4 proste i przydatne triki w Google Tag Manager

sztuczki w google tag manager

Google Tag Manager to prawdziwy kombajn. W tym artykule pokażę Ci kilka sztuczek, które często stosuję. Dzięki nim zaoszczędzisz trochę czasu i usprawnisz swoją analitykę.

Jeśli nie korzystasz jeszcze z Google Tag Manager, to sprawdź 17 powodów, dla których warto się polubić z GTM.

Spis treści:

  1. Import / eksport kontenera
  2. Korzystanie z wtyczki GTM copy <> paste
  3. Wykorzystanie jQuery do śledzenia zdarzeń
  4. Przechwycenie danych o transakcji z dataLayer

#1: Import / eksport kontenera

Wstyd się przyznać, ale tę funkcjonalność odkryłem po kilku… latach korzystania z GTM. Przyda Ci się, jeśli pracujesz dla wielu klientów (jako freelancer, w agencji) lub po prostu zarządzasz wieloma podobnymi kontenerami Google Tag Managera.

Konfigurowanie przy każdym zleceniu tych samych tagów jest żmudne, prawda?

Dzięki funkcji eksport / import kontenera możesz przenieść całą zawartość danego kontenera (wszystkie tagi, reguły i zmienne) do innego.

import eksport kontenera google tag manager

Polecam, abyś skonfigurował sobie kontener-szablon, gdzie trzymasz wszystkie tagi, jakie zwykle instalujesz. Przy każdym nowym projekcie po prostu importujesz jego zawartość, edytujesz potrzebne informacje (np. ID usługi Google Analytics, etykiety konwersji dla tagów Google Ads itd.) i gotowe. Zaoszczędzisz sporo czasu.

#2: Wtyczka GTM Copy Paste

Darmowa wtyczka GTM Copy Paste do Google Chrome to zbawienie. Jej autorem jest Julian z Measureschool (jeśli nie znasz jego kanału na YouTube, to koniecznie go odwiedź – masa przydatnych wideo-tutoriali z analityki, GA i GTM).

Sposób działania jest prosty jak drut:

  1. Na ekranie kontenera GTM dodaj do “schowka” tagi, reguły, zmienne
  2. Przejdź do kontenera GTM, gdzie chcesz je wkleić
  3. Wklej wybrane elementy ze “schowka”

Gotowe! Polecam wtyczkę GTM Copy Paste każdemu, kto pracuje z Google Tag Manager. Minimalizuje ilość żmudnej roboty.

#3: Wykorzystanie jQuery i JavaScript

Google Tag Manager pokazuje swoją moc, gdy potrafisz wykorzystać tagi Niestandardowy HTML (Custom HTML) i zmienne o typie Niestandardowy kod JavaScript.

Co można zdziałać z pomocą jQuery / JavaScript:

  • Śledzić kliknięcia w elementy, dla których GTM ma problem z rozpoznaniem Click ID / Click Classes / Click Text
  • Wyłączyć uruchamianie tagu piksela Facebooka dla biurowych adresów IP
  • Śledzić interakcje z serwisem, których nie widzi GTM (np. “swipe” na smartfonach i tabletach – mega istotne przy śledzeniu interakcji na stronach mobilnych)
  • Śledzić kopiowanie tekstu z Twojej strony

jquery w google tag manager do śledzenia swipe

To kilka najbardziej przydatnych i typowych zastosowań. Im lepiej znasz jQuery i Javascript, tym więcej zastosowań odkryjesz.

#4: Przechwycenie danych o transakcji z dataLayer (warstwy danych)

To jeden z powodów, dla których warto przenieść kody śledzące Google Analytics do GTM (zarówno odsłonę i zdarzenia, jak i transakcje).

Jeśli śledzisz transakcje dla modułu ecommerce w Google Analytics przez GTM, to możesz wykorzystać dostępne w dataLayer dane w innych tagach.

Na stronie podziękowania znajduje się warstwa danych, która zawiera przydatne informacje, na przykład:

  • ID transakcji
  • Wartość transakcji
  • Liczbę produktów
  • SKU produktów
  • Koszt dostawy

Gdy dodasz w Google Tag Manager zmienne o typie Zmienna warstwy danych i wskażesz, aby pobierały informacje z konkretnych zmiennych w dataLayer, to będziesz mógł wykorzystać te dane w tagu remarketingowym Google Ads, w tagu konwersji Google Ads czy w pixelu Facebooka.

Na przykład, aby wykorzystać wartość transakcji, dodaj taką zmienną w GTM:

zmienna datalayer w google tag manager

A następnie wykorzystaj ją w tagu konwersji Google Ads.

google ads sledzenie konwersji w gtm

W ten sposób z poziomu GTM przekażesz do Google Ads wartość konwersji.

Przyda Ci się tutaj pełna dokumentacja dataLayer dla śledzenia Ecommerce.

Podsumowanie

Google Tag Manager daje o wiele więcej możliwości, niż tylko dodanie tagu odsłony Google Analytics czy pixela Facebooka. Mam nadzieję, że przetestujesz przynajmniej jeden z powyższych “trików” i dzięki temu zaoszczędzisz czas lub wdrożysz rozwiązanie, które podniesie poziom analityki w Twojej firmie.

A może masz też swoje własne super-techniki w GTM? Jeśli tak, to koniecznie podziel się w komentarzach 🙂


Posted by

Uczę jak analizować dane, aby poprawić UX serwisu i "wycisnąć" więcej konwersji z tego samego ruchu. Od 4 lat pomagam firmom wdrażać Google Analytics oraz optymalizować konwersję.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.