6 funkcjonalności w Google Data Studio, których możesz nie znać


Google Data Studio jest świetnym narzędziem do budowania dashboardów. Niestety, niektóre przydatne funkcjonalności są nieco ukryte i trudno je znaleźć.

W tym artykule pokażę Ci kilka moich ulubionych i czasem nieoczywistych smaczków w Data Studio, które warto znać.

Kolorowanie tabel (mapa termiczna)

Szare tabelki są smutne i trudno się z nich wyciąga wnioski. Lepiej sobie ułatwić życie, wykorzystując mapy termiczne (heatmapy).

W zakładce Styl możesz ustawić tę opcję dla konkretnych kolumn oraz wybrać kolor.

I od razu wygodniej analizuje się dane.

Wybór źródła danych (kontrola danych)

To jest świetna opcja w momencie, gdy tworzysz szablon raportu, który będzie wykorzystywany w wielu różnych usługach Google Analytics.

Załóżmy, że regularnie analizujesz podobne metryki z kont klientów. Wystarczy, że stworzysz jeden szablon raportu i dodasz drop-down o nazwie Kontrola danych.

Możesz w nim wybrać dowolną usługę Google Analytics, do której masz dostęp na swoim koncie Google, a Data Studio podstawi pod wykresy odpowiednie dane. 

Jest tutaj jeden haczyk – jeśli w raporcie wykorzystujesz metryki i wymiary, które nie są jednakowo skonfigurowane w różnych usługach GA, to oczywiście taki dashboard będzie czasem pokazywać głupoty. 

Natomiast przy generycznych danych (np. transakcje, przychód, średnia wartość zamówienia, współczynnik odrzuceń, sesje, kategorie urządzeń) zadziała to wspaniale.

Blendowanie danych (połącz dane)

Załóżmy, że w raporcie dodałeś:

  • Dane z Google Analytics (sesje)
  • Dane z systemu CRM (zamówienia)
  • Dane z Google Sheets (łączne wydatki na marketing i reklamę)

Chciałbyś teraz policzyć:

  • Współczynnik konwersji (zamówienia / sesje)
  • Koszt pozyskania klienta (wydatki / zamówienia)

Jak to zrobić, skoro dane pochodzą z różnych źródeł i nie da się wewnątrz jednego źródła obliczyć takich metryk?

Najpierw dodaj jako Podsumowanie statystyk każdą z trzech wspomnianych metryk.

O, w ten sposób:

Teraz zaznacz dwie metryki (Zamówienia i Sesje), kliknij prawym przyciskiem i wybierz opcję Połącz dane.

Powstanie nowa metryka, w tym przypadku nasz współczynnik konwersji, czyli Zamówienia / Sesje.

Ustawienia publikowania

Dashboard udostępniłeś już klientowi lub innym osobom w zespole, ale chcesz pokombinować z nowymi wykresami albo stylowaniem? 

Działanie na żywym organiźmie to średnia opcja, bo można coś popsuć. Dodatkowo nie chcesz raczej przesuwać wykresów na żywo osobie, która akurat ogląda dashboard 😉

Na szczęście od jakiegoś czasu Data Studio oferuje opcję pracy nad wersją roboczą i ręcznej publikacji zmian.

Wejdź w Plik > Ustawienia publikowania i włącz opcję ręcznego publikowania raportu.

Teraz dopóki nie klikniesz Opublikuj, zmiany nie będą widoczne dla innych osób.

Zaplanuj wysyłanie emaili

To chyba moja ulubiona opcja w Google Data Studio. Zawsze o niej opowiadam i każdemu polecam.

Chodzi po prostu o automatyczną wysyłkę dasbhoardu w formacie PDF do określonych adresów email. To oszczędność czasu. Tylko tyle i aż tyle (zdziwiłbyś się, ile osób klepie raporty ręcznie i również ręcznie je rozsyła!).

Identyfikator pomiaru Google Analytics

Napracowałeś się jak wół nad dashboardem. Teraz masz nadzieję, że ktoś będzie z niego korzystać. Ale mijają tygodnie i jakoś tak nikt o nim nie rozmawia…

Zaczynasz podejrzewać, że wykonałeś kawał świetnej, nikomu niepotrzebnej roboty. Chcesz się obronić przed takimi zleceniami w przyszłości?

To stwórz usługę Google Analytics i wrzuć identyfikator śledzenia do Data Studio (Plik > Ustawienia raportu). 

W ten sposób zmierzysz, ile osób (i kiedy) korzysta z dashboardu. W ewentualnej dyskusji o kolejnym “pilnym dashboardzie” będziesz mieć dane po swojej stronie 😉

Podsumowanie

A jakie są Twoje ulubione funkcjonalności w Google Data Studio? Daj znać, chętnie zaczerpnę trochę inspiracji od kolegów i koleżanek po fachu!

🔥🔥🔥 Swoją drogą, jeśli dotarłeś aż tutaj, to mam newsa roku. Pracuję nad kursem online o Google Data Studio.

Zapisz się na newsletter poniżej, aby nie przegapić specjalnej oferty w przedsprzedaży (będzie zniżka i bonusy tylko dla subskrybentów!). ⬇️

Photo by Lukas from Pexels


About Damian Rams

Cześć! Nazywam się Damian Rams i jestem konsultantem ds. analityki internetowej. Pomagam firmom wdrażać Google Analytics i inne narzędzia analityczne, a także optymalizować konwersję.

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.