Wsp贸艂czynnik odrzuce艅 (bounce rate) – kompletny przewodnik

kosz na 艣mieci z papierkami

Wsp贸艂czynnik odrzuce艅 (bounce rate) to jedna z metryk w Google Analytics, kt贸re najcz臋艣ciej interesuj膮 marketer贸w i w艂a艣cicieli firm. Jak wyliczany jest bounce rate, jak go zmodyfikowa膰, jaka warto艣膰聽jest 鈥渄obra鈥?

Odpowiedzi na wszystkie te pytania znajdziesz w artykule.

Spis tre艣ci:

  1. Co to jest wsp贸艂czynnik odrzuce艅
  2. Jak Google Analytics wylicza bounce rate
  3. Jak sprawdzi膰 bounce rate
  4. Jaki powinien by膰聽wsp贸艂czynnik odrzuce艅
  5. Niski bounce rate – czy to na pewno dobrze?
  6. Wysoki bounce rate – czy jest si臋 czego obawia膰?
  7. Kiedy bounce rate jest przydatn膮 metryk膮
  8. Jak zmodyfikowa膰 wsp贸艂czynnik odrzuce艅 (technicznie)
  9. Jak obni偶y膰聽(poprawi膰) wsp贸艂czynnik odrzuce艅
  10. Bounce rate a SEO

Co to jest wsp贸艂czynnik odrzuce艅

Wsp贸艂czynnik odrzuce艅 to metryka w Google Analytics, wyliczaj膮ca odsetek sesji, kt贸re zako艅czy艂y si臋 brakiem interakcji z witryn膮. Istniej膮 dwa typy interakcji wp艂ywaj膮cych na bounce rate.

  1. Przej艣cie na kolejn膮聽podstron臋 w obr臋bie serwisu (wywo艂anie ods艂ony)
  2. Wywo艂anie zdarzenia z interakcj膮聽(czyli z parametrem 鈥渘onInteraction: false鈥)

Zdarzenia z interakcj膮 musisz skonfigurowa膰 (nie s膮 one generowane przez standardowy kod 艣ledz膮cy.

Je艣li umieszczasz tag 艣ledz膮cy zdarzenie bezpo艣rednio w kodzie strony, to domy艣lnie b臋dzie to zdarzenie z interakcj膮. Aby zmieni膰聽je na zdarzenie bez interakcji (kt贸rego wywo艂anie nie wp艂ynie na bounce rate), nale偶y doda膰聽parametr nonInteraction: true:

ga(鈥歴end鈥, 鈥歟vent鈥, 鈥歏ideos鈥, 鈥歱lay鈥, 鈥欶all Campaign鈥, {nonInteraction: true});

Do konfiguracji zdarze艅 w GA rekomenduj臋聽wykorzystanie Google Tag Manager. W prosty spos贸b mo偶esz okre艣li膰聽warto艣膰聽parametru nonInteraction (Dzia艂anie niezwi膮zane z interakcj膮):

gtm zdarzenie dzia艂anie niezwi膮zane z interakcj膮

Je艣li na stronie internetowej zaimplementowany jest jedynie kod 艣ledz膮cy ods艂on臋 w Google Analytics, to aby sesja nie by艂a odrzuceniem, u偶ytkownik musi odwiedzi膰 kolejn膮 podstron臋.

Natomiast je艣li w serwisie zainstalowane s膮聽te偶聽zdarzenia Google Analytics, warto sprawdzi膰, jak膮聽warto艣膰 posiada parametr 鈥渘onInteraction鈥. Zdarzenia bez parametru lub z parametrem o warto艣ci 鈥渇alse鈥 b臋d膮 wp艂ywa膰 na wsp贸艂czynnik odrzuce艅.

Aby sprawdzi膰, jakie zdarzenia wywo艂uj膮聽si臋 w serwisie, mo偶esz:

  1. Uruchomi膰聽konsol臋 dewelopersk膮 w Chrome z w艂膮czon膮聽wtyczk膮 GA Debugger, przeklika膰聽ca艂y serwis i sprawdzi膰, co si臋 wywo艂uje. Wcze艣niej warto sprawdzi膰 list臋 zdarze艅 w GA, aby wiedzie膰, czego szukasz. Raport: Zachowanie > Zdarzenia > Najcz臋stsze zdarzenia
  2. Je艣li GA jest wdro偶one przez Google Tag Manager i masz dost臋p do kontenera, to sprawd藕 tagi zdarze艅 i ich ustawienia w polu Dzia艂anie niezwi膮zane z interakcj膮
  3. Poprosi膰 o dokumentacj臋 馃檪

Jak Google Analytics wylicza wsp贸艂czynnik odrzuce艅

Wsp贸艂czynnik odrzuce艅 jest wyliczany globalnie, ale tak偶e dla poszczeg贸lnych podstron. Przyk艂adowo, je艣li 30% wizyt w serwisie ko艅czy si臋 na odwiedzeniu jednej podstrony (bez wywo艂ania zdarzenia z interakcj膮), to wsp贸艂czynnik odrzuce艅 dla serwisu b臋dzie r贸wny 30%.

Sprawa konkretnych podstron jest bardziej skomplikowana. Bounce rate jest wyliczany tylko dla tych ods艂on danej podstrony, kt贸re s膮 pierwszymi w danej sesji.

We藕my jako przyk艂ad stron臋 A, kt贸ra zanotowa艂a 100 ods艂on og贸艂em, czego:

  • 60 ods艂on by艂o drug膮 lub kolejn膮聽odwiedzon膮 podstron膮 w sesji
  • 40 ods艂on by艂o pierwsz膮 stron膮 w sesji
  • 15 wizyt rozpocz臋艂o i zako艅czy艂o si臋 na stronie A (odrzucenia)

Wsp贸艂czynnik odrzuce艅 dla strony A = 15 / 40 = 37,5%.

Pozosta艂e ods艂ony danej podstrony, od kt贸rych nie rozpocz臋艂a si臋 wizyta, nie s膮 uwzgl臋dniane w wyliczeniu wsp贸艂czynnika odrzuce艅.

Jak sprawdzi膰 bounce rate (wsp贸艂czynnik odrzuce艅)

Bounce rate to jedna z podstawowych metryk w Google Analytics. Dlatego sprawdzisz jej warto艣膰聽w wielu raportach, np. w kontek艣cie 藕r贸d艂a ruchu, kampanii, typu urz膮dzenia czy kraju.

Odbiorcy > Przegl膮d

Globalny wsp贸艂czynnik odrzuce艅 dla ca艂ej witryny.

wsp贸艂czynnik odrzuce艅 raport odbiorcy przegl膮d

Odbiorcy > Ruch mobilny > Przegl膮d

Bounce rate w podziale na kategorie urz膮dze艅: desktop, mobile, tablet.

bounce rate w google analytics

Pozyskiwanie > Ca艂y ruch > Kana艂y

Bounce rate wed艂ug poszczeg贸lnych kana艂贸w pozyskiwania ruchu.

bounce rate w podziale na kana艂y pozyskania ruchu

Zachowanie > Zawarto艣膰聽witryny > Strony docelowe

Wsp贸艂czynnik odrzuce艅 dla najpopularniejszych stron docelowych.

wsp贸艂czynnik odrzuce艅 wed艂ug stron doceloywch

Wsp贸艂czynnik odrzuce艅 mo偶esz te偶 wykorzysta膰 jako metryk臋 w raportach niestandardowych, zestawiaj膮c j膮聽z interesuj膮cymi Ci臋 wymiarami. Zrobisz to w sekcji Dostosowanie > Raporty niestandardowe.

google analytics raporty niestandardowe

Jaki powinien by膰 wsp贸艂czynnik odrzuce艅

Na pytanie o optymaln膮聽warto艣膰 bounce rate鈥檜 nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Niekt贸rzy sil膮 si臋聽na benchmarki, wskazuj膮ce poziom wsp贸艂czynnika dla konkretnej bran偶y (moda, beauty, motoryzacja, elektronika etc.) lub typu serwisu (serwis contentowy, blog, ecommerce, strona firmowa).

Moim zdaniem takie por贸wnania nie maj膮聽wiele sensu. Bounce rate zale偶y od zbyt wielu czynnik贸w:

  • Dopasowanie tre艣ci strony do zapytania / reklamy
  • Si艂a marki
  • UX serwisu
  • U偶yteczno艣膰 strony mobilnej
  • Szybko艣膰 艂adowania si臋 strony
  • Kontekst (szukanie konkretnej informacji vs eksploracja i przegl膮danie wielu produkt贸w)
  • 殴r贸d艂o ruchu (wej艣cia bezpo艣rednie b臋d膮 mia艂y zwykle ni偶szy BR, ni偶聽wej艣cia z por贸wnywarki cen)
  • Udzia艂 r贸偶nych typ贸w stron w rozpoczynaniu sesji (przyk艂adowo najcz臋艣ciej im wi臋cej sesji zaczyna si臋 od strony g艂贸wnej, tym ni偶szy b臋dzie bounce rate)

Trudno wi臋c por贸wnywa膰聽ze sob膮 nawet serwisy tego samego typu i z tej samej bran偶y.

Je艣li pomimo tego ch臋tnie rzucisz okiem na por贸wnania, to zajrzyj do sekcji Odbiorcy > Analiza por贸wnawcza w GA. Znajdziesz tam benchmarki dla setek bran偶 i wielko艣ci serwis贸w.

google analytics analiza por贸wnawcza

Niski bounce rate – czy to na pewno dobrze?

Czy niski wsp贸艂czynnik odrzuce艅 jest powodem do otwarcia szampana? To zale偶y.

Je艣li bounce rate nie by艂 modyfikowany zdarzeniami z interakcj膮聽(tzw. 鈥渞eal bounce rate鈥 – wi臋cej informacji w dalszej cz臋艣ci artyku艂u) i ma poziom 15% lub wy偶szy, to nie masz si臋 czym martwi膰.

Je艣li widzisz, 偶e spadek bounce rate spowodowa艂 wzrost konwersji, to jest si臋 nawet czym cieszy膰.

Ale uwaga – wsp贸艂czynnik odrzuce艅 w okolicach 0% to ju偶聽pow贸d do niepokoju. Oznacza to, 偶e instalacja Google Analytics ma b艂臋dy. Pora na szybki audyt Analyticsa.

Najprawdopodobniej przyczyn膮 tak niskiego bounce rate jest:

  1. Zdublowany kod 艣ledz膮cy ods艂on臋聽Google Analytics
  2. Wywo艂ywanie zdarzenia z interakcj膮聽(parametr nonInteraction = false) od razu po wej艣ciu na stron臋聽lub po up艂ywie np. 5 sekund

O zdublowany kod聽艣ledz膮cy GA nietrudno, gdy skrypty Google Analytics s膮聽umieszczane bezpo艣rednio w kodzie strony (zamiast przez Google Tag Manager). Gdy nad serwisem dzia艂a kilka r贸偶nych agencji czy os贸b wewn膮trz zespo艂u, mo偶e doj艣膰 do pomy艂ki.

Dodatkowy kod GA, nawet o unikalnym numerze UA, bez skonfigurowania unikalnej nazwy trackera b臋dzie wysy艂a艂 hity do us艂ugi UA, kt贸ra jako pierwsza za艂aduje si臋聽na stronie.

Typowy b艂膮d ze skryptami 艣ledz膮cymi w kodzie strony wygl膮da tak:

b艂膮d w umieszczeniu kod贸w google analytics

Co powoduje, 偶e obie ods艂ony s膮 b艂臋dnie wysy艂ane do pierwszego UA (czyli UA-12387126-1).

zdublowana ods艂ona google analytics
W tym przypadku rozwi膮zaniem jest dodanie nazwy trackera do drugiego kodu:

google analytics dodanie nazwy trackera

Po tej zmianie ods艂ony s膮 wysy艂ane do odpowiednich us艂ug w Google Analytics.

google analytics ga debugger

W ten prosty spos贸b mo偶esz naprawi膰 typowy b艂膮d z implementacj膮聽kod贸w 艣ledz膮cych GA, kt贸ry zaburza wsp贸艂czynnik odrzuce艅.

Wysoki bounce rate – czy jest si臋 czego obawia膰?

Wysoki wsp贸艂czynnik odrzuce艅 to niekoniecznie pow贸d do zmartwie艅. Istniej膮聽przypadki, gdy wysoki bounce rate jest wr臋cz鈥 po偶膮dany.

Kiedy wysoki wsp贸艂czynnik odrzuce艅 jest w porz膮dku?

#1: Artyku艂 blogowy

Najcz臋艣ciej u偶ytkownik jest zainteresowany tre艣ci膮 na konkretny temat. Mo偶e by膰聽zadowolony z jako艣ci artyku艂u, ale i tak nie przejdzie na kolejn膮聽podstron臋, bo nie szuka niczego wi臋cej.

Wysoki bounce rate nie oznacza wi臋c, 偶e artyku艂 jest s艂aby. W takim przypadku warto skonfigurowa膰 艣ledzenie zaanga偶owania w tre艣ci (wi臋cej o tym w moim poradniku Google Analytics dla bloger贸w).

Dzi臋ki dodatkowym zdarzeniom GA dowiesz si臋 m.in. jak daleko przewijany jest artyku艂, ile czasu sp臋dza na nim u偶ytkownik, czy zapisa艂 si臋聽na newsletter etc.

#2: Karta produktu

Gdy du偶a porcja ruchu na karcie produktu w sklepie internetowym pochodzi z por贸wnywarek cen lub agregator贸w, to wysoki wsp贸艂czynnik odrzuce艅 jest norm膮.

U偶ytkownik z takich 藕r贸de艂 ruchu jest w trybie wertowania r贸偶nych ofert i produkt贸w. Otwiera w kolejnych kartach przegl膮darki dziesi膮tki sklep贸w i skacze po nich, a偶 znajdzie co艣聽fajnego.

#3: Strony typu 鈥減omoc鈥

U偶ytkownik szuka rozwi膮zania konkretnego problemu? Im szybciej go znajdzie, tym lepiej. W tym przypadku dla ruchu trafiaj膮cego na podstrony w dziale FAQ czy centrum pomocy, wysoki wsp贸艂czynnik odrzuce艅 jest wr臋cz po偶膮dany. Im wy偶szy BR, tym wy偶sza trafno艣膰聽rozwi膮za艅 przedstawionych na stronie.

#4: Single- page app

Dynamiczne strony, gdzie zmienia si臋聽tre艣膰, ale URL pozostaje ten sam (lub si臋 zmienia, ale bez 鈥渇izycznego鈥 prze艂adowania), z definicji b臋d膮聽mie膰聽wysoki wsp贸艂czynnik odrzuce艅.

Google Analytics nie zarejestruje bowiem przej艣cia na kolejn膮聽podstron臋. W takim przypadku faktycznie warto zmodyfikowa膰聽bounce rate, wysy艂aj膮c zdarzenia z interakcj膮 lub wirtualne ods艂ony w momencie, gdy u偶ytkownik 鈥減rzechodzi鈥 na now膮 podstron臋.

#5: Landing page (strona l膮dowania)

Strony docelowe (landing page) z za艂o偶enia s膮聽zero-jedynkowe. Albo wykonujesz konkretn膮 akcj臋聽(przej艣cie na kolejn膮聽stron臋, zakup, zostawienie danych), albo wychodzisz.

Cz臋sto wsp贸艂czynnik odrzuce艅 na landing page = 100% – wsp贸艂czynnik konwersji. U偶ytkownicy albo konwertuj膮, albo opuszczaj膮聽stron臋.

Podobnie jak w przypadku serwis贸w contentowych, na LP warto mierzy膰聽zaanga偶owanie eventami. Wiesz wtedy, czy odrzucenia to faktycznie brak jakiejkolwiek interakcji, czy mo偶e u偶ytkownicy dok艂adnie czytaj膮聽LP, ale odpadaj膮聽na formularzu, b膮d藕 nie przekonuje ich tre艣膰 CTA.

W ka偶dym z powy偶szych przypadk贸w nie powiniene艣 si臋 zbytnio przejmowa膰 wysokim wsp贸艂czynnikiem odrzuce艅.

Polecam Ci te偶 mierzenie interakcji ze stron膮聽(przewijanie, czas na stronie, dodanie do koszyka, klikni臋cia w CTA, wype艂nienie formularza). Dzi臋ki nim oddzielisz prawdziwe odrzucenia od jedno-ods艂onowych, ale intensywnych sesji.

Kiedy bounce rate jest przydatn膮 metryk膮

W skr贸cie – wsp贸艂czynnik odrzuce艅 jest wa偶n膮 metryk膮 dla stron, kt贸rych zadaniem jest 鈥減rzepchn膮膰鈥 u偶ytkownika dalej (w d贸艂 lejka sprzeda偶owego lub od kolejnych tre艣ci).

Takimi typami stron s膮 przede wszystkim:

  • Strona g艂贸wna (zw艂aszcza w serwisach z tre艣ci膮)
  • Strona kategorii w ecommerce
  • Landing page, gdzie CTA to klikni臋cie przycisku kieruj膮cego do kolejnego kroku (kolejnej podstrony)

Wysoki wsp贸艂czynnik odrzuce艅 dla powy偶szych stron oznacza, 偶e nie spe艂niaj膮 swojej roli. U偶ytkownik wychodzi z serwisu, zamiast przej艣膰 dale.

Dla takich typ贸w podstron monitoruj wsp贸艂czynnik odrzuce艅. Staraj si臋聽je optymalizowa膰 i 聽minimalizowa膰 bounce rate.

Ni偶szy wsp贸艂czynnik odrzuce艅 to wi臋ksza liczba u偶ytkownik贸w na kolejnym kroku lejka sprzeda偶owego i wy偶sza szansa na konwersj臋.

Jak zmodyfikowa膰 wsp贸艂czynnik odrzuce艅

Nie jestem zwolennikiem modyfikowania wsp贸艂czynnika odrzuce艅. Niekt贸rzy nak艂aniaj膮 do jego 鈥渦realniania鈥 czy te偶 wdra偶ania tzw. 鈥渞eal bounce rate鈥.

W tym celu implementowane jest zdarzenie GA, wysy艂ane automatycznie np. po 15 sekundach od wej艣cia na stron臋.

Minus #1: Zdarzenie uruchamia si臋 tak偶e wtedy, gdy u偶ytkownik fizycznie nie patrzy na stron臋, bo otworzy艂 j膮 w nowej zak艂adce i zajrzy tam dopiero za kilka minut (lub nigdy).

Minus #2: Przegl膮danie strony przez 15 sekund nie jest to偶same z wykonaniem konkretnej akcji czy zainteresowaniem produktem.

Mimo tego ta metoda do Ciebie przemawia?

Najpro艣ciej mo偶esz wdro偶y膰聽zdarzenie 鈥渦realniaj膮ce鈥 wsp贸艂czynnik odrzuce艅 przez Google Tag Managera.

  1. Dodaj nowy tag o typie zdarzenie.
  2. Kategoria, akcja i etykieta zdarzenia mog膮 mie膰 dowolne warto艣ci.
  3. Ustaw parametr Dzia艂anie niezwi膮zane z interakcj膮 na Fa艂sz (false)

    gtm zdarzenia ga
  4. Stw贸rz regu艂臋聽o typie Minutnik i ustaw czas uruchamiania np. na 10 sekund. Warto艣ci s膮 podane w milisekundach, wi臋c dla 10 sekund wpisz 10000.

    gtm regu艂a minutnik
  5. Zapisz tag i sprawd藕 jego wywo艂ywanie.

Od tego momentu powiniene艣 zaobserwowa膰 znaczny spadek wsp贸艂czynnika odrzuce艅 w Google Analytics. Zdarzenie nie wp艂ynie na dane historyczne.

Czy 鈥渞eal bounce rate鈥 pozwoli Ci wyci膮gn膮膰 lepsze wnioski z danych? To ju偶聽zale偶y od Twojej indywidualnej sytuacji. Ocen臋 pozostawiam Tobie.

Jak obni偶y膰 (poprawi膰) bounce rate

Pozna艂e艣 ju偶聽techniczny spos贸b na sztuczne zmniejszenie wsp贸艂czynnika odrzuce艅 (jego 鈥渦realnienie鈥 przez zdarzenie wywo艂ywane po X sekundach).

A jak zmniejszy膰 bounce rate bez grzebania w technikaliach? Musisz stworzy膰 taki serwis, na kt贸rym u偶ytkownik po prostu chce zosta膰.

4 g艂贸wne kwestie, o kt贸re powiniene艣 zadba膰:

#1: Popraw czytelno艣膰 serwisu

Czytelna strona posiada:

  • Racjonaln膮聽ilo艣膰 tre艣ci, podzielon膮聽na sekcje
  • Multimedia wspieraj膮ce przekaz
  • Przyjazn膮 nawigacj臋

Przeczytaj wi臋cej o podnoszeniu czytelno艣ci strony w artykule 鈥淛ak 艂atwo zwi臋kszy膰 konwersj臋 dzi臋ki czytelno艣ci鈥.

#2: Skr贸膰 czas 艂adowania strony

Im szybszy serwis, tym lepiej. Szybko艣膰 strony sprawdzisz dzi臋ki Pingdom czy Google Pagespeed Insights.

Ekspertem w zakresie szybko艣ci stron nie jestem, wi臋c odsy艂am do trzech konkretnych artyku艂贸w:

#3: Dopasuj tre艣膰 strony do wyszukiwanych hase艂

Klient szuka艂 frazy 鈥渟nowboard鈥, a trafi艂 na stron臋 kategorii z nag艂贸wkiem 鈥淣arty dzieci臋ce鈥 i 43 r贸偶nymi rodzajami nart? Pewnie szybko j膮聽opu艣ci.

Popraw dopasowanie stron docelowych do zapyta艅 z wyszukiwarek, tre艣ci reklam oraz s艂贸w kluczowych. To zaowocuje ni偶szym wsp贸艂czynnikiem odrzuce艅 (i wi臋ksz膮 szans膮 na konwersj臋).

#4: Zredukuj pop-upy i widgety

Zgoda na ciasteczka, RODO, zgoda na notyfikacje push, zapis do newslettera, exit-intent pop-up鈥 Najlepiej podsumowa艂a to na infografice firma Cyrek Digital.


Im wi臋cej irytuj膮cych, wyskakuj膮cych box贸w (zw艂aszcza na ma艂ym ekranie smartfona), tym wy偶sza irytacja u偶ytkownika i wy偶szy bounce rate. Redukuj te 鈥渦pi臋kszacze鈥, a zobaczysz ni偶szy BR.

#5: Ogranicz nachaln膮聽reklam臋

Reklama zakrywaj膮ca ca艂膮聽stron臋, wideo-reklama z automatycznym odtwarzaniem (lub gorzej – z d藕wi臋kiem) zniech臋caj膮 i podnosz膮 wsp贸艂czynnik odrzuce艅.

Bounce rate a SEO

W kwestii wsp贸艂czynnika odrzuce艅 i jego wp艂ywu na SEO oddaj臋 g艂os ekspertowi. Autorem tej sekcji jest聽Szymon S艂owik, specjalista SEO (zobacz, czym si臋 zajmuje na聽https://www.szymonslowik.pl/pozycjonowanie-stron/).

Szymon S艂owik
Specjalista SEO w takaoto.pro:


Istnieje wiele nieporozumie艅 w kontek艣cie wsp贸艂czynnika odrzuce艅 i jego wp艂ywu na pozycjonowanie stron. Po pierwsze,聽rozgraniczmy sobie dwie kwestie – realny wsp贸艂czynnik odrzuce艅, a metryka w Google Analytics. Ta druga, jak zreszt膮 wynika z niniejszego wpisu, ma funkcj臋 u偶ytkow膮, analityczn膮 dla marketera i mo偶e by膰 modyfikowana na wiele sposob贸w za pomoc膮 definicji zdarze艅.

Mo偶emy sobie za pomoc膮 prostych zmian w kodzie 艣ledz膮cym i eventach, zmniejszy膰 wsp贸艂czynnik odrzuce艅 do poziomu 0%. Jednak przecie偶 nie o to chodzi, aby robi膰 wynik dla wyniku, bo bounce rate traci w贸wczas warto艣膰 informacyjn膮.

Realny bounce rate, na kt贸ry wp艂ywu nie mamy, to odsetek os贸b, kt贸re opu艣ci艂y stron臋 bez wykonania 偶adnego dalszego kroku – np. przej艣cia do strony kontakt. Ten wsp贸艂czynnik odrzuce艅 jest mierzony przez Google.

Link z wyszukiwarki Google jest odpowiednio otagowany i Google mo偶e monitorowa膰, czy u偶ytkownik po wej艣ciu na dan膮 stron臋 z wyszukiwarki pozosta艂 na niej (to sygna艂, 偶e strona prawdopodobnie spe艂ni艂a jego oczekiwania), czy te偶 wr贸ci艂 i wybra艂 inny, konkurencyjny wynik lub te偶 doprecyzowa艂 zapytanie (to sygna艂, 偶e strona nie spe艂ni艂a jego oczekiwa艅).

bounce rate a seo

Pozostawiam wyobra藕ni, co Google mo偶e robi膰 z tymi danymi 馃檪 Nie mamy mo偶liwo艣ci dok艂adnej tego weryfikacji. Nawet 艣ledzenie patent贸w Google niczego nie gwarantuje, poniewa偶 wiele technologii jest patentowanych 鈥瀗a zapas鈥. Nie znamy te偶 wagi tego typu czynnik贸w.

Niemniej zdecydowanie co艣 jest na rzeczy. Je艣li do tego do艂o偶ymy informacje gromadzone przez inne us艂ugi Google (poza samymi SERP-ami), czyli Google Chrome wraz z rozszerzeniami, Android, to otrzymujemy ca艂kiem sporo informacji.

Na ich podstawie Google mo偶e mierzy膰 stopie艅 satysfakcji u偶ytkownika odwiedzaj膮cego dan膮 stron臋 za po艣rednictwem wyszukiwarki. Na tej podstawie mo偶e kalibrowa膰 swoje rankingi odsy艂aj膮c u偶ytkownik贸w do stron, kt贸re rzeczywi艣cie s膮 dla nich rozwi膮zaniem problemu.

Nie zdziwi艂bym si臋, gdyby by艂 to czynnik mierzony okresowo – np. na etapie test贸w danego wyniku z wykorzystaniem RankBrain.

Czy warto zatem bawi膰 si臋 w optymalizacj臋 wsp贸艂czynnika odrzuce艅 pod k膮tem SEO? Na pewno manipulowanie poziomem Bounce Rate w Google Analytics nie jest hackiem, kt贸ry da stronie wy偶sze pozycje. Google i tak b臋dzie wiedzia艂o, czy u偶ytkownik wr贸ci艂 do wyszukiwarki i powt贸rzy艂 dane zapytanie, po czym wybra艂 inny wynik.

Natomiast dbanie o to, aby strona anga偶owa艂a u偶ytkownika powinno by膰 celem samym w sobie. W ko艅cu chodzi nam zwykle o to, aby ruch organiczny by艂 rentowny, a to jest mo偶liwe przy niskim poziomie wsp贸艂czynnika odrzuce艅.

Dodam te偶, 偶e ka偶da nisza tematyczna, ka偶dy typ serwis贸w internetowych rz膮dzi si臋 swoimi prawami. Gdy szukam definicji jakiego艣 s艂owa, prostej informacji lub przepisu, to jednoods艂onowa sesja (generuj膮ca z za艂o偶enia odrzucenie w Analyticsie) ca艂kowicie spe艂nia moje oczekiwania.聽Wysoki bounce rate na tego typu witrynach jest norm膮. My艣l臋, 偶e na takich stronach warto mierzy膰 scroll depth i czas na stronie (wywo艂uj膮c dodatkowe zdarzenia), bo wtedy mo偶na realnie oceni膰, czy strona usatysfakcjonowa艂a u偶ytkownika, czy te偶 opu艣ci艂 j膮 niezw艂ocznie (co zwi臋ksza ryzyko, 偶e powt贸rzy wyszukiwanie w Google i wybierze inny wynik – wysy艂aj膮c jednocze艣nie sygna艂, 偶e nasza strona nie stanowi warto艣ciowej odpowiedzi dla danego s艂owa kluczowego).

Podsumowanie

Wsp贸艂czynnik odrzuce艅 to czasem wa偶na metryka, a czasem niewiele znacz膮ce cyferki. Jestem pewien, 偶e po przeczytaniu tego przewodnika wiesz, jak ocenia膰, analizowa膰 i poprawia膰聽bounce rate. Masz te偶聽艣wiadomo艣膰聽stoj膮cych za nim technikali贸w i mo偶liwo艣ci modyfikacji.

Je艣li masz pytania lub spostrze偶enia, to daj zna膰 w komentarzach 馃檪


Posted by

Ucz臋 jak analizowa膰 dane, aby poprawi膰 UX serwisu i "wycisn膮膰" wi臋cej konwersji z tego samego ruchu. Od 4 lat pomagam firmom wdra偶a膰聽Google Analytics oraz optymalizowa膰 konwersj臋.

4 comments Write a comment

    • Co poradzisz, najwidoczniej ten typ tak ma 馃槈 Ale tutaj bior臋 to na siebie – wyst臋p go艣cinny by艂 z mojej inicjatywy.

  1. Wysoki wsp贸艂czynnik odrzuce艅 cz臋sto jest wynikiem dobrania z艂ych fraz kluczowych, zbyt og贸lnych lub nie do ko艅ca oddaj膮cych charakter strony, niestety jest to spory problem dla os贸b pocz膮tkuj膮cych.

Dodaj komentarz

Tw贸j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt贸rych wype艂nienie jest wymagane, s膮 oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.