Audyt UX to sposób na poprawienie użyteczności serwisu i podniesienie współczynnika konwersji.
Warto rozważyć przeprowadzenie audytu, jeśli strona cierpi na jeden z poniższych problemów:
- Za mało konwersji
- Niewystarczający przychód
- Zbyt wysoki CPA
- Słabo konwertujące płatne kampanie
- Zawstydzająco niski współczynnik konwersji
- Leady kiepskiej jakości
- Wiele powtarzających się zgłoszeń w obsłudze klienta
Audyt UX pomoże Ci rozwiązać te problemy.
Jak podnieść konwersję dzięki audytowi UX
Audyt UX składa się z analiz, których efektem są rekomendacje dotyczące treści strony internetowej. Ich wdrożenie ma za zadanie zwiększyć współczynnik konwersji.
Co do zasady, sprzedaż czy liczbę leadów na stronie można zwiększyć na dwa sposoby:
- Więcej ruchu
- Więcej konwersji z obecnego ruchu
Ruch można zwiększyć stosunkowo łatwo. Wkładasz więcej pieniędzy w reklamę – masz więcej użytkowników.
Ale ruch drożeje. Podmiotów konkurujących o uwagę Internautów jest coraz więcej.
Warto więc zwiększyć współczynnik konwersji. Z tego samego ruchu wycisnąć więcej. Audyt UX odkryje problemy w Twoim serwisie i wskaże rozwiązania.
Długofalowe efekty audytu UX
Prędzej czy później dotrzesz do ściany z pozyskiwaniem ruchu. Powiedzmy, że zatrzymasz się na 230 000 UU miesięcznie.
Przy 1,2% współczynniku konwersji daje Ci to 2760 transakcji miesięcznie.
Więcej ruchu nie jesteś w stanie pozyskać, lub jest on za drogi i ludzie nie kupują. Pora na podniesienie współczynnika konwersji.
Jak wyższa konwersja wpływa na zyski?
Jeśli zamiast 1,2% Twój współczynnik konwersji wyniesie 1,44% (wzrost o 20%), to przy tym samym ruchu uzyskasz 3312 transakcji.
To o 552 więcej.
Jeśli średnio transakcja to u Ciebie 287 zł, oznacza to wzrost przychodów o 158 424 zł.
Przy marży 20% jest to 31 684 zł dodatkowego zysku miesięcznie.
Raz wypracowany wzrost konwersji będzie pracował dla Ciebie przez co najmniej kilka miesięcy. Bez zwiększania nakładów na reklamę.
Lepsza konwersja = wyższa rentowność firmy
Dobry UX na koniec dnia ma pozytywny wpływ na stan konta firmowego.
Przyjazna, użyteczna strona to uśmiech na twarzy Twojego klienta. Pozytywne doświadczenie zakupowe sprawi, że klient opowie o Tobie znajomym. Sam też chętnie wróci i kupi ponownie.
Co daje dobry UX?
- Więcej konwersji – leadów, transakcji, zapisów do newslettera czy czegokolwiek, co ważne dla Twojego biznesu.
- Wyższe zaangażowanie – bo intuicyjny UX zatrzyma użytkowników na dłużej w Twoim serwisie.
- Lojalność klientów – bo gdy Twoja strona kojarzy się z przyjemnym doświadczeniem, klienci chętnie na nią wrócą (lub polecą znajomemu).
- Mniej zgłoszeń do działu obsługi klienta – bo strona jest czytelna i ma wszystkie potrzebne informacje.
Audyt UX – co to jest?
Audyt UX to proces, który składa się z trzech głównych kroków.
- Zebranie danych z różnych źródeł
- Analiza i znalezienie problemów z UX / konwersją
- Nadanie priorytetów rekomendacjom
Na koniec zaprezentuję Ci rekomendacje podczas wideokonferencji. Odpowiem na wszystkie pytania i wątpliwości.
Niektóre z rekomendacji będą zawierać makiety poprawionych podstron. Tak abyś mógł je przekazać do grafików lub programistów celem wdrożenia.
Audyt UX – cennik
Jaki jest koszt audytu UX? Zależy to od kilku czynników – poziomu ruchu, ilości ekranów do przeanalizowania, czy obecnego poziomu konwersji. Im lepszy jest serwis, tym krótszy audyt, bo mniej elementów nie działa.
Przykładowe pakiety i ceny prezentuję w tabeli poniżej. Pamiętaj jednak, że finalna wycena najprawdopodobniej będzie się różnić.
Oferuję trzy pakiety audytu UX .
- Mała strona – dla stron poniżej 10 tys. sesji / miesiąc. Podstawowa analiza i znalezienie najważniejszych problemów z UX.
- Średnia strona – dla stron między 10 – 100 tys. sesji / miesiąc. Rozbudowana analiza i odkrycie szczegółowych problemów z konwersją.
- Duża strona – dla stron powyżej 100 tys. sesji / miesiąc. Dogłębna analiza, znalezienie szczegółowych problemów z konwersją i stworzenie grafik poprawionych ekranów.
Mała strona | Średnia strona | Duża strona |
|
|
|
Cena: 2,900 zł
Czas realizacji: 7 dni | Cena: 5,900 zł
Czas realizacji: 28 dni | Cena: 12,900 zł
Czas realizacji: 40 dni |
Dopiero startujesz lub masz za mało ruchu, aby prowadzić analizy? Mam dla Ciebie mini-pakiet za 799 zł netto – otrzymasz 60-minutowe nagranie wideo, gdzie opisuję problemy z UX Twojej strony.
Audyt UX – przykład
Nie jesteś pewny, czy audyt UX jest potrzebny Twojej firmie? Spójrz na przykład projektu, jaki przeprowadziłem dla Pixel-box.pl
Efekty były świetne – podnieśliśmy współczynnik konwersji o 71,31%. Podwoiliśmy przychody.
Patrząc na sklep na starcie współpracy szczerze powiedziawszy nie wiedziałem, co dokładnie powinniśmy zmienić. Odpowiedź na to pytanie przyniosła analiza danych z Google Analytics, a także badania ankietowe wśród obecnych klientów oraz subskrybentów newslettera, którzy nigdy wcześniej nie dokonali zakupu.
Dzięki analizom uzyskaliśmy szereg pomysłów na usprawnienia strony. Te okazały się jak najbardziej trafne, co odzwierciedla wzrost konwersji.
8 powodów, dla których firmy zaniedbują UX serwisu
Firmy przed posiadaniem skutecznego UX powstrzymuje szereg wyzwań.
Trudno zidentyfikować 20% elementów odpowiedzialnych za 80% problemów z UX
W grę wchodzą emocje, personalne preferencje i opinie. Efektem jest praca nad elementami, które nie mają wpływu na konwersję.
✅ Rozwiązanie: Znajdę najważniejsze problemy z UX i nadam im priorytety na podstawie danych.
Zasoby IT są ograniczone
UX nie zmienia się przez kilka lat, bo w IT są zawsze inne priorytety. Brak też uzasadnienia, aby zlecać agencji kosztowne prace.
✅ Rozwiązanie: Dostarczę Ci listę zmian w UX o dużym potencjale i niskim koszcie wdrożenia. Zasugeruję, co opłaca się zrobić, a co lepiej odpuścić.
Firmy kierują się opiniami
Decydowanie o UX serwisu w oparciu o “przeczucia” to recepta na kiepskie wyniki. Niestety, wiele firm kieruje się instynktem zamiast danymi. Efekt: niska konwersja.
✅ Rozwiązanie: Opieram rekomendacje o dane i research. Wskazuję realne problemy z UX.
Z “wewnątrz” nie widać problemów
Jeśli widzisz stronę internetową codziennie, to po czasie nie zauważasz jej wad.
✅ Rozwiązanie: Spojrzenie zewnętrznego specjalisty oraz zebranie feedbacku od użytkowników. Odkryję niezauważalne dla pracowników firmy problemy ze stroną.
Brak zasobów / czasu na audyt UX serwisu
Zawsze jest coś pilnego do roboty, prawda? Kto by miał czas na analizę UX strony.
✅ Rozwiązanie: Na audyt UX poświęcę 100% swojej uwagi i tyle czasu, ile będzie potrzeba do znalezienia problemów z konwersją. A Ty możesz spokojnie skupić się na prowadzeniu biznesu.
Brak kompetencji
Audyt UX to projekt za krótki, aby zatrudniać specjalistę na pełny etat. Z kolei osoba niewyspecjalizowana w tej dziedzinie nie gwarantuje dobrych rezultatów.
✅ Rozwiązanie: Wchodzę, robię audyt UX, wychodzę. Nie musisz nikogo zatrudniać na stałe, a dostajesz ekspertyzę od osoby z kilkuletnim doświadczeniem.
Efekt potwierdzenia
Człowiek jest tak skonstruowany, że szuka danych, które potwierdzą jego przypuszczenia. Cierpi na tym UX, bo wdrażane są rozwiązania, które nie są skuteczne, ale “preferowane”.
✅ Rozwiązanie: Nie jestem emocjonalnie związany z Twoją firmą. Dostarczam obiektywną analizę i rekomendacje.
Wdrażanie pomysłów zamiast testowania hipotez
Firmy wdrażają losowe pomysły, wymyślone podczas brainstormingu czy pod prysznicem. Przykład: “Zmieńmy przycisk na niebieski!”. To rzadko przynosi efekty.
✅ Rozwiązanie: Otrzymujesz hipotezy oparte o dane. Przykład: “5.2% użytkowników klika w przycisk. ⅗ uczestników badań użyteczności stwierdziło, że jest mało widoczny i ma niejasny tekst. Zmieńmy przycisk na większy, w kontrastowym kolorze i zmieńmy tekst na “Dodaj do koszyka”. Jeśli zwiększymy tym CTR z 5.2% do 6%, liczba transakcji wzrośnie o 15,31%”.
Audyt UX to świeże spojrzenie na Twoją stronę
Widzisz swój serwis każdego dnia. Znasz go na wylot. Zrobiłbyś zakupy w swoim sklepie internetowym z zawiązanymi oczami.
Przez to nie widzisz problemów z UX. To normalne.
Natomiast widzą je Twoi użytkownicy i przez to nie konwertują.
Słyszałeś kiedyś o pisarzu, który sam koryguje własne teksty?
Ja też nie.
Podobnie jest z oceną UX strony. Powinien jej dokonać ktoś z zewnątrz. Ktoś, kto nie jest z nią emocjonalnie związany.
Audyt UX – jak go zrobić
Wszystko fajnie, ale nie masz budżetu na miesiące pracy grafików i programistów?
Spokojnie, nie musisz mieć.
Celem audytu UX nie jest wywrócenie do góry nogami Twojego serwisu. Chodzi o znalezienie 20% elementów odpowiedzialnych za 80% problemów z UX.Drobne zmiany w UX mogą przynieść wzrost konwersji. Przykłady:
- Powiększenie CTA i zmiana tekstu
- Poprawienie czytelności opisów produktów
- Usunięcie rozpraszających elementów (np. ruchome slidery, banery)
- Zwiększenie widoczności istotnych informacji (np. koszt dostawy)
- Zmiana tekstów sprzedażowych
Niektóre z tych usprawnień możesz wdrożyć bez udziału programisty.
Mój cel to wskazanie problemów łatwych do rozwiązania i przynoszących duże korzyści.