania w witrynie
  2. W polu Parametr zapytania wpisz nazwę parametru. W moim przykładzie będzie to q
  3. Zapisz

Gotowe! Teraz odczekaj minimum 24h. Pozwól Google Analytics zebrać trochę danych.

Dowiedz się jakie kanały promocyjne najlepiej działają dla Twojego serwisu.
Dołącz do newslettera i otrzymaj arkusz do tagowania linków parametrami UTM.

 

Jak korzystać z wyszukiwania w witrynie w Google Analytics?

Raporty związane z wyszukiwaniem w witrynie są dostępne w Google Analytics w sekcji Zachowanie > Wyszukiwanie w witrynie.

Sekcja jest podzielona cztery części:

  • Przegląd
  • Korzystanie
  • Wyszukiwane hasła
  • Strony wyszukiwania

Przegląd

Znajdziesz tutaj garść ogólnych statystyk oraz najczęściej wyszukiwane hasła.


Dowiesz się:

  • Jaki był % wizyt z wykorzystaniem wyszukiwarki
  • Ile wyszukiwań przeprowadzono
  • Jak długo po dokonaniu wyszukiwania użytkownicy pozostawali w witrynie
  • Jaki % wyszukujących opuszczał serwis widząc wyniki
  • Ile średnio podstron odwiedzali użytkownicy po przeprowadzeniu wyszukiwania
  • Jakie frazy są najczęściej wyszukiwane

Korzystanie

W tej zakładce sprawdzisz jak różni się zachowanie użytkowników korzystających i niekorzystających z wyszukiwarki.

W sklepach internetowych ta pierwsza grupa charakteryzuje się zwykle wyższym współczynnikiem konwersji. Jest to logiczne, ponieważ jeśli ktoś szuka konkretnego produktu, to jest blisko podjęcia decyzji o zakupie.

Jeśli prowadzisz bloga lub serwis z treścią, to sprawdź konwersje innego typu, niż E-commerce. Oczywiście musisz wcześniej skonfigurować śledzenie celów.

Dla bloga popularne cele to m.in. zapis na newsletter czy spędzenie na stronie więcej niż X minut.

Teraz pora na sztuczkę!

Kliknij w Visits With Site Search. Następnie dodaj wymiar dodatkowy Wyszukiwane hasło z kategorii Zachowanie (Dzięki temu zestawisz współczynnik konwersji dla celu z szukaną frazą.

Dowiesz się na przykład, kto najchętniej zapisuje się na newsletter.

Idąc przykładami z bloga finansowego, będą to osoby szukające wpisów o oszczędzaniu, inwestowaniu, a może o budżecie domowym?

Jeśli któraś grupa wpisów odstaje od normy, to być może trzeba pomyśleć o dodaniu lepszej zachęty do newslettera w tego typu wpisach.

To przykładowy wniosek, jaki może płynąć z analizy tego raportu.

Wyszukiwane hasła

Tutaj zobaczysz dokładne statystyki wyszukiwanych fraz. Sprawdzisz łączną liczbę wyszukiwań, % wyjść, % zawężeń czy czas spędzony w witrynie po wyszukiwaniu.

Oczywiście w podziale na poszczególne frazy.

Niestety, raport uwzględnia wielkość liter. W związku z tym frazy “lego” i “Lego”, chociaż w serwisie wyświetlają identyczne wyniki, w Google Analytics są traktowane jako osobne frazy.

Jeśli chcesz zobaczyć łączne statystyki dla tych dwóch fraz, wpisz ^lego$ w wyszukiwarkę w prawym górnym rogu tabeli. Tak, z tymi dziwnymi znakami na początku i końcu 🙂

Poniżej efekt. Łączne statystyki widać na górnym pasku.

Strony wyszukiwania

Ta sekcja odpowiada na pytanie: Na jakich podstronach znajdują się użytkownicy, kiedy rozpoczynają wyszukiwanie?

Tutaj również polecam dodać wymiar dodatkowy Wyszukiwane hasło i sprawdzić, z których stron jakie hasła są wyszukiwane.

Sprawdzisz dzięki temu:

  • Jakich produktów brakuje w konkretnych kategoriach
  • Jakie produkty wyróżnić na stronie głównej / stronie kategorii
  • Co dodać w sekcji “Powiązane produkty” na kartach produktu
  • Do jakich wpisów linkować w poszczególnych artykułach
  • Jakie artykuły promować na stronie głównej lub stronach kategorii bloga (np. w sidebarze)

Korzystaj z wyszukiwania w witrynie i reaguj na trendy

Ta funkcjonalność w Google Analytics może być kopalnią pomysłów niezależnie typu serwisu, jaki prowadzisz.

Jeśli masz bloga lub sklep internetowy, to powinieneś regularnie sprawdzać ten raport.

Dzięki niemu masz szansę szybko zareagować na trendy związane z wyszukiwanymi produktami lub treściami.

To prosta droga do zwiększenia sprzedaży czy liczby czytelników.

Jeśli masz jakieś pytania dotyczące konfiguracji lub korzystania z raportu, daj znać w komentarzach.

Więcej o Google Analytics dla blogów

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o analityce dla blogów, koniecznie sprawdź mój przewodnik Google Analytics dla blogerów i dołącz do grupy na Facebooku.

 

Pobierz arkusz do tagowania UTM

Zapisz się na newsletter i nie przegap żadnego wpisu. Dodatkowo otrzymasz bezpłatny arkusz do tagowania UTM, a w przyszłości kolejne przydatne narzędzia. a

FreshMail.pl

Posted by

Uczę jak analizować dane, aby poprawić UX serwisu i "wycisnąć" więcej konwersji z tego samego ruchu. Od 4 lat pomagam firmom wdrażać Google Analytics oraz optymalizować konwersję.

3 comments Write a comment

  1. GA jest cennym źródłem informacji, które pozwala działać w sieci efektywniej. Ja analizując raporty z jednego z moich poprzednich blogów dowiedziałam się, że połowa moich czytelników to mężczyźni. Zdziwiło mnie to bardzo, bo blog był kierowany do kobiet:)
    pozdrawiam

    • Cześć Karolina, dziękuję za komentarz. Podejrzewam, że chodziło o raport Odbiorcy > Demografia? 🙂

  2. Na codzień zajmuje się SEO, ale często korzystam z tego raportu w celu poszukiwania pomysłów na nową treść 🙂 Zdarza się, że klient planując treść na stronie nie ma pojęcia, że czego szukają jego klienci – taki raport często potrafi zaskoczyć 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *