Jak zainstalować piksel Facebooka przez Google Tag Manager i wykluczyć adres IP z remarketingu
Piksel Facebooka daje szersze możliwości targetowania reklam, w tym pozwala na remarketing. Najlepiej zainstalować go przez Google Tag Manager. Dowiedz się jak to poprawnie zrobić oraz jak wykluczyć pracowników Twojej firmy z remarketingu.
Dlaczego warto zainstalować piksel Facebooka przez Google Tag Manager (GTM)
Piksel Facebooka umieszczony w GTM ma kilka zalet:
- Możesz wykluczyć pracowników firmy z targetowania reklamą
- Skrypt nie spowalnia ładowania się strony
- Łatwo dodasz nie tylko piksel odsłony, ale też śledzenie zdarzeń (dodanie do koszyka, zapis na newsletter etc.)
Oczywiście, jeśli zależy Ci tylko na standardowej odsłonie i nie dbasz o wykluczenie pracowników firmy, wystarczy wrzucenie kodu w <head> na każdej podstronie.
Możesz to zrobić w prosty sposób na większości z popularnych platform.
- WordPress – wtyczka Tracking Code Manager czy Head, Footer and Post Injections
- Narzędzia do LP, takie jak Landingi, Instapage czy Unbounce posiadają opcję dodania własnego kodu Javascript do strony
Jeśli jednak reklamę na Facebooku traktujesz poważnie, to zachęcam do przejścia na GTM.
Jak dodać piksel odsłony Facebooka w Google Tag Manager
Zaczynamy od standardowego piksela z odsłoną. Na Facebooku przejdź do Menedżera reklam > Piksele > Stwórz piksel > Zainstaluj kod ręcznie.
Otwórz GTM.
- Utwórz nowy tag, jako typ wybierz Niestandardowy kod HTML
- Wklej kod piksela
- Rozwiń Ustawienia zaawansowane i w polu Priorytet wywoływania tagów ustaw wartość 50
Jeśli dodasz później zdarzenia wysyłane do Facebooka, ten priorytet zadba, aby główny piksel załadował się wcześniej (jest wymagany do działania zdarzeń). - Ustaw regułę uruchamiania na All Pages.
- Opublikuj nową wersję kontenera.
Gotowe. Teraz sprawdź, czy piksel działa. Zainstaluj w przeglądarce wtyczkę Facebook Pixel Helper i przejdź na swoją stronę.
Chcesz zobaczyć to:
Jeśli PageView ma zieloną ikonkę, to wszystko działa jak należy. Standardowa, prosta instalacja piksela gotowa.
Jak wykluczyć pracowników z remarketingu na Facebooku
Aby Twoi pracownicy nie widzieli reklam własnej firmy, nie możesz uruchamiać piksela Facebooka, gdy odwiedzają stronę. Jak to zrobić?
Najłatwiej wykluczyć biurowy adres IP (czy też adresy innych lokalizacji, z których pracownicy łączą się z serwisem). Niestety Facebook nie pozwala na targetowanie po IP.
Z pomocą przychodzi GTM! Tutaj możesz zablokować wywoływanie kodu odsłony Facebooka dla określonych adresów IP.
Uniwersalna metoda to skrypt, który:
- Pobiera adres IP użytkownika
- Sprawdza, czy jest to IP z Twojego biura
- Wysyła odpowiednią informację do dataLayer (na podstawie której uruchomi się piksel Facebooka)
Nie będę się wgłębiał w technikalia i strukturę skryptu. Dodaj go po prostu jako tag o typie Niestandardowy kod HTML.
Kod do przekopiowania:
<script>
jQuery.getJSON("https://api.ipify.org?format=jsonp&callback=?",
function(json) {
var exclude_ip = "111.11.11.11";
var local_ip = json.ip;
if (exclude_ip === local_ip){
dataLayer.push({"event":"traffic_internal"});
} else {
dataLayer.push({"event":"traffic_external"});
}
}
);
</script>
Uwaga! Zmień wartość zmiennej exclude_ip („111.11.11.11”) na Twój adres IP. Sprawdzisz go tutaj.
Ustaw regułę na All Pages.
Teraz stwórz nową regułę.
- Nazwa: Event – Traffic External
- Typ: Zdarzenie niestandardowe
- Nazwa zdarzenia: traffic_external
Wróć do piksela z odsłoną Facebooka. Zmień regułę uruchamiania na Event – Traffic External.
Otwórz tryb podglądu i przetestuj zmiany. Sprawdź z własnym numerem IP umieszczonym w tagu oraz z fikcyjnym numerem. W pierwszym przypadku piksel nie powinien się uruchomić. W drugim tak.
Jak śledzić zdarzenia pikselem Facebooka przez Google Tag Manager
Istotne mikrokonwersje warto śledzić jako zdarzenia pikselem Facebooka (lista standardowych zdarzeń).
Są to takie akcje jak:
- dodanie do koszyka
- zapis na newsletter
- kliknięcie w baner promocyjny
- porzucenie koszyka
- dodanie produktu do ulubionych
Zdarzenia piksela Facebooka na odwiedzenie adresu URL
Niektóre z tych zdarzeń polegają na dotarciu użytkownika do konkretnego adresu URL. Wtedy sprawa jest prosta – wystarczy uruchomić kod zdarzenia na tej podstronie.
Ważne! Jeśli wdrożyłeś wykluczenie wewnętrznego IP według instrukcji powyżej, to reguły dla zdarzeń na odwiedzenie URL ustaw na Wczytanie okna (Window Loaded) zamiast na Wyświetlenie strony (PageView).
Przykład: zdarzenie wysyłane na stronie /sukces/ (po wypełnieniu formularza kontaktowego)
Zdarzenie: fbq(’track’, 'Contact’);
Dodaj nowy tag o typie Niestandardowy kod HTML.
Wklej kod:
<script>
fbq('track', 'Contact');
</script>
Ustaw regułę na Wczytanie okna, gdy {{PagePath}} zawiera /sukces/.
Gotowe.
Zdarzenia piksela Facebooka na kliknięcie w element
Nie zawsze jest tak łatwo – dodanie do koszyka nie wiąże się z konkretnym adresem URL. Musisz w takim wypadku uruchomić zdarzenie na kliknięcie w element HTML o określonym ID, klasie, tekście lub innym unikalnym parametrze.
Poza ustaleniem reguły, sposób działania jest identyczny jak w poprzedniej sekcji.
Aby skonstruować regułę, najpierw sprawdź co widzi GTM. Dodaj regułę Click – All, która śledzi wszystkie kliknięcia. Zaraz Ci się to przyda 🙂
Uruchom tryb podglądu, przejdź na stronę i kliknij element, który chcesz śledzić.
W interfejsie podglądu znajdź zmienne Click ID, Click Classes i Click Text. Sprawdź ich wartości.
W tym przypadku mogę ustalić regułę na kliknięcia, gdzie Click Text równa się Odbierz arkusz »
Pamiętaj, że wartości o jakie oprzesz regułę muszą być unikalne dla danego typu interakcji. Jeśli taki sam tekst miałby przycisk o zupełnie innej funkcji, to moje śledzenie byłoby niepoprawne.
Przykład reguły:
Google Tag Manager
(praktyczny kurs online)
Kurs online od podstaw do poziomu średnio-zaawansowanego. Opanuj narzędzie cenione przez klientów i pracodawców, z którym życie analityka, marketera czy specjalisty e-commerce staje się prostsze.
📹 5h krótkich, praktycznych lekcji.
🎓 Quiz sprawdzający wiedzę po każdym module
📄 Certyfikat ukończenia kursu (PDF)
Po kursie będziesz umieć:
✅ Zainstalować GTM na stronie
✅ Skonfigurować śledzenie zdarzeń Universal Analytics i Google Analytics 4
✅ Monitorować każdą interakcję ze stroną, jaka jest dla Ciebie istotna (kliknięcia, wideo, scrollowanie, formularze, przyciski, menu, etc.)
✅ Dodać tagi konwersji Google Ads, piksel Facebooka, Snapchata czy LinkedIn
✅ Budować dataLayer i komunikować się z programistami
✅ Mierzyć wysyłki formularzy kontaktowych
✅ Poradzić sobie, gdy gotowe wtyczki do dataLayer nie dają rady
✅ Korzystać z pełni możliwości, jakie dają tagi, zmienne i reguły w GTM
✅ Optymalizować czas potrzebny na wdrożenie
✅ Bezpiecznie pracować z GTM, aby niczego nie popsuć
Podsumowanie
Mam nadzieję, że ten artykuł pomógł Ci wdrożyć zaawansowaną konfigurację piksela Facebooka. Liczę też na to, że zmotywował Cię do nauki Google Tag Managera.
To narzędzie ma potężne możliwości i warto umieć się nim płynnie posługiwać. Jeśli nadal nie jesteś przekonany, to sprawdź 17 powodów, dla których warto używać Google Tag Managera.
Co robi linijka z api.ipify.org?format=jsonp&callback=? ?
Pobiera info o adresie IP użytkownika.
Priorytet wywoływania tagów 50. A opcje uruchamiania tagów? Raz na stronę?
Tak, raz na stronę.
a facebook przesyłając ustawienia z „integracje partnerów” z GTM wstawia „raz na zdarzenie. Zmienić to na 1 raz na stronę?
hej Damian,
Zainstalowałem Pixela przez Google Tag Managera. Mam dwie strony www (odrębne domeny), jeden kod pixela. Instalacji na stronach dokonałem za pomocą wtyczki Google Tag Manager for WordPress. W GTM mam dwa kontenery,po każdym na jedną stronę. Czy w Facbook Analitcysie mogę ustawić wyświetlanie danych na jedną lub drugą domenę, tak jak w Google Analitcysie, przełączam się pomiędzy analizowanymi domenami?
Robert, szczerze mówiąc nie wiem – nie jestem ekspertem od Facebook Analytics.
Hej,
Dopiero zaczynam z Google Tag Menagerem. Czy mógłbyś uściślić jeden akapit bo nie do końca jest to dla mnie jasne: „Wróć do piksela z odsłoną Facebooka. Zmień regułę uruchamiania na Event – Traffic External.”
Czyli wracam do tagu z kodem Facebook Pixel i usuwam w nim regułę 'All Pages’ (wcześniej dodaną) a zamiast niej wstawiam regułę 'Event – Traffic External’?
Czy też zostawiam 'All Pages’ a regułę 'Event – Traffic External’ wstawiam jako Wyjątek?
Cześć. Musisz usunąć regułę „All pages” i wstawić regułę „Event – Traffic External”.
Dzięki bardzo za odpowiedź!
Jeszcze jedno pytanie – czy można dodać tym sposobem więcej niż jeden adres IP?
Np. czy można skopiować linijkę var exclude_ip = „111.11.11.11”; i pod spodem dodać analogicznie drugi IP, czy trzeba jednak zrobić osobny tag?
Można też tak zrobić: https://www.analyticsmania.com/post/facebook-pixel-with-google-tag-manager/#custom-template
Witam,
czy jeżeli dotychczas piksel facebooka był wklejony na każdej podstronie to teraz gdy dodam go do GTM, ta muszę usunąć z head w kodzie strony (a raczej zlecić programiście bo nie znam się na tym :-))?
Tak, inaczej zdarzenia będą się dublować 🙂